توهین به ایرانیان در سریال حریم سلطان +عکس

پس از دو ماه تعطیلات تابستانی که طی آن پخش سریال های ترکیه ای از کانال های تلویزیونی این کشور بنا به یک سنت قدیمی در جهت تلاش برای استراحت و آرامش مردم در فصل تابستان قطع می گردد، ادامه پخش سریال پربیننده « صد سال پر احتشام » یا « حریم سلطان » با قسمت های جدید از روز چهارشنبه گذشته از کانال تلویزیونی استار ترکیه از سر گرفته شد.

انتخاب، دردومین قسمت سری جدید این سریال، نکات توهین آمیزی نسبت به ایران در این سریال مطرح شد که بنظر می رسد بی ارتباط با وضعیت روابط ایران و ترکیه در چند ماه گذشته نبوده و تعمد خاصی در گنجاندن و نمایش برخی موضوعات در ارتباط با ایران در قسمت های جدید سریال بوده است. ابتدا به موارد مطروحه در این قسمت از سریال اشاره و سپس به تحلیل ماجرا می نشینیم.
توهین به ایرانیان در سریال پربیننده ترکی+عکس
1- در قسمت های جدید سریال دختری ایرانی به نام فیروزه بعنوان برده وارد قصر سلطان سلیمان می شود و خود را فردی از اهالی ری و سریانی معرفی می کند. وی با تلاش خواهر سلطان سلیمان و در حالی نظر سلطان کاملاً به وی جلب شده است، بعنوان یکی از زنان حرمسرا قرار است در قسمت های آتی در خدمت سلطان سلیمان باشد.

یعنی یک ایرانی در حرم سلطان ترک؟

2- سلطان سلیمان در این قسمت از ایران بعنوان « دیار عجم » نام می برد که سعی می کند اطلاعاتی راجع به آن کسب کند؟ این در حالی است که آوازه امپراطوری ایران در آن زمان به اندازه ای بوده است که در دنیا کسی این کشور را عجم خطاب نکند!
2- مهترین فراز این قسمت از سریال بخشی بوده است که یکی از متحدین محلی سلطان سلیمان، به صدر اعظم وی ( ابراهیم پارگالی ) می گوید بدلیل بی توجهی سلطان سلیمان به دوستان خود، آنها یکی پس از دیگری به شاه طهماسب پناه می برند، چرا که شاه طهماسب از هر لحاظ به آنها بیشتر و بهتر می رسد.
این گفته چنان به پارگالی سخت می آید که ضمن قتل بلافاصله صاحب سخن، اظهار می دارد این دیو…… که اسمش را شاه طهماسب گذاشته است،پاسخ این کار خود را خواهد گرفت. وی دو بار کلمه دیو….. را خطاب به شاه طهماسب بر زبان می راند.
در بررسی متون تاریخی تا آنجائی که نویسنده بررسی کرده است، نامی از زنی ایران و سریانی بنام فیروزه ، بعنوان همسر و یا معشوقه سلطان سلیمان به میان نیامده است.
اینکه سلطان سلیمان وی را به حرم خود راه دهد و در قسمت های بعد با او به معاشقه و هوسبازی بپردازد، موضوعی نیست که به مذاق ایرانیان خوش بیاید و به راحتی از کنار آن بگذرند.
حرمت ایران و زن ایرانی باید در هر صورت حفظ گردد، سریال های تاریخی جای مناقشه های سیاسی و بی احترامی به یک ملت و تاریخ آن نمی توانند، باشد علی الخصوص اینکه این اقدام از سوی سازندگان سریال در کشوری صورت گیرد که داعیه دوستی و برادری با ایران را دارد.
در برنامه های تلویزیونی ترکیه الفاظ رکیک بشدت سانسور می شوند، لذا خطاب کلمه بسیار زشت دیوس به یک شاه ایرانی که داعیه اسلام گشائی داشته است، جز با هدف خاص صورت نگرفته و تعمدی در کار بوده است که بهتر است سازندگان این سریال متوجه توجه و ناراحتی طرف ایرانی به این نکته شده و در قسمت های بعد نسبت به تصحیح آن اقدام نمایند.
ضمن اینکه عجم خطاب کردن کشوری بزرک چون ایران می تواند به دامن زدن و به بکار بردن الفاظ مشابه در سایر کشورها بیانجامد که توصیه می شود سازندگان سریال از ورود به آن اجتناب ورزند.
اگر چه باید منتظر قسمت های بعدی این سریال علی الخصوص حمله سلطان سلیمان به تبریز که برای آن برنامه ریزی می شود و اقداماتی که فیروزه در کاخ عثمانی بعمل خواهد آورد، ماند، تا ماهیت جریان اخیر بیشتر و بیشتر مشخص گردد، اما این سوال جدی از هم اکنون نیز وجود دارد که آیا روند جدید سریال در خدمت سیاست خارجی ترکیه و در جهت سیاست نئو عثمانی دولت حاکم ترکیه قرار نگرفته است؟
1,761 thoughts on “توهین به ایرانیان در سریال حریم سلطان +عکس”
  1. ببینم این سایت هنوزهست؟؟؟؟؟یکساله من اینجانیومدم ولی اینجاهنوزپابرجاست

  2. اه اه انقد ازاین سلطان سلیمان بدم میاد که نگو

  3. تو قسمت هایی که این روزها پخش میشه القاس میرزا که ایرانی هستش ازبک معرفی میشه و و اشاره ای به نام ایران نمیشه در حالی که طبق تاریخ القاس میرزا ایرانی بوده و برادر شاه تهماسب می باشد حالا باید ببینیم در ادامه ایران را چطوری ازبک جا میزنن ( بقولا شاید هم در ترجمه دستکاری شده باشه ؟؟)

  4. اصلا چرا نگاه میکنید بعدا دعوا میکنید.اینها همه اش تفرقه افکنی بین قومیت هاست..کوروش هم یک پادشاه خونریز و عیاش و شهوت باز هست.پیامبر اسلام رو بیخیال شدیم چسبیدیم به یه مشت شهوت باز کوروش

  5. خسته نباشید به همه دوستان عزیز!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! من
    درمورد فیروزه خاتون و صفویان تو اینترنت سرچ کردم نوشت که فیروزه همون طور که خودش گفته بود ایرانی هست ولی بعدا اون رستم اعصاب خرد کن می فهمه که یک شاهزاده خانم است و به خرم سلطان جادوگر می گه که پشت گردن فیروزه عکس شیرو خورشید(نشان پرچم سابق ایران) نشان کشور دشمن ما ایران صفویان خالکوبی شده پس یعنی فیروزه از مردم عادی نبوده واز خاندان صفویان شاه طهماسب هست واهتمالا یک شاهزاده خانم است پس بهتره به جای کشتن اون به سلطان خبر بدیم. اما توجم تیوی دوبلش حرف رستم روکلا عوض کرد رستم به خرم می گه فیروزه اهل ایران نیست شاهزاده خانم کشور دشمن ما تا بوسکا بوده اسم شاهشون هم جوزف یا ژوزف هست درصورتیکه همه میدونن شیرو خورشید پرچم چه کشوری بوده
    من نمیدونم این شاه ژوزف اهل تابوسکا کی پرچم سابق ایران رو برای خودش جعل کرده؟!!!!!!! همون طوری که خیلی از دوستان جاهای دیگه گفته بودن بیشتر این سریال حا صل خیالپردازی هاو رویا پردازی های کارگرداناش هست من میگم دوبلورهای بینهایت محترم جم هم یکم خیالپردازی کردن و برای خودشون شاه جدید باکشور جدید ساختن خیلی خییییییییییییییییییییییییییییییییلی معذرت می خوام من اصلا قصد توهین به هیچکس رو ندارم لطفا سوء تفاهم نشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! من فقط محظ اطلاع بینندگان سریال این رو گفتم اخرشم که خودتون دیدید فیروزه بعداز اینکه ابراهیم پاشا دستگیرش می کنه فقط برای شخص خود سلیمان اعتراف دروغی می کنه و می گه که خواهر زاده یا دختر عموی شاه طهماسب ایرانی هست و شاه طهماسب هم پدر اون رو خطری برای خودش میدیده قصدکشتن اون وخونوادش رو می کنه فقط فیروزه می تونه ازاون محلکه فرار کنه وبه قستنطنیه پناه بیاره (ولی تو واقعیت جاسوس ایران تو دربار عثمانی بود) . اما دوبلرها(صداپیشه)های محترم جم تیوی همون طورکه خودتون دیدیدفیروزه ره رو دوباره می
    چسبونن به شاه جوزف خیالی وفیروزه خودش رو دختر عمو یا خواهر زاده اون معرفی می کنه اخر هم سلیمان دلش براش می سوزه می خواد نگش داره اما خرم که خودش رو فیلسوف فرض کرده می گه اگه بمونه چون از خاندان یک دولت و شازده خانم هست باید عقد بشه که این تو رابطه ما تاثیر بدی میذاره سلیمان. سلطان هم می گه باشه پس میفرستمش یکی از کاخ های قدیمی چون کسی که به من پناه اورده رو به دشمن تحویل نمیدم ایییییییییییییییییییییییی شیطون فکر کنم قصد داشته یواشکی جایی دور از خرم و حرم فیروزه رو تویکی از صدتا کاخش قایم کنه ویواشکی ملاقاتش کنه مثل ایزابلا (پرنسس اسپانیا) مدت ها دور ازچشم همه تویکی از کاخ های قدیمی بود سلیمان شیطون
    یواشکی ملاقاتش میکرد خرم جادوگر فهمید به رستم گفت به خانوادش خبر بدین بیان ببرنش ازطرف رستم برای طهماسب نامه رفت اونم سربازاش رو فرستاد جلوی کالسکه فیروزه رو گرفتن پیادش کردن یکشون گفت حمیرا خاتون بله درست شنیدید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! حمیرا خاتون نه ایزابلا .حالتون خوبه اذیتتون که نکردن اونم گفت نه من خوبم
    وباهم رفتن جم تیوی دوباره اسم اون عوض کرد گذاش ایزابلا
    سلیمان وابراهیم هم موندن توکف این که چه جوری وچه کسی به شاه طهماسب یا به گفته جم امپرطور ژوزف خبرداده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! سلیمان خیلی عصبانی بود کارد میزدی خونش در نمیومد فکر کنم واقعا فیروزه رو دوستداشت و می خواست پنهونی برای خودش نگهش داره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! درمورد ماه دوران خاتون (گلبهار سلطان) و الکساندرا خاتون (خرم سلطان) باید بگم من از یکی از خانم های فامیلمون شنیده بودم که توی تاریخ واقعی عثمانی ماهدوران اول دوست ابراهیم پاشا بوده بعد که ابراهیم میشه بهترین دوست شازده سلیمان ما هدوران رو به سلیمان معرفی میکنه به عنوان دختر هم محلیشون وشازده مصطفی پسر ابراهیم هست. در مورد الکساندرا: شازده مهمت پسر نامزداول الکساندرا بوده لویس یا لیو. من صحت وراست این خبرهارو نمیدونم هکسی فهمید لطفا جواب بده؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! با تشکر از شما

  6. آخه چطوری دانستی که به ایران توهین می کند خودش ترجمه ی عربی (سوری)هستش ؟

  7. این سریال با زبان اصلی بی نقص ترین سریال بود

  8. 1.دوستان خود خرم روس بوده….
    پس باید مردم روسیه هم صداشون در بیاد
    در این به ازبکستان وو اروپا حماه میکنن پس این ینی یه اونا بی احترامی شده؟
    چرا فقط ما صدامون در میاد….
    از این بگذزییییم
    2.بعضی دوستان اینجا به کورش بی احترامی کردن
    برین بخونین تو کتاب تاریخ
    بزرگتریییین قلمرو جهان ووو هخامنشیان داشتن
    تو کتاب تاریخ اون عکس نقشه هس
    که ترکیه کلا مال ایرانه از 2500 سال پیش
    پس نبینم به بزرگتزین شاه جهان بی احترامی کنین هر وقت سلطان سلیمان روز جهانی داشت بیاین صحبت کنین
    کورش اصلن ازدواج با محارم ووو رواج نداده
    الکی حرف نزینین
    اصلن کتیبه حقوق بشر مال کوروشه
    کل دنیا به ایرانیان مدیونن
    از دوستانی هم که به پارسی ها توهین میکنن تقاضا دارم به زبون فارسی حرف نزنین

  9. کوروش پست ازدواج با محارم را ترویج کرد.

  10. فقط یک نفر دیگر از حریم سلطان بمیرد پدر نویسنده را می سوزانم

  11. هر دفعه اومدم تو این سایت کلی خندیدم آخه نباید به تاریخ نگاه کرد الان پیش رفته ترین کشور دنیا آمریکا با کمترین تاریخ در دنیا هست باید دید الان کجاهستیم البته تاریخ نشان فرهنگ یک کشور است اما ما تو گذشته زندگی نمی کنیم امیدوارم دیگر بین دوستان ایرانی و ترک اختلافی پیش نیاید مردم این دوکشور شایسته بهترین ها هستند.

  12. فقط حضورمریم اوزرلی تواین سریال به کل دنیامی ارزید

  13. من کاری به نظربقیه ندارم من که تاقسمت240که مریم اوزرلی حضورداشت این فیلمودیدم فقط به عشق مریم اوزرلی ولی هیچ بی احترامی ای به ایران ندیدم من خودم یه ایرانیم امامیدونم سلطان سلیمان وپدرش سلطان سلیم که درزمانشون ایران تودوره صفویه بوده خییییییییییییییلی ازشاه طهماسب صفوی ایران قوی تر بودن.زنده بادمریم اوزرلی جونم

  14. البته بگم ازکوروش کبیرعلیه رحمت هیچ پادشاهی بالاترنبوده اون ازدواج بامحارموترویج نداده همه این حرفاراجع بش دروغه امابنابه دلایلی تعصب خواصی روایران ندارم.فقطمیدونم ایران کشورمنه ودوست ندارم بهمون توهین بشه اماچون به مریم اوزرلی ازته قلبم علاقه خواصی دارم این فیلمودیدم.بقیه هم براخودشون متاسف باشن لطفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *