یحیی یوسف پور : مسئولان مالک مردم نیستند بلکه مستاجرن/ ‎قدرت آشیانه ثروت ، ثروت آشیانه تجمل ، تجمل آشیانه فساد ، فساد آشیانه سقوط است/درس بزرگ تاریخ به حاکمان، مردم داری است

 

  • آقای دکتر لطفا خودتان را برای خوانندگان ما معرفی کنید :

‎بنده یحیی یوسف پور هستم متولد چهارم بهمن سال ۱۳۵۰ از روستای کمانگرکلا بخش دابودشت شهرستان آمل، دوران ابتدایی و راهنمایی را در روستا کمانگر کلا دابو سپری کردم و مقطع دبیرستان را در دبیرستان لسانی آمل گذراندم و مقطع لیسانس رشته تاریخ را در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران سپری کردم و کارشناسی ارشد تاریخ را در دانشگاه تبریز به پایان رساندم و سال ۱۳۷۸ فارغ التحصیل شدم و مقطع دکترای تخصصی را در دانشگاه آزاد واحد مرکز تهران گذراندم و در مقاطع مختلف هم در مباحث اجرایی انجام وظیفه کردم . از سال ۱۳۷۵ در فرمانداری اسلام شهر مشغول به کار شدم کارم را ابتدا در دبیرخانه فرمانداری شروع کردم و استخدام وزارت کشور هستم.

‎سلسله مراتب اداری را طی کردم،‎کارشناس ،کارشناس مسئول، رییس اداره و بعدها بخشدار بخش سردار جنگل شهرستان فومن شدم و توامان سرپرست بخشدار مرکزی آنجا نیز بودم بعد از آن به عنوان شهردار شهر تاریخی ماسوله منصوب شدم و از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۱ شهردار آنجا بودم . معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری انزلی، مدیرکل عملکرد پاسخگویی شکایات منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی و چهارسال هم فرماندار محمودآباد و سه سال هم فرماندار قائمشهر بودم.

‎تمام تلاشم در همه ی آن سالها این بود که در هر جایگاهی به درستی انجام وظیفه کنم به جرات باید بگویم که قدرت و ثروت در این مسیر پشتیبان من نبود آنچه بود تنها این بود که در دامان این کشور و مردمان بزرگ این سرزمین پرورش یافتم و تلاشم همواره این بود که در راستای وظایفی که به من محول شد به درستی انجام وظیفه کنم شاید تنها ثروتی که برایم باقی مانده اعتماد مردم نسبت به بنده در مناطقی که انجام وظیفه کردم است . حدود یک سال و نیم هم در فرمانداری آمل بودم و آنجا کارشناس حوزه ی معاونت برنامه ریزی بودم ودبیری اولین همایش فرصت های سرمایه گذاری را که بیش از صد فرصت سرمایه گذاری شناسایی شده بود بر عهده بنده بود که اتفاق بسیار خوبی بود و امیدوارم در ادامه پیگیری ها بتوانیم این فرصت ها را به مرحله اجرایی برسانیم.

‎• از آنجایی که شما تاریخ خواندید می خواهم از شما بپرسم که تفاوت یک سیاستمدار یا یک مدیر که تاریخ خوانده باشد با سایر افراد چیست؟

‎اولا اعتقاد من بر این است که انسانها تاریخ را با چند نگاه متفاوت می نگرند اهل تحلیل با تعلیل ( علت یابی ) به تاریخ نگاه می کنند و فراز و فرود و سقوط حکومت ها و دولتها را در نظر میگیرند و با دقت مد نظر قرار می دهند و سعی میکنند که از آن برای حکمرانی خودشان استفاده کنند چنانکه حضرت علی (ع)هم به امام حسن (ع)می فرمایند: که من تاریخ را خواندم و انگار که در میان آنها زندگی کردم ، در میان آنها زندگی کردن بدین معناست که از تجربیات آن قوم استفاده کردند تا دوباره در آن مسیری که مسیر سقوط آنها بوده حرکت نکنند. آقای دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی رحمت الله علیه که از استادان بنده در دانشگاه تهران بودند و از ایشون یک جایزه هم دریافت کردم بابت شعری به نام »گل می ریخت« که از استاد بود را خواندم واستاد بسیار خوششان آمده بود و در آن جمع کسی نمیدانست که این شعر برای استاد باستانی پاریزی است و من در انتها اعلام کردم که این شعر استاد است روز بعد استاد را دیدم و صدایم کرد و گفت آقای یوسف پور شعرم را بسیار خوب خواندی و این کتاب خودم »بهرام چوبین« هدیه من به شماست که دست نوشته و امضا هم ابتدایش داشت ، بیتی از این شعر زیبا این بود:

‎یاد آن شب که صبا بر سر ما گل می ریخت/گل جدا ، شاخه جدا، باد جدا گل می ریخت

‎استاد در رابطه با علل سقوط سلسله صفویه این موضوع را عنوان کردند یک اینکه قدرت آشیانه ثروت، ثروت آشیانه تجمل، تجمل آشیانه فساد، فساد آشیانه سقوط است .

تمام آنچه در دولتهاست همین است اگر حواسمان به این موضوع نباشد و اگر مردم را در معادلات خودمان محاسبه نکنیم مطمئن باشید اتفاقات ناخوشایندی خواهد افتاد. من بارها گفتم حداقل ۲۸ سلسله در این سرزمین از زمان حضور مادها تا به الان حکومت کرد و اگر دقت کنیم به همه این ۲۸ سلسله متوجه می شویم آنهایی که مردم داری کردند و هوای مردمانشان را داشتند دوام بیشتری داشتند و بالعکس آنهایی که این موضوع مهم را در نظر نگرفتند با یک جرقه ای از بیرون با بی اعتنایی مردم مواجه شدند .

بنابراین شما میبینید در فرمایشات مقام معظم رهبری همیشه به مبحث مردم داری و مردم محوری بسیار تاکید شده است و امیدواریم همه ی ما این مسئله را بسیارجدی بگیریم و در همان مسیر باشیم بنابراین تاریخ با توجه به اینکه اگر ما با دیده ی عبرت بین به آن نگاه کنیم به ما درس های فراوانی می دهد و بسیار کاربردی است و می تواند در عالم سیاست بسیار کمک کننده باشد.

‎• برای شما که سوابق مدیریتی متعددی داشتید چقدر این مسئله کارساز و کارگشا بوده و در واقع شمارا در بحران ها به یاد وقایع تاریخی انداخته وباعث شده از آن بحران به سلامت بگذرید؟

‎خواهش بنده از شما این است در جاهایی که من انجام وظیفه کردم یک تحقیق انجام دهید می بینید که بسیار این مسئله به من کمک کرده به ویژه در رابطه با موضوع مردم داری ، همواره سعی می کردم تا در کنارشان باشم و درد و غم آنها را درد و غم خود بدانم و در همه جا این موضوع را عنوان میکردم و میگفتم اگر مردم حس کنند در کنار آنها هستید برایشان بسیار عزیز و محترمید شاید من در بسیاری از مناطق حالا به دلیل محدودیت های اعتباری نتوانستم آن اثرگذاری به آن معنای زیر ساختی داشته باشم اما همین که سعی کردم این ویژگی را لحاظ کنم، نه اینکه منتی باشد بلکه این را وظیفه خود می دانم و در جایگاه هایی که قرار می گیرم

باید بدانیم که مالک مردم نیستیم بلکه مستاجر مردیم، آنها به ما این جایگاهها را هدیه می دهند وسعی کردم این تجربه را از تاریخ با توجه به نگاهی که داشتم بیاموزم و با مردم باشم .

  • سنگین ترین مسئولیتی که تا حالا داشتید می توانید نام ببرید در کجا و در چه مقامی بودید؟

‎زمانیکه فرماندار قائمشهر بودم با توجه به موضوع کرونا آن دوره دوران بسیار سختی بود، شیوع ویروس کرونا یک معضل بسیار جدی بود، وحشت و اضطرابی که در دل مردم ایجاد کرده بود ،کسب و کارهایی که تعطیل شده بود از یک سو و از سویی کمبود امکاناتی که داشتیم و عزیزان زیادی که جانشان را از دست می دادند و بعضا کاری از دست ما ساخته نبود از دوره های سخت کاری من بود. اما در عین حال دوره ی خوبی هم بود ما یک نگاهی از مردم را در کنار هم داشتیم ،مهربانی هایی که در حق هم داشتند و کمک های افراد در قبال مردم و بیمارستانها و کارهای خودجوشی که داشتند آن همه همبستگی بسیار برایم زیبا بود. درسهای زیادی از آن دوران گرفتم به خودم به خاطر وجود این مردم مهربان می بالیدم و مهربانی در نشاط اجتماعی بسیار اثر دارد.

‎اما به خاطر از دست دادن هم وطنان و تعطیلی کسب و کارها و سخت شدن معیشت برای مردم و نداشتن راهکار مناسب در برخورد با این بحران دوران کاری بسیار دشواری برایم بود

  • اگر این اختیار دست شما باشد تا خودتان مسئولیتی را که مورد علاقه تان است را انتخاب کنید و با توجه به نگاه مردم مداری که دارید بیشتر بتوانید به مردم خدمت کنید، چه مسئولیتی را انتخاب می کنید؟

‎به هر حال از زمانی که وارد مجموعه وزارت کشور شدم در حوزه وزارت کشور کار کردم طبیعتا در این حوزه بیشتر علاقمندم، در شهرداری ماسوله ما زمینه های ثبت زمین های ماسوله را سازمان جهانی یونسکو فراهم کردیم و بنابر عملکردهایی که داشتیم مردم به نیکی یاد میکنند ولی بعد از آن به سمت هیچ مسئولیت شهرداری نرفتم چون گفتم که در تخصص من نیست و من نمیتوانم در این مقام یک مدیر جامع باشم که بتوانم اثرگذاری داشته باشم، اعتقاد دارم اگر شما در جایگاهی که قرار میگیرید اثر گذار نباشید حضورتان هیچ فایده ای ندارد. نه تنها در جایگاه مسئولیتی بلکه در هر جایگاهی فرد باید اثرگذار باشد و احساسم این بود در حوزه های سیاسی می توانم عملکرد بهتری داشته باشم.

  • به جریان سیاسی خاصی تعلق دارید ؟

‎درهر جایگاهی که قرار داشتم و دارم اعتقاد دارم تمام جریان های سیاسی که در چارچوب نظام قرار دارند و طبق قانون اساسی فعالیت می کنند محترم اند حالا چه جریان اصولگرا و چه جریان اصلاح طلب، هر دوی اینها دارای گفتمان انقلاب اسلامی هستند بنابراین در جایگاه هایی هم که حضور داشتم سعی می کردم جریان های سیاسی مختلف را کنار هم داشته باشم و به آنها هم میگفتم که نقاط مشترک شما بیشتر از نقاط تفاوت شماست، مسیر توسعه مسیر مشترک همه ی شماست با همه ی دوستان تعامل داشتم و دوستان هم این روش را روش درستی می دانستند و استقبال می کردند.

  • اگر شما والی مازندران بودید اولین اقدامی که برای حل مهمترین مشکل مازندران انجام می دادید چه بود ؟

‎به نظر من اولا مشکل کشاورزان در اولویت است این موضوع در استان بسیار استراتژیک است و کشاورزان ما سالهاست که دچار مشکلات اساسی هستند موضوع برنج موضوع بسیار مهمی است که باید به جد پیگیر شد و ساماندهی کرد . موضوع بعدی موضوع زباله است زباله در استان ما در ۹ نقطه به صورت غیر بهداشتی دپو می شود البته کارهایی هم انجام شد اما به نتیجه نرسید احساس میکنم یکی از مباحثی که اکنون در دولت اعتبارش وجود دارد و منتها باید برنامه ریزی دقیق صورت بگیرد تا به نتیجه رساند همین موضوع زباله است در آمل هم این یک معضل بسیار بزرگی است.

  • ‎به نظر شما دلیل اصلی که این دو موضوع به سرانجام نرسیده چیست و مشکل اساسی کجاست؟

‎مدیریت استان است یا عدم توجه مدیریت کلان به این موضوع است یا چیز دیگری می تواند دخیل باشد؟ استانهای مازندران و گلستان وگیلان و خوزستان دارای ۴۳ نماینده هستند این نمایندگان دارای جایگاهی ملی هستند ما هر ساله شاهد واردات بی رویه برنج به کشور هستیم ، من احساس میکنم اهتمام لازم از سوی دستگاههای مربوطه چه در مجلس و چه در دولت وجود نداشته، بر اساس نیاز طبق آمارها ما سالانه دو میلیون و صد تولید برنج داریم بر اساس مصرف ۳۶ کیلو گرم برنج در کشور سه میلیون تن نیاز داریم چطور میلیون ها تن وارد می شود در صورتی که کشاورزان ما محصول دو سال خود را نفروخته اند و اصلا این قضیه منطقی نیست .

ما ۵۰۰ هزار خانوار برنج کار کشور را از نظام و انقلاب و کشور ناراضی می کنیم ، عدم اهتمام مسئولین ذی ربط به این امر و عدم وجود کمیسیون کشاورزی در مجلس می تواند مهمترین عامل به نتیجه نرسیدن این مشکلات باشد .

  • آقای دکتر شما اگر فرماندار آمل بودید اولویت کاریتان رفع چه مشکلی بود تا سریعتر آن مشکل را حل کنید؟

‎اولا سعی میکردم تمام دستگاههای اجرایی را در قالب یک مدیریت جامع بوجود بیاورم و یک همدلی بین همه دستگاهها جهت رشد و توسعه شهرستان ایجاد کنم که بسیار حائز اهمیت است طبق بازخوردهایی که این روزها از مردم گرفتیم مشاهده کردیم که همه روی این موضوع تاکید داشتند،اینکه ظرف ۴ سال ۴ فرماندار عوض شود ،طبیعتا نمی شود آن انسجام مدیریتی را در شهرستان ایجاد کرد میتواند این موضوع آسیب جدی وارد کند و بنابراین یک مشکل بزرگ در شهرستان آمل عدم ثبات مدیریتی است و باید یک مدیریت جامع از سوی فرماندار ایجاد شود تا بتوان حرکت های بعدی را در شهر استارت زد و در مرحله بعد به موضوع کشاورزی به صورت جدی به سهم خودم از کانال های متعدد پیگیری میکردم تا حل شود و موضوع سوم حتما معضل زباله است البته این موضوع به راحتی قابل حل نیست در واقع همان زمان هم که رییس جمهوری مهلت داده بودند می دانستیم که در این مدت زمان کم این کار انجام شدنی نیست و زباله ای که طی ۴۰ سال روی هم انباشته شد بسیار سخت است، نمی شود ظرف ۱۵ روز جابجا کرد، در همان زمان در سطوح وزرا رایزنی هایی را انجام دادیم تا این وضعیت را به نتیجه برسانیم و بحث ما هم در آنجا این بود که رئیس جمهور به جای مهلت ۱۵ روزه یک بازه زمانی ۲ یا ۴ ساله را در نظر می گرفتند و می گفتند من پشت سر این قضیه هستم و پول و اعتبار هم می دهم شما برنامه ریزی کنید و کار کنید به این صورت امکان پذیر بود .

ما در همان مقطع با یکی از شرکت های دانش بنیان تحت مدیریت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری هم صحبتی داشتیم به صورت خودجوش این موضوع را پیگیری کردیم خود این شرکت گفت من با توجه به سیستمی که دارم ۲۵۰ میلیارد هزینه دارد و می توانم روزانه حداقل ۲۰۰ تن زباله را تبدیل به سوخت و محصولات فناوری های جدید کنم و این می توانست کمک بسیار شایانی در این زمینه باشد به نظرم اگر اراده قوی در این زمینه وجود داشته باشد این مشکل قطعا به نتیجه خواهد رسید .

  • به نظر شما چقدر تعامل بین مسئولین در یک شهرستان می تواند در پیشرفت و تعالی شهرستان تاثیر مثبت داشته باشد؟‎و اینکه این عدم تعامل در آمل نیز در یک دهه اخیروجود داشت یا خیر؟

‎هر جایی که این عدم انسجام وجود داشت آسیب به شهرستان وارد شد مثلا با توجه به اینکه قبلا هم توضیح دادم همانطور که در ۴ سال ۴ فرماندار تغییر کرد و در حالی که یک فرماندار سکاندار شهر است و باید آرامش امنیتی مردم را فراهم کند و نقشه راه را مشخص کند تا مردم در مسیر قرار گیرند.

  • یک سوال مهم دیگر اینکه نمایندگان مجلس می گویند ما در انتخاب مسئولان باید نقش داشته باشم و از سویی فرماندار در این انتخاب استقلال دارد ، شما اگر در هر یک از این جایگاهها قرار داشتید چطور با طرف مقابل تعامل داشتید و چه راهکاری در پیش می گرفتید؟

‎تجربیات من نشان می دهد اگر هماهنگی لازم میان نهاد ناظر و اجرا باشد اصلا این آسیب ها وجود ندارد آن تدبیر مدیریتی که فرد در آن جایگاه قرار میگیرد که چه تمهیداتی را بیاندیشد تا جامعه متحمل آسیب های کمتری شود.

بر اساس قانون نماینده در جایگاه نظارت و فرماندار در جایگاه اجراست اما در عین حال نماینده می تواند به فرماندار مشورت دهد از طرفی هم فرماندار در انتخاب مدیران دستگاههای اجرایی نقش مستقیم دارد تعامل این دو نهاد می تواند اتفاقات خوبی را برای شهرستان رقم بزند البته حتما باید نگاه شایسته سالاری وجود داشته باشد . من به شخصه یکی از آسیب های جدی در کشور را همین موضوع میدانم که امیدوارم به مرور این مشکل حل شود و زمینه برای شایسته ها فراهم شودزیرا اگر الان ما جلوی رشد شایستگان را بگیریم شایستگان در کشور ماندگار نخواهند بود

  • به نظر شما مردم باید چطور تشخیص دهند مسئول خدمت گذار واقعی کیست؟ در انتخابات پیش رو چه ویژگی هایی را برای انتخابشان مد نظر قرار دهند؟حاکمان باید چکار کنند تا میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش رو بیشتر شود؟

‎بگذارید سخنی از امیر کبیر بگویم امیرکبیر می گوید ما حاکمان دانا نمی خواهیم بلکه مردمان  دانا می خواهیم، در واقع این بدان معناست که مردمان دانا حتما حاکمان دانا را انتخاب می کنند

و فکر میکنم مردم ما دانا و بیدار هستند و موضوعات مختلف را رصد می کنند و می توانند این تحلیل را داشته باشند تا بدرستی فرد مورد نظر را بشناسند و بر اساس آن شناخت رای دهند . تنها جایی که حاکمیت برای من و شما این حق را قائل شده که تغییر حاکمیت دهیم همین انتخابات است بنابراین اگر این انتخاب بر اساس تحلیل درست و شناخت اتفاق بیوفتد به صلاح خودمان و فرزندانمان است  و وظیفه حاکمان برای بالا بردن مشارکت این است که باید در حوزه ی معیشتی مردم ورود کنند و زمینه ارتقای معیشتی مردم را در قالب های مختلف فراهم کنند ،حوزه ی کسب و کار را از این حالت نجات دهند، تورم راکنترل کنند ،جامعه ای که الان باید تحت پوشش قرار گیرد به گونه ساپورت کنند که آبرومند زندگی کنند شرایط برای حضور بهتر فراهم می شود

  • و کلام پایانی

‎پیشنهاد من به مردم عزیز این است که با صندوق ها قهر نکنیم وارد عرصه انتخابات شویم و مطمئنم مردم عزیز با درایتی که دارند و بررسی که انجام می دهند نهایتا فردی  به مجلس می رود که اتفاقات خوبی برای آمل که دارای تاریخ و فرهنگ و مردمان بزرگ است فراهم کند .آنچه که مهم است سربلندی کشور مان ایران است.

گفتگو مریم اکبرپور هرازنیوز

.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *