سمانه قلی پور در همایش رسانه صنعت و افق های پیش رو در دانشگاه فذا مطرح کرد :انچه امروز باید مورد توجه قرار گیرد، اقتصاد رسانه و اقتصاد پلتفرمی است، که با عصر دیجیتال و با ظهور اینترنت و فناوری متولد شدند.

این فعال رسانه ای ادامه داد: اقتصاد رسانه رابط بین رسانه و اقتصاد است، رسانه بعنوان یک صنعت و یکی ازعوامل تاثیرگذار در اقتصاد بشمار می رود.

وی با اشاره به نظر  کارشناسان اقتصادی خاطرنشان کرد:  رسانه ها، بخش مهم و انکارناپذیر اقتصاد امروز هستند، در جامعه امروز یک فرد، تنها زمانی می‌تواند رفتار اقتصادی مناسب داشته باشد که دارای آگاهی و اطلاعات کافی باشد و این امر میسر نمی شود مگر با بهره گیری از رسانه .

قلی پور با طرح این سوال  که رسانه ها چگونه دست به اقناع میزنند و چطور می توانند در بازار مالی تاثیرگذار باشند پاسخ داد:  یکی از روش های اقناع یا تغییر نگرش، تکرار پیام است که منجر به شکل گیری الگوهای انتظاری به مخاطبان خواهد شد و یا مبحث برجسته سازی، برجسته سازی یعنی رسانه با ارایه خبرها موضوعاتی را که عامه راجع به آنها فکر میکنند، تعیین نماید یا همان تغییر اولویتهای ذهنی مخاطب است.

وی ادامه داد : گرایش های فکری و هنجارهای حاکم بر جامعه تحت تاثیر رسانه های جمعی قرار دارد، تحقیقات روانشناسی نشان میداد که تاثیر اخبار بد بر رفتار های اقتصادی بسیار بیشتر از خبرهای خوب است.

قلی پور با بیان اینکه تاثیر تبلیغات کالاها بر میزان خرید جزو اثرات مستقیم و تصویر سازی احساسات در رسانه جزو تاثیرات غیر‌مستقیم رسانه‌ها محسوب می شود مطرح کرد: تحول در اقتصاد رسانه و اقتصاد پلتفرمی فرصت ها و چالش های را ایجاد کرده که با بهره برداری از فرصت ها و مواجهه با چالش ها، شرکت ها با این تغییرات رو به رو شوند.

این فعال رسانه ای مطرح کرد: رسانه ها با تحلیل ها می توانند به شناخت بهتری از رفتار مشتریان دست پیدا کنند و با توجه به این داده ها، خدمات و محصولات بهتری را ارائه دهند و نیازها را بهتر شناسایی کنند.

وی با چند راهکار کاربردی بیان کرد: بعنوان مثال تورهای رسانه ای با حضور در شرکت ها و کارگاه های تولیدی می توانند به بررسی علت نیمه فعال و غیرفعال شدن برخی صنایع درشهرک های صنعتی بپردازند و از ظرفیت رسانه در جهت تقویت موضوع صنعت بهره ببرند، تورهای رسانه‌ای در راستای شناسایی ضعف های صنعت خصوصاً شهرک های صنعتی بسیار می تواند مفید باشند و البته در برخی مواقع ادارات هم علیرغم اینکه متولی رونق صنعت هستند در کار صنعت و تولید کنندگان سنگ اندازی میکنند که رسانه بعنوان یار دوازدهم می تواند مطالبه گری کند و همچنین مشکلات این حوزه را به گوش مسئولان ذیربط برسانند.

قلی پور گفت : همکاری صنعت با جریان رسانه ای، ارتباط دوسویه صنعت با جامعه را با پشتیبانی رسانه ها شکل و افکار عمومی را به خرید کالاهای ایرانی و با کیفیت سوق دهد. حتی تولیدکنندگان در بدو ورود خود به بازار در نوع سرمایه گذاری و نحوه ارائه آن می توانند از توانمندی فکری رسانه ها استفاده کنند، رسانه ها می توانند بیش از هر وسیله دیگری به بخش وسیع از ناخودآگاه جامعه نفوذ کنند، استاندارهای تعریف کنند، ارتباط موثر برقرار کنند و چون ذره بینی به واکاوی مسئله، مشکلات، ضعف ها و قوت ها بپردازند.

سخنران همایش رسانه صنعت و افق های پیش رو گفت : محققان بر این باورند که بخش مهمی از سرمایه انسانی در صنعت با رسانه ها شکل گرفته می شود، دهکده جهانی که مک لوهان از آن گفت، هر روز کوچک و کوچک تر شده است، آنچه امروز رخ میدهد رسانه نشان می دهد، رسانه می گوید.

مریم اکبرپور هرازنیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *