تپه باستانی لامیزده در مازندران در میان بی‌توجهی میراث فرهنگی در حال نابودی است.

خبرگزاری فارس: تپه باستانی «لامیزده» در معرض تخریب

  تپه لامیزده در شهرستان محمودآباد دارای آثار کشف شده متعلق به دوره عصر آهن است که سفال‌های کشف شده از این منطقه با سفال‌های کشف شده در غار هوتوی بهشهر برابری می‌کند.

این تپه که نرسیده به پمپ بنزین جمشیدی در مقابل هتل نیلوفر محمودآباد قرار دارد دارای آثاری هم‌رده آثار کشف شده در تپه کلار کلاردشت و گوهرتپه بهشهر است.

تخریب این تپه باستانی در حالی آغاز شده است که گفته می‌شود مالک خصوصی آن قصد تغییر کاربری آن را داشته و بنا دارد آن را به یک محوطه و مجموعه رستوران و هتل تبدیل کند.

دانشگاه نیما این شهرستان در سال 89 یک برنامه پژوهشی و باستان‌ شناسی را در این منطقه آغاز و گزارش آن را به اداره کل میراث فرهنگی مازندران داده است.

با توجه به سفال‌های کشف شده متعلق به عصر آهن در این منطقه، عدم ثبت آن در رده آثار ملی جای تعجب دارد اما گفته شده که این تپه در اطلس باستان‌شناسی مازندران به ثبت رسیده است.

موجودیت این تپه برای شهرستان محمودآباد مانند تخت جمشید برای شیراز است زیرا وجود آثار سفالی کشف شده مربوط به زندگی انسانی در دوره‌های آهن در یک شهری که ساحلی است از نوادری به شمار می‌رود که باید کاوش‌ها و حفاظت‌های بیشتری درباره آن صورت گیرد.

کشف بشقاب لعاب‌دار اسلامی مربوط به 3 هزار سال قبل از میلاد نشان‌ دهنده قدمت تاریخی سکونت در این منطقه است.

حالا در زمانی که اهمیت تاریخی این منطقه برای همگان آشکار است و دوستداران میراث فرهنگی معتقدند باید کاوش‌های بیشتری در این منطقه صورت می‌گرفت حضور این افراد در مجموعه تپه زنگ خطری برای این مجموعه تاریخی به شمار می‌رود.

به نظر می‌رسد هنوز آثار بسیار زیادی در دل تاریخی این تپه نهفته باشد که سودجویان را به فکر تخلیه آن قبل از دسترسی میراث فرهنگی انداخته است.

ساخت رستوران و هتل بین راهی در این محوطه می‌تواند بنای این تپه باستانی را از بیخ و بن نابود کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *