دکتر عباس موزون استاد دوره «زیست فرامادی»، در پنجمین جلسه این دوره گفت: «ساختار آموزشی رایج ما، که ریشه در انقلاب صنعتی اروپا دارد، صرفاً برای رفع نیاز صاحبان صنایع و سرمایه‌داران طراحی شده است و هدف آن تولید «انسانِ شاغلِ موظفِ منفعل» است، نه «انسانِ کاملِ موظفِ محقِ فعال»

🔸 دکتر موزون افزود: این نقص ساختاری موجب شده است تا نظام آموزشی صرفاً بر پایه زیست‌شناسی مادی بنا شود و با حذف دانش‌های غیرتجربی، حیات فراگیران را به مادیات محدود کند که این امر منجر به ایجاد «اختلال در انتظام طبیعی» و «کاهش خلاقیت» می‌شود.

🔹 دکتر موزون در تبیین نگرش سیستمی، مفاهیم را از دیدگاه «زیست فرامادی» بازتعریف کرد و تأکید کرد: «زندگانی، سیستم است. زندگی به زیست فرامادی فردی و مدیریت دوگانه فعالیت‌های ارادی برای تأمین نیازهای مادی و فرامادی اطلاق می‌شود. زندگانی به زیست فرامادی جامعه‌ای و شبکه پیوسته میان تمام اشکال حیات (مادی و فرامادی) گفته می‌شود. زنده مانی صرفاً به مجموعه تلاش‌ها و رفتارهای موجود زنده مادی برای «تداوم بقا» و ادامه یافتن فرآیندهای زیستی شش‌گانه اشاره دارد.

🔸 این دوره علمی-کاربردی، مباحث خود را بر محورهای سیستمی «حق، وظیفه و لطف» در سامانۀ وجود انسان و «رعایت حَول» در سیستم زندگانی، به‌منظور ارائه یک روش جامع مدیریت سیستمی و یکپارچه برای اداره «زندگانی» اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی متمرکز نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *