هراز نیوز :تبيين نقش شوراي اسلامي شهر در توزيع فضايي قدرت سياسي در ايران با تاکيد بر نظريه سرمايه اجتماعي

نحوه اعمال اراده سياسي و چگونگي توزيع قدرت سياسي در سطح فضاي درون يک واحد سياسي يا ناحيه سياسي، از مهمترين مباحث جغرافياي سياسي است که با عنوان نظام سياسي يا نظام فرمانروايي مطرح مي شود.

موضوع اين پژوهش، توزيع فضايي قدرت سياسي از طريق شوراي اسلامي شهر در ايران است و با استفاده از روش توصيفي- تحليلي و با تکيه بر نظريه سرمايه اجتماعي انجام شده است.

تحليل داده هاي تحقيق نشان مي دهد با وجود تاکيد سرمايه اجتماعي به همکاري، مشارکت و اعتماد ميان نهادهاي مردمي و مردم محلي که سبب پويايي بيشتر جامعه مي شود و مردم خود امور محلي را انجام مي دهند، وجود قوانين مبهم و نظام اداري متمرکز به عدم کارايي مناسب شوراهاي اسلامي منجر مي شود و حوزه عمل و اختيارات آن ها را محدود مي کند. در اين شرايط، به جاي توزيع قدرت در دست نهادهاي مردمي مانند شوراها، شوراياري ها و شهرداري ها، قدرت در دست حکومت مرکزي متمرکز خواهد بود و اين نهادهاي مردمي به جاي تمرکززدايي به حمايت خواهي از دولت و تمرکزگرايي شديدتر قدرت در دست دولت مرکزي دامن مي زنند. از اين رو در اوضاع کنوني، هماهنگي سياستي براي تدوين توسعه راهبردي شهرها بايد از راه مکانيزم هاي هماهنگي و همکاري با استفاده از موارد زير صورت گيرد: مشارکت تعداد زياد شهروندان و گروه هاي ذي نفع شهري از جمله بخش عمومي و خصوصي، همکاري تا حد امکان در صورت بندي و اجراي راهبردها، گستردگي کم موضوعات سياسي در سياست گذاري، مرزهاي بسيار باز براي شهروندان و مشارکت آن ها به صورت مشاوره افقي، آزادي عمل اندک دولت در جامعه.
كليد واژه: توزيع فضايي قدرت سياسي، شوراي اسلامي شهر، قانون اساسي، سرمايه اجتماعي

برای دانلود متن کامل مقاله اینجا را کلیک فرمائید.

پيشگاهي فرد زهرا*,انصاري زاده سلمان,پورموسوي سيدموسي,احمدي فيروزجايي ميثم,رمضاني نبي اله
* دانشگاه تهران، ايران

One thought on “شوراي اسلامي شهر ،توزيع فضايي قدرت سياسي در ايران و سرمايه اجتماعي”
  1. به راستی باید از مشاوران دکتر قالیباف برای عمران وابادی کشور مشاوره گرفت الحق والنصاف فهمیده وتو پر هستند ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *