اين انتقال غيرقانوني بوده و در هيچ ماده و تبصره قانوني به دولت دهم اجازه چنين انتقالي داده نشده است.
 روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.
***
 پیشتازی قالیباف دربین نامزدهاي شهرداري پايتخت

آنچه که مشخص است محمدباقر قالیباف، شهردار کنونی تهران بعنوان یکی از جدی ترین گزینه ها محسوب می شود و مجموعه عوامل و شرایط مختلف گواه از این دارد که دکتر قالیباف از ابعاد مختلف و مجموعه معیارها و شاخصه های مدیریتی- شهری شایستگی بیشتری برای تصدی مدیریت پایتخت را دارا است و این موضوع مورد تاکید بسیاری از اعضای شورای شهر نیز قرار گرفته است.

با نزدیک شدن به روز رای گیری و انتخاب شهردار تهران، رسانه های اصلاح طلب رویکرد تخریب مدیریت قالیباف در شهرداری را در دستور کار قرار داده اند.

«شهرتهران تبدیل به کارگاه ساختمان‌سازی شده و این همه فساد در فروش تراکم بی‌سابقه است.»، «شهردار تهران دنباله‌رو یک‌سری اقدامات عمرانی است که در برابر دیدگان مردم قرار دارد و در کنار توسعه فضای سبز تراکم‌های عجیب‌وغریب به فروش می‌رساند.»، «دیگر شهر را شهرسازان نمی‌سازند بلکه دلال‌ها و سرمایه‌گذاران می‌سازند.»، «همچون کسی که اعضای بدن خود را می‌فروشد شهر را می‌فروشند.»، «شهرداری تنها یک‌سال برنامه پنج‌ساله را اجرا کرده است و به داشتن برنامه اعتقاد ندارد.»، «من به قالیباف گفتم به پنج‌درصد از حرف‌هایتان عمل کنید.» اینها بخش‌هایی از صحبت‌های نمایندگان انجمن‌های صنفی است که به منظور تخریب عملکرد قالیباف در شهرداری تهران در روزنامه شرق انتشار یافته است.

هشدار فرمانده كل سپاه نسبت به حمله امريكا به سوريه

روزنامه اعتماد نوشت: سرلشكر محمدعلي جعفري، فرمانده كل سپاه پاسداران در حاشيه جلسه شورايعالي امنيت ملي با اشاره به تهديدهاي اخير امريكا مبني بر حمله نظامي به سوريه، گفت: كساني كه در اين مداخله با امريكا مشاركت نمايند، دچار بحران‌هاي زودرس در امنيت ملي خود خواهند شد.

جعفري با بيان اينكه «جنگ و ناامني پديده‌هايي سيال و غيرقابل كنترل هستند» تاكيد كرد: جنگ در كنار رژيم صهيونيستي پتانسيل انتقال بحران به درون اين رژيم را تشديد مي‌كند. عضو شورايعالي امنيت ملي با هشدار به جنگ افروزان براي انديشيدن پيرامون پيامدهاي لشكركشي‌هاي گذشته به كشورهاي اسلامي منطقه و عبرت گرفتن از تجربه عراق و افغانستان گفت: همان‌گونه كه مداخله امريكا در جهان اسلام تا به امروز موجب توسعه افراط‌گرايي، خشونت و تروريست شده است، تهاجم به سوريه نيز روند توسعه افراط‌گرايي را تشديد خواهد كرد و به مانند افغانستان و عراق جز رنج، محنت، آوارگي و كشتار مردم بي‌گناه رهاوردي نخواهد داشت.

تهران ِ 8 سال پيش…

روزنامه همشهری نوشت: تهران طي سال‌هاي اخير با تغييرات زيربنايي بسياري روبه‌رو شده و در اين ميان تحول در آمد و شدهاي شهري از سهم بالايي در اين تحولات برخوردار بوده است. تهرانِ 8 سال پيش، شهري بود كه خودروهاي شخصي هرطور كه دلشان مي‌خواست در آن جولان مي‌دادند و زيرساخت‌هاي شهري به‌‌جاي خدمت به شهروندان در خدمت اتومبيل‌ها قرار داشت. شايد سريع‌ترين و در عين حال اصلي‌ترين مسير پايان دادن به‌‌جدال نابرابري كه بين انسان و خودرو در تهران شاهد آن بوديم، «گسترش حمل‌ونقل عمومي» با دو سرفصل توسعه مترو و ايجاد «بي‌آرتي» از يك طرف و «گسترش حمل‌ونقل غيرموتوري» با دو سرفصل ايجاد پياده‌راه‌ها و توسعه مسيرهاي دوچرخه‌سواري از طرف ديگر بود. فراموش نكرده‌ايم كه بسياري از مسئولان مربوطه از جمله مديران شهري و حتي متخصصان ترافيك در آن سال‌ها پيش‌بيني مي‌كردند كه تهران به‌زودي به يك پاركينگ بزرگ تبديل خواهد شد در صورتي كه با وجود همه اين اظهارنظرها، امروز شاهد اين هستيم كه تهران نه تنها به يك پاركينگ بزرگ تبديل نشده بلكه جريان ترافيك در معابر آن به‌رغم افزايش هر ساله صدها هزار دستگاه خودرو جديد، نه‌تنها بدتر از گذشته نشده بلكه قابل تحمل‌تر نيز شده است.

زیباکلام: روحانی حاضر نیست هزینه‌های اصلاح‌طلبان را بپردازد

کیهان نوشت: صادق زیباکلام می‌گوید اصلاح‌طلبان از حالا به بعد راه خودشان را از دولت روحانی جدا می‌کنند و راه خودشان را خواهند رفت.

وی گفته است: ذاتا میان جهان‌بینی و تفکرات جریان اصلاح‌طلب و جریانی که حول محوریت دکتر روحانی تشکیل شده است ضمن داشتن اشتراکات اما در عین حال تفاوت‌های مهمی هم میان این دو جریان وجود دارد.

وی در مصاحبه با آریا افزود: با توجه به غیرقانونی اعلام شدن فعالیت مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب، بنده معتقدم اصلاح‌طلبان دیر یا زود حزب جدیدی را تشکیل خواهند داد که اهداف و منافع این حزب جدید دموکراسی‌خواهی، آشتی ایران با دنیا، تنش‌زدایی در سیاست خارجی، تلاش در جهت آزادی زندانیان سیاسی، آزادی فعالیت مجدد تشکل‌های مستقل دانشجویی مثل دفترتحکیم وحدت و انجمن‌های اسلامی، آزادی مطبوعات و رسانه‌ها، حاکمیت قانون و انتخابات آزاد خواهد بود.

زیباکلام گفت: آقای روحانی هرچند با اهداف ذکر شده اصلاح‌طلبان مخالفتی ندارد اما حاضر نیستند بهای سنگینی برای تحقق این اهداف بپردازند. بنابراین اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم یقیناً با پرچم اصلاح‌طلبی و تشکل‌های خودشان وارد خواهند شد البته ممکن است در همین انتخابات شاهد ائتلاف بین نامزدهای جناح دولت روحانی و اصلاح‌طلبان در برخی از حوزه‌ها باشیم اما مسلم این است که اصلاح‌طلبان از حالا به بعد راه مستقل خودشان را خواهند پیمود.

واگذاري 30 ساله ساختمان دولتي به موسسه خيريه

خراسان در اخبار ویژه های خود نوشت:
بر اساس بررسي هاي يک نهاد نظارتي، يکي از مديران ارشد اجرايي دولت دهم با ارسال ابلاغيه اي به دستگاه هاي دولتي اعلام کرده که حق استفاده از يک ملک دولتي واقع در خيابان سميه تهران به مدت 30 سال در اختيار يک بنياد خيريه به نام “م” قرار مي گيرد و اين بنياد خيريه حتي مجاز است نسبت به احداث بنا نيز در ملک ياد شده اقدام کند. بر اساس گزارش مذکور، اين نوع بخشش، ضمن داشتن مغايرت هاي قانوني، موجب ايجاد رويه هاي نادرست در قوه مجريه نيز مي شود.

آغاز رسيدگي به پرونده «كهريزك»

تهران امروز نوشت: يك منبع آگاه از آغاز رسيدگي به پرونده قضات تعليقي در پرونده كهريزك در ديوان‌عالي كشور خبر داده.به گزارش فارس اين منبع گفته: چندي قبل پرونده موسوم به كهريزك به ديوان‌عالي كشور آمد.وي گفته: پس از ارجاع پرونده به ديوان‌عالي از سوي معاونت ارجاع پرونده تعيين شعبه شد و به شعبه مربوطه ارسال شد.وي گفته: كار رسيدگي و مطالعه پرونده از سوي شعبه رسيدگي‌كننده آغاز شده است و جريان رسيدگي ادامه دارد.اين منبع درباره اين موضوع كه پيش‌بيني شما براي پايان زمان رسيدگي به اين پرونده چه تاريخي است گفته: به نظر مي‌رسد رسيدگي به اين پرونده زمان‌بر خواهد بود.

درخواست پدر شهيد «احمدي روشن» از «روحاني»

بر اساس گزارش روزنامه تهران امروز، رحيم احمدي روشن با بيان اينكه روحاني در ايام تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري قول داده بود كه در برابر هر قدرتي از خون شهدا و برنامه‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي دفاع كند گفته: اميدواريم روحاني مانع نفوذ تفكر سازش به دولت تدبير و اميد شود.

پدر شهيد مصطفي احمدي روشن در خصوص سرمقاله يك روزنامه اصلاح‌طلب درباره امتياز يك طرفه هسته‌اي به غرب گفته: حالا وقت آن است كه روحاني ثابت كند در واقعيت مرد عمل است.

 16میلیاردتومان را پس دادیم

به گزارش روزنامه شرق؛ ماجرای واریز پول از حساب نهاد ریاست‌جمهوری به دانشگاه ایرانیان هر روز ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد. پس از خبرهایی که درباره مبلغ واریزشده از حساب نهاد ریاست‌جمهوری در روز تحلیف منتشر شده بود که نشان می‌داد مبلغ برداشت‌شده بیش از 16‌میلیارد و بین 20 تا 22‌میلیارد بوده، شب گذشته روابط عمومی دانشگاه ایرانیان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد مبلغ دریافتی از دولت برای کمک به این دانشگاه، به حساب ریاست‌جمهوری بازگردانده شد. به‌گزارش فارس، روابط عمومی دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان با صدور اطلاعیه‌ای مدعی شد کمک انجام‌شده به دانشگاه از سوی دولت گذشته، طبق موازین قانونی و با مصوبه هیات‌وزیران و البته امری مرسوم در دولت‌ها بوده و اموال دانشگاه ایرانیان نیز در صورت انحلال متعلق به دولت خواهد بود.

آرایش سیاسی مجلس دگرگون می‌شود

روزنامه بهار نوشت: پس از هر اختلافی، جدایی یکی از پیامدهایی است که احتمال دارد، رخ بدهد و این‌بار این جدایی دست به گریبان فراکسیون اکثریت مجلس شده است. این فراکسیون پس از گذشت دوران پرفراز‌ونشیب تقابل و تضاد با دولت احمدی‌نژاد، در بزنگاه تجدید قدرت و بازسازی خود، دچار اختلاف‌های داخلی شده و بر سر دوراهی انشعاب قرار گرفته است. پیش از این مجلس متصور بود که با رفتن دولت دهم، فرصت خوبی برای خروج از چالش‌های داخلی و تقابل با پاستورنشینان دست‌وپا کند، با این وجود مجلس در این بازه زمانی نه‌چندان طولانی دچار اختلاف‌های داخلی شده است.
اختلاف‌های درونی فراکسیون اکثریت مجلس از جلسات درون‌گروهی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی شروع شد؛ جایی که با وجود تمام خبرها و پیش‌بینی‌ اعضای فراکسیون اتفاقات دیگری پیش آمد و نتایج رای اعتماد نشان داد که اختلافات این فراکسیون جدی‌تر از اختلاف‌های سلیقه‌ای است. پس از این اختلاف‌نظرهای داخلی و با توجه به استقبال اکثریت اعضای فراکسیون رهروان از دولت یازدهم بعضی از این اعضا، تصمیم بر جدایی از این فراکسیون گرفتند و خبر از تشکیل فراکسیونی به عنوان «حامیان دولت» یا «اعتدال» دادند.

 اجرای مصوبه مهرآفرین بلامانع است

روزنامه بهار نوشت: وجه تمایز دولت دهم با یازدهم را می‌توان در تصویب مصوبات دانست. هرقدر دولت دهم در تصویب مصوبات «شبهه‌ناک» و پرشتاب عمل کرد؛ در نقطه مقابل آن دولت یازدهم می‌خواهد تامل بیشتری در تصویب مصوبات داشته باشد. تاکید دولت یازدهم بر تامل تا آنجا پیش ‌رفت که معاون اول دولت در اولین بخشنامه خود، مصوبه «مهرآفرین» دولت دهم را جهت بررسی بیشتر لغو کرد.

لغوی که مرتضی بانک، معاون کل نهاد ریاست‌جمهوری درباره آخرین وضعیت نیروهای در حال استخدام نهاد ریاست‌جمهوری به «فارس» گفت: انجام این استخدام‌ها منوط به ارزیابی وضعیت موجود است. فعلا باید وضعیت موجود ارزیابی شده و اولویت‌های جدید مشخص شود تا بتوان درباره این مساله تصمیم گرفت.» ارزیابی‌ای که دیوان عدالت اداری در زمان لغو، علت آن را به بررسی بیشتر واگذار و گفته بود: «مصوبات هر دولتی اگر در چارچوب مقررات قانونی تهیه و ابلاغ شده، با بخشنامه معاون اول نمی‌توان جلوی آن را گرفت. مصوبه دولتی وقتی فرآیند قانونی برای تصویب را طی کرده باشد یا باید رییس مجلس مغایرت آن با قانون را اعلام کند یا برای توقف آن شکایتی به دیوان عدالت اداری ارائه شود، در غیراین صورت نمی‌توان مصوبات دولت را از اعتبار انداخت آن‌طور که شنیدم این بخشنامه به‌نحوی صادر و ابلاغ شده که همه مصوبات دولت سابق را از تاریخ اول خرداد به بعد متوقف و اعلام کرده تا انجام بررسی‌های لازم نباید اجرا شود.»

ترکان:تخلف 16 ميلياردي اقدام مجرمانه بود

روزنامه اعتماد نوشت:  اكبر تركان، مشاور ارشد رييس‌جمهور انتقال 16 ميليارد تومان از حساب نهاد رياست‌جمهوري به دانشگاه ايرانيان را مصداق عمل مجرمانه و خلاف قانون توصيف و تصريح كرد: آقاي جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور مجرمانه بودن اين عمل را تاييد كرد و به آن رسيدگي مي‌كند. روز گذشته اكبر تركان در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت درباره انتقال 16 ميليارد تومان از حساب نهاد رياست‌جمهوري به دانشگاه ايرانيان در روز مراسم تحليف حسن روحاني، گفت: اين انتقال غيرقانوني بوده و در هيچ ماده و تبصره قانوني به دولت دهم اجازه چنين انتقالي داده نشده است. وي با تاكيد بر «مجرمانه» بودن اين كار درباره رسيدگي به وضعيت شوراي عالي ايرانيان نيز گفت: بخشي از وظايف شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور مربوط به وزارت امور خارجه است و بايد بررسي‌هاي لازم براي نحوه فعاليت اين شورا اعم از اينكه زيرنظر وزارت امورخارجه باشد يا به شكل ديگري فعاليت كند، انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *