در واقع مهم ترین شخصیت های مبارزه با فساد یا خود مسولان و شخصیت های سیاسی هستند که خود قدرت دارند و اتفاقا ایراد به خودشان وارد است که با وجودی که قدرت دارند، نمی خواهند و یا نمی توانند قوانین ضد فساد وارد کنند…/ تلاش «آنا هزاره» به خوبی این نکته را یادآوری می کند که فساد تا عرصه بروز و ظهور نداشته باشد هیچگاه به وجود نمی آید…
«آنا هزاره» فعال اجتماعی هند، در حال حاضر به نماد ضد فساد در هند تبدیل شده و پایداری و ثباتش در راه مبارزه با فساد از طریق اعتصاب غذا برای تصویب قوانین جدی در هند برای مبارزه با فساد، برای هندی ها یادآور رهبر فقیدشان «مهاتما گاندی» است، اما در همین حال روش مبارزه وی با فساد، می تواند برای ایرانیان نیز نشان دهنده راه جدیدی در این زمینه باشد.

به گزارش «تابناک»، در ایران مبارزه با فساد،  همواره از چند جهت سیاسی بوده است:

الف از سوی افراد سیاسی طرح شده ( مثلا از سوی کاندیداهای مجلس)؛
ب- در مناسبت های سیاسی طرح شده( مثلا در ایام انتخابات)؛
پ- با اهداف سیاسی طرح شده ( مثلا از میدان خارج کردن رقیب)؛
ت- رویکرد به آن سیاسی بوده است( مثلا تقصیر همه فسادها به گردن سیاسیون یا حکومت هاست)؛
ث- همه راه حل ها سیاسی بوده است( تغییر نماینده، دولت، یا …)؛
ج- همه مبارزات با فساد در هیاهوی سیاسی گم یا فراموش شده( مثلا پس از پیروزی کاندیدایی که شعار مبارزه با فساد سر داده است)؛
و هیچگاه این مبارزه، رنگ و بوی مبارزه با قوانین فساد آور یا تلاش برای تصویب قوانین ضد فساد ندارد و همواره این مصادیق و افراد هستند که در مبارزه با فساد نقش اصلی را ایفا می کنند و هیچگاه این افراد به دام نمی افتند چون نه مردم و نه رسانه ها به میزانی مدرک و سند ندارند که بتوانند در یک دادگاه ارائه دهند و از طرفی افراد مظنون هم آنقدر قدرت دارند که مدارک را از بین ببرند، لذا هیچگاه این مبارزه به جایی نمی رسد. در هیاهوی تبلیغات و جامعه سیاست زده ایران چنین مبارزه ای فقط خوراک گروه ها و جناح های سیاسی می گردد و در این میان هدف اصلی گم می شود.

مبارزه با فساد در این همواره جنبه ای سیاسی و حکومتی دارد و شهروندان به ندرت خود را مسئول می دانند که علیه قوانین فساد آور موجود دست به حرکت ـ امربمعروف و نهی از منکر ـ بزنند، اگر چه شاید وجود مشکلاتی در این زمینه باعث انفعال جامعه ایرانی در این زمینه شده است.

در واقع مهم ترین شخصیت های مبارزه با فساد یا خود مسولان و شخصیت های سیاسی هستند که خود قدرت دارند و اتفاقا ایراد به خودشان وارد است که با وجودی که قدرت دارند، نمی دانند منشأ فساد کجاست و یا نمی خواهند و یا نمی توانند قوانین ضد فساد وارد کنند. نکته جالب اینکه مسئولان همواره از اسامی افرادی نام می برند که هزاران میلیارد تومان از بین المال را به یغما برده اند، افرادی که اسامی آنان هیچگاه فاش نمی شود اما عجیب است که مسولان هیچگاه از خود نمی پرسند که قوانین مصوب آنان و قوانینی که آنان اجرا می کنند چه اشکالی دارد که این همه پرونده فساد درست می شود، پرونده هایی که در بزنگاه انتخابات تنها حربه ای برای انجام تبلیغات و جلب آرای عمومی است.

گفتنی است که تلاش «آنا هزاره» به خوبی این نکته را یادآوری می کند که فساد تا عرصه بروز و ظهور نداشته باشد هیچگاه به وجود نمی آید، فساد مخصوصا فساد مالی در دستگاه های دولتی و حکومتی یا به دلیل وجود قوانین فساد آور است و یا به دلیل وجود عوامل و افراد فساد آور که در هر دو مورد پرداختن صرف به مصادیق مشکلی را حل نخواهد کرد.

آیا می شود روزی در ایران شهروندان به مجلس و دولت فشار بیاورند تا قوانین ضد فساد آور در کشور تصویب و اجرا کنند؟

لازم به ذکر است که «آنا هزاره »فعال اجتماعی است که در مبارزه با فساد و معضل فرهنگ رشوه در هند، شیوه اعتصاب غذا و اعتراض صلح آمیز ماهاتما گاندی، رهبر فقید هند را برگزیده است. اعتراض اصلی وی به فساد در هند و تصویب لایحه نظارت عمومی  پیشنهادی دولت مانموهان سینگ است که بر اساس آن  نخست وزیر و قضات عالی رتبه را از بازرسی و تحقیق و پیگرد دقیق مصون نگه داشته شده اند . میلیونها نفر از طبقه متوسط هند حامی آنّا هزاره 74 ساله هستند.پس از آزادی از زندان آقای هزاره  در میدان راملیلای دهلی نو وارد اعتصاب شده است. وی پنج کیلو وزن کم کرده است و توصیه پزشکان مبنی بر تزریق سرم را رد می کند.رهبران احزاب از آقای هزاره خواسته اند تا به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

بعد از تحریر
بنا بر آخرین آخبار رسیده «آنا هزاره » در هند اعلام کرده است که از صبح یک شنبه اعتصاب غذای خود را خواهد شکست و بعد از دوازده روز غذا خواهد خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *