هراز نیوز- روح اله محمد زاده اندواری- شاید خیلی  از مردم تصور کنند بعد از فوت زوج ( شوهر) ، مطالبه مهریه غیر ممکن است و زوجه ( زن) دیگر نمی تواند مالک مهریه مندرج در عقد نامه ازدواج  باشد وآن را مطالبه کنددر حالی که این تصور اشتباه است و مقنن می گوید اگر  زنی پس از  مثلا سه سال از تاریخ فوت همسرش می خواهد مهریه خود را مطالبه کند این امکان وجود دارد که در این راستاچند نکته دارای اهمیت است:

اولا دعوی مطالبه مهریه بعد از فوت زوج (شوهر)باید به طرفیت ورثه متوفی که ترکه (اموال به جا مانده از متوفی) را پذیرفتند در دادگاه طرح و اقامه شود یعنی در  دادخواست در قسمت خوانده باید اسامی وراث را بنویسد.

حال این سئوال مطرح می شود که دادگاه در موردی که مهریه زن وجه رایج است (نه سکه یا اموال منقول و غیر منقول دیگر) چگونه باید عمل کند؟به عبارت دیگر ملاک زمانی محاسبه شاخص چه زمانی است سال محاسبه مهریه یا سال فوت شوهر؟ در چنین مواردی دادگاه باید بر اساس  قانون ( ماده 3 آیین نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده 1082 قانون مدنی) در مواردی که مهریه زوجه باید از ترکه زوج متوفی پرداخت شود شاخص سال فوت شوهر را باید برای محاسبه مهریه در نظر بگیرد نه سال محاسبه مهریه را.که البته این قضیه در خصوص ورثه زوجه(زن) که قبل از مطالبه مهریه از زوج فوت کرده است فرق می کند بدین ترتیب که  اگر زن قبل از مطالبه مهریه از

زوج، فوت کند و مهریه او وجه رایج باشد ورثه زن، استحقاق دریافت مهریه به نرخ روز را دارند یا همان مبلغ معین شده در عقد نامه ملاک محاسبه قرار می گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت با فوت زوجه مهریه نیز به ورثه او منتقل می شود و اصل طلبی که زوجه بابت مهریه داشته طبق قاعده ارث به ورثه او انتقال پیدا خواهد کرد و هر یک از ورثه به نسبت سهم الارث خود از اصل دین، طلب خود را از شوهر متوفی یا ماترک او مطالبه می کند ولی آنچه که ورثه مستحق دریافت آن هستند اصل مبلغ مندرج در نکاح نامه به عنوان مهریه است نه قیمت روز وجه رایج، زیرا این حق را قانون فقط برای زوجه زنده متصور شده نه برای ورثه او. البته در این خصوص نظر مخالف هم وجود دارد و عده ای اعتقاد دارند که ورثه قائم مقام و جانشین او هستند و همان حقی که زوجه متوفی نسبت به محاسبه وجه رایج به قیمت روز داشت همان حق را ورثه او نیز دارا هستند.

در صورت ناتوانی زوجه از پرداخت هزینه دادرسی وی میتواند دادخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی را به پیوست دادخواست مهریه ارائه دهد كه دادگاه بدواً به این خواسته رسیدگی و سپس به خواسته اصلی میپردازد بدیهی است زوجه، در صورت اثبات اعسار از پرداخت هزینه دادرسی معاف خواهد بود.

اما در ادمه به این مهم می پردازیم که برای مطالبه مهریه به کجا باید مراجعه کرد و چه اقداماتی را در این زمینه باید انجام داد:

دو راه برای مطالبه مهریه وجود دارد:

1)دادگاه خانواده

زوجه میتواند با ارائه دادخواست حقوقی به دادگاه ویژه خانواده، مهریه خود، هزینه دادرسی و حق الوكاله وكیل را مطالبه نماید و همزمان تقاضای توقیف اموال همسرش  و در صورت فوت شوهر تقاضای توقیف ترکه را نیز بنماید.که بابت یك میلیون تومان اول مهریه،پانزده هزار تومان تمبر و بابت مابقی مهریه به ازای هر یك میلیون تومان، بیست هزار تومان تمبر الصاق میگردد.

در صورت ناتوانی زوجه از پرداخت هزینه دادرسی وی میتواند دادخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی را به پیوست دادخواست مهریه ارائه دهد كه دادگاه بدواً به این خواسته رسیدگی و سپس به خواسته اصلی میپردازد بدیهی است زوجه، در صورت اثبات اعسار از پرداخت هزینه دادرسی معاف خواهد بود.

2)مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت اسناد رسمی

زن میتواند از طریق اجرای ثبت اسناد رسمی مهریه خود را مطالبه نماید به این صورت كه قباله ازدواج خود را به دفترخانه محل ثبت عقد ارائه و تقاضای صدور اجرائیه نماید سپس با اجرائیه به اداره ثبت مراجعه و مهریه خود را مطالبه كند كه البته به میزان نیم عشر دولتی هزینه اجرایی پرداخت مینماید كه بعداً این هزینه از شوهر یا از ترکه متوفی( در صورت فوت شوهر) اخذ خواهد گردید اجرائیه به شوهر یا وراث متوفی ابلاغ میشود و  10 روز مهلت داده خواهد شد تا طلب زوجه را پرداخت كند. در صورتی كه شوهر در این مدت دین خود را نپردازد زن میتواند با معرفی اموال و دارایی شوهر به اجرای ثبت، تقاضا كند اموال او توقیف شود و نیز میتواند مطالباتی را كه شوهر از اشخاص دیگری دارد و یا موجودی حسابهای بانكی او را توقیف كند. زن همچنین میتواند تقاضای توقیف حقوق شوهر را از سازمانها و مؤسسه های دولتی و یا خصوصی داشته باشد و تا میزان یك چهارم حقوق (مادام كه شوهر متأهل است) و نیز یك سوم آن را (در صورتی كه زن و شوهر از یكدیگر جدا شوند و تا زمانی كه شوهر زن دیگری اختیار نكرده) توقیف كند البته به شرط اینكه جزء مستثنیات دین نباشد.

اگر مهریه سكه یا طلا باشد و شوهر نتواند اصل آن را بپردازد، قیمت روز مطالبه آنها (روزی كه زن آن را از طریق اجرای ثبت و یا دادگاه مطالبه میكند) ملاك اجرای قانونی حكم است..

کارشناس حقوقی

60 thoughts on “خانمها چگونه بعد از فوت شوهر مهریه را مطالبه کنند؟”
  1. باسلام،پدرم فوت شده،همسردائمی دوم وی ازمافرزندان برای مهریه به دادگاه خانواده شکایت کرده،درصورتیکه ازپدرهیج ارثی به مافرزندان نرسیده که مهریه زوجه راپرداخت کنیم ،لطفاراهنمایی کنید.

  2. با عرض سلام وخسته نباشید:
    ببخشید من برادرم حدود4 سال پیش فوت کرد وه بعد ار خودش بچه اش به دنیا آمد.بچه دختر است الان 4 سال داردوپیش مادرش است لذا دادگاه پدر متوفی را قیم و سرپرست بچه انخاب کرده الان مادر بچه یعنی زن داداشم تصمیم به ازدواج گرفته آیا طبق قانون میتواند بچه را پیش خود نگهداری کند یا کسی که سرپرستی را به عهده گرفته میتواند؟؟؟؟خواهشمندم راهنمایی کنید

  3. مهریه باید برای مرد نیز در نظر گرفته شود که زن نیز تضمین دهد که مرد را خوشبخت می کند.مگر نمی گوید باید مساوات باشد و هیچ فرقی نباید بین زن و مرد باشد؟پس حق طلاق باید برای هردو باشد نه فقط برای آقایان. خرج و مخارج خانه نیز نباید به دوش مرد باشد چون خانمها اکثرا شاغل هستند.همه موارد باید نصف به نصف باشد.هرچه بعد از ازدواج بدست آمد بصورت مساوی بین زن و مرد تقسیم شود. باید منطقی بود و از تعصب دوری کرد. بنده شاهد ماجرای ناگوار بودم که زن به مردش خیانت کرد و همه از این موضوع اطلاع داشتند(فساد اخلاقی) صرفا بخاطر نبود شاهد در حین عمل ناپسند مرد نتوانست در دادگاه ثابت کند که زنش به ایشان خیانت نموده چون شاهد باید 3 نفر باشد و عمل خیانت را مشهاده نموده باشد و نخی را از بین آن مرد خطاکار و آن مفسده عبور دهند. حالا آن زن طلب 1001 سکه بهار آزادی نموده تکلیف این مرد بدبخت که بیشتر روزهای ماه را برای امرار معاش خانه نیست و برای زن و بچه خود زحمت می کشید چیست؟چرا باید هم زجر دوری رن و بچه رابکشد.هم سختی کار و هم مهریه نا حق؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  4. لطفا خانمها جواب بدن، زنی که شوهرش فوت کرده و فساد اخلاقی داره و با پررویی تمام میگه بچه مو نمیخوام مهریه مو بدین آیا بهش ظلم شده ؟

  5. باسلام اگرخانمی بعدازفوت همسرش ازبیمه وحقوق اواستفاده کند وطلب مهریه کند درحالیکه فقط یک فرزنپسرداردوکل دارایی همسرش دودانگ منزل قولنامه ای باشد ود ضمن شوهرش قبل ازفوت وزمان خرید خانه دودانگ به نام خانم کرده باشد تکلیف چیست؟

  6. سلام همسرم چندی ماهی است فوت کرده از مال دنیا هم چیزی نداره وتا فزند پسر دارم پدرهمسرم در قید حیات است این راهم می دانم به فرزندانم از پدربزرگشان چیزی نمیرسه ایا من میتوانم از پدر شوهرم مهریه خودم را بگیرم.

  7. استاد اگر بیوه ای دارای فرزند بخوان تجدید فراش کنن ایا پدر مادر همسر او میتوانند فرزندش را بگیرند؟

  8. سلام من همسر دومم همسر اول شوهرم فوت کرده دوتا دختر از همسر اولش داره ایا من بعداز فوت همسرم میتوانم مهریه ام را بگیرم

  9. سلام من در یک تصادف خانمم به رحمت خدا رفت پدر و مادرش مهریه را به اجرا گذاشتن فرزندی هم ندارم سهم پدر و مادرش از مهریه چقدر میشود لطفا راهنمایی کنید ممنون

  10. سلام.داداش من اسفند پارسال فوت شده اراث ورثه امده مادرم اول گفته بود هیچ چی از ارث پسرم نمیخام ولی الان میگی میخام اون طرف زن داداش مهریه را از مادرم میخاد تکلیف چطوریه من هم وکالت کاری مادرمم

  11. یطوری حرف میزنید انگار پدربزرگ قراره 300سال عمر کنه یا مثلا ریس باند مخوفی است و بسیار بی رحم! بیخیال بشید دیگه نهایتش چندسال دیگه هرچی ارثیه هست به شما و فرزندانتون میرسه

  12. خیر مطابق ماده 43 قانون حمایت خانواده

  13. برابر قانون (ماده 3 آئین نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده 1082 قانون مدنی) در مواردی که مهریه زوجه باید از ترکه زوج متوفی پرداخت شود تاریخ فوت مبنای محاسبه قرار می گیرد.

  14. در خصوص سوال اولتان بله میتوانید مهریه خود را از ترکه زوج متوفی مطالبه کنید و محدودیتی وجود ندارد.شما میتوانید از اموال متوفی مهریه+1/8 از اموال منقول وغیر منقول همسرتان را از ترکه متوفی مطالبه کنید.اگر مادر شوهراتان زنده باشند از ماترک باقی مانده ارث میبرد

  15. با سلام مطابق قانون بعد از فوت شوهر ، اول از هر چیز از اموال باقی مانده ایشان مهر همسرش را پرداخت می کنند و سپس انحصار ورثه میشه.شما میتوانید از ماترک متوفی مهریه+8/1 از اموال منقول وغیر منقول+اجرات المثل را مطالبه کنید و پدر شوهر و مادر شوهر شما از اموال متوفی ارث می برند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *