هراز : دکتر موسی پور موسوی – دو كاربرد لغوي استراتژي ناظر به هنر و علم به كارگيري نيروهاي نظامي، اقتصادي، رواني و در جهت تامين مقاصد امنيت ملي و نيز اقدام استراتژيك به عنوان انهدام فيزيكي ظرفيت جنگ سازي دشمن است.
نگرشهاي سيستمي در مفهوم و كاربرد استراتژي پس از انقلاب صنعتي، دستخوش تغيير و تحول جدي شد؛ به گونه اي كه مفهوم آن از حد جنگ فراتر رفته و فعاليتهاي زمان صلح را نيز در بر گرفت. علاوه بر آن، توسعه استراتژي در دو بعد ابزار و هدف، گسترش مشاركت همة عناصر قدرت ملي را سبب شد.
برخي صاحبنظران، «امنيت ملي» را نبود تهديد و وجود تامين تعريف كرده و وظايفي را براي آن تعيين كرده اند. به موازات تغيير و تكامل انديشه هاي استراتژيكي، ابعاد مختلف امنيت ملي نيز تحول يافت.
چنانكه صحنة عمليات را وسعتي از فضا تصور كنيم كه يك تفكر استراتژيكي آن را ساخته است، وضعيت كنوني جنگ افزارها و متغيرهاي فراوان امنيت ملي، گستردگي خاص اين صحنه را نشان مي دهد.
امروزه بسختي مي توان ميان عناصر متعدد، تهديدهاي امنيت ملي را از هم تفكيك كرد و يكي از پايه هاي اساسي قدرت ملي به عنوان پشتيبان مقاصد امنيت ملي، تبليغات است. تبليغات، نقش ظريف، حساس، دقيق و سرنوشت سازي در استراتژي اقدام و بازدارندگي دارد.
براي رسانيدن پيام، ارتباط لازم است . چگونگي برقراري و ارتباط مناسب با گروه هاي مختلف اجتماعي در واحد ملي و همچنين با ساير ملل، مستلزم شناخت دقيق است.
تاريخ جنگها و وقايع مهم و تغييرات اساسي اجتماعي، سياسي و نظامي، بيانگر استفادة مناسب يا نامتوازن از قدرت تبليغاتي ملتهاست.
در اين مقاله، سعي بر آن است تا با كالبد شكافي مفاهيم استراتژي و امنيت ملي، ارتباط آنها با توان تبليغاتي كشور جمهوري اسلامي ايران مورد ارزيابي قرار گيرد.

براي دريافت مقاله اينجا را كليك نمائيد.

One thought on “استراتژي ، امنيت و ارتباط آن با توان تبليغي كشور”
  1. هراز نیوز ستاد انتخابات دکتر قالیباف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *