فرماندار آمل: رسانه ها در حل مشکل زباله آمل اعتمادسازی کنند/ توقف پروژه سد هراز برای عمارت زباله است / منال در جغرافیای آمل نیست / اجازه نمی دهم زباله شهرهای دیگر به آمل بیاید

به گزارش هرازنیوز ؛ ذات الله زارعی فرماندار آمل در نشست اعضای خانه مطبوعات آمل با موضوع بحران زباله در آمل مطرح کرد : عمق فاجعه غزه به حدی است که باید در هر محفلی یادی از شهدای عزیز داشته باشیم و این فاجعه را خدمت رهبر عزیز و عالیقدر و خدمت شما عزیزان تسلیت و تعزیت عرض میکنم.
و انتظار براین است که شما خبرنگاران عزیز در روشنگری و تبیین مظلومیت مردم غزه و جنایات رژیم صهیونیستی اطلاع رسانی انجام دهید.شما خبرنگاران صدای مردم هستید و بایستی در حوزه روشنگری و تبیین گری ورود داشته باشید و مردم را از وقایع جامعه و جهان باخبر سازید.

آمل در همه ابعاد حرف برای گفتن دارد

زارعی گفت : شهرستان آمل در همه ی ابعاد حرفی برای گفتن دارد هم در حوزه اقتصادی ،صنعتی،کشاورزی و هم در حوزه گردشگری که ظرفیت های بسیار خوبی دارد که متاسفانه مغفول مانده است که بایستی بررسی بشود از جمله مکان این جلسه عمارت منوچهری که نشان دهنده تمدن و فرهنگ بالای ما ایرانیان و آملی ها است. از رییس خانه مطبوعات برای دعوت بنده به این جلسه و همینطور انتخاب این محل تاریخی برای نشست تشکر می کنم .

معاون استاندار مازندران ابراز داشت : در ارتباط با سوال محوری شما عزیزان در مورد موضوع پسماند،بنده تقریبا از سال ۸۷ که در مجموعه وزارت کشور و مدیر کل روستایی و شوراها،آن زمان هم درگیر پسماند واینها بودیم.دولت وقت آقای احمدی نژاد هم یکسری اقدامات را انجام داد در سطح استان مازندران۵یا ۶نقاط را به عنوان نقاط محوری تعیین کرد که در یکی از نقاط محوری بحث پسماند ساماندهی شود خب دولت ورود جدی داشت و بخشی از کارها انجام شد و بعضی هم متوقف شد و در نهایت انچه که انتظار میرفت انجام نشد.

زراعی با انتقاد از نحوه اطلاع رسانی در خصوص موضوع پسماند گفت : بحث پسماند متاسفانه بد جا افتاد و یک مقدار فضا را آن شکلی که بایستی مطرح شود مطرح نکردند خود پسماند یک ظرفیتی است.در سال ۸۹ زمان آقای طاهایی یک سفری را ترتیب داده اند که به استانبول رفتیم موضوع پسماند بود دقیقا در دل جنگل بحث بازیافت و زباله سوزی و مدیریت پسماند بود .ما به آنجا رفتیم ۱ فضای کاملا شیک به دور از بوی تعفن و زباله بود و شیرابه های آن در چند مرحله تصفیه میشد و در آخرین مرحله تبدیل به آب قابل استفاده در بخش کشاورزی میشد بنابراین آن هم در دل جنگل بود و یک مدیریت خیلی خوبی حاکم بود.

بی اعتماد امروز مردم به نحوه مدیریت مسولان گذشته برمی گردد

فرماندار آمل در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد بی اعتمادی مردم نسبت به عملکرد برخی مسوولان در موضوع زباله ادامه داد: در انجام کار توسط حوزه های مختلف که کار کارشناسی انجام میشود یعنی بازدید های میدانی دارند و نمونه ها را میبینند ولی در بعضی از جاها به خاطر اینکه بد عمل کردند سبب شد که مردم عزیز ما آنرا به همه جا تعمیم بدهند و این باور در آنها به وجود می اید. ذاین به نحوه مدیریت بر می گردد که بایستی دقت کرد که اگر مجموعه ای برای مدیریت پسماند ایجاد میشود در بحث مدیریت اقدامات لازم را داشت و اگر این باشد در واقع مردم اگر ببینند این کار را ترویج میکنند .

وی ادامه داد: در بحث کشاورزی یک موضوعی به عنوان ترویج داریم یعنی از اول یک مزارع شاهدی را ایجاد بکنیم که انجا این بذر مربوطه که از یک کیفیت و راندمان بالایی برخوردارد و از ابزاری استفاده بکنیم که در واقع راندمان کار و محصول را مردم ببینند قطعا استقبال میکنند و سبب میشود که خودشان برای اینکار رغبت پیدا کنند.و اینجا باید ورود کرد و اقدامات خوبی را انجام دهند تا آن ذهنیت منفی را که در افکار عمومی برای مدیریت پسماند وجود دارد اصلاح بشود و باید برخی از این مقاومت ها برداشته شود.

اراده دولت سیزدهم برای حل مشکل پسماند آمل

زارعی گفت : از سال ۸۷ به نوعی با موضوع اقدامات دولت ها در حوزه پسماند آشنایی داریم و از نزدیک در جریان هستم. هیچ دولتی به اندازه دولت سیزدهم به طور جدی ورود نکرده است و دولت ورود کرده که این مشکل حل شود.

فرماندار آمل با بیان اینکه شهرستان آمل از ظرفیت های بسیار بالایی در حوزه های مختلف برخوردار است ولی متناسب با آن ظرفیت های بالقوه ای که در آمل است مسیر توسعه خود را طی نکرده است تصریح کرد: باید چشم انداز و راهبردهایی کار آمد برای آمل تعریف شود،امروز همه ی ما ۴۳۰ هزار آملی مکلفیم به همدیگر کمک دهیم تا این شهرستان درمسیر توسعه قرار بگیرد بدون توجه به این‌که چه کسی اینجا مطرح میشود در قلک چه کسی این کارکرد ریخته میشود و به حساب چه کسی میرود و چه کسی منفعت میبرد.

وی ادامه داد: لازمه آن اینست که کار کارشناسی دقیق و مدونی صورت بگیرد و چشم اندازی برای این شهرستان مطرح شود و استراتژی های این چشم انداز تدوین شود و اگر لوکوموتیو رانی در پشت این لوکوموتیو قرار گرفت این خود بخود در مسیر توسعه قرار میگرد باید در وهله اول همه ی ۴۳۰ هزار آملی مد نظر قرار بدهند. متاسفانه به خاطر بعضی از برداشت ها مسیر به یک سمتی میرود که انگار ما نمیخواهیم کاری اتفاق بیفتد.

معاون استاندار مازندران ابراز کرد: بنده نگاهم در کار به این صورت است که همه ی ۴۳۰ هزار آملی های عزیز که زیر پرچم جمهوری اسلامی و تحت حاکمیت جمهوری اسلامی دارند زندگی میکنند باید از همه خدمات بهره مند شوند و من حق ندارم که در ارائه خدمت نگاه کنم که آن سلیقه اجتماعی یا سیاسی آن چیست. من موظفم بر اساس قانون اساسی به همه خدمت بدهم‌ توقع من این است عزیزانی که در این حوزه ها صاحب قلم هستند هر ظرفیتی دارند در این راستا قدم بردارند.

این مسوول با یادآوری مسوولیت های مدیریت شهری در مساله پسماند خاطرنشان کرد: بحث مدیریت زباله در شهرستان بر اساس قانون در روستاها با دهیاران و در شهرها با شهرداری و شوراست و دولت به کمک این دستگاه ها آمد. عزیزان شوراها و شهردار ما در بررسی میدانی که ما داشتیم همراه بودند و پای کار بودند و دولت سیزدهم ورود کرد و ضرب الاجلی هم که اعلام کرد یک کار کارشناسی است که از قبل چندین جلسه صورت گرفت به این نتیجه رسیدند که این اتفاق بیفتد .

زارعی درباره دستور آیت الله رییسی برای مشکل زباله آمل گفت : آقای رییس جمهور در بحث جانمایی دستور داد ظرف ۱۵ روز مکان جدید تعیین شود و حل آن یک فرایندی دارد که از قبل دستور آن را داده بودند .

حل معضل پسماند در آمل 70میلون یورو سرمایه گذاری می خواهد

وی با تشکر از اقدامات استاندار مازندران برای راه اندازی زباله سوز در آمل گفت : آقای استاندار مجدانه تلاش میکنند و دولت ۱۶میلیون یورو اعتبار تخصیص داده است که معاونت علمی فناوری رییس جمهور فراخوان داده است که ۱۴ پیمانکار در این فراخوان ثبت نام کردند و در مرحله انتخاب پیمانکار است. این تکنولوژی برای کارخانه زباله سوزی در کشور ما تا به الان نیامده است و برای اولین بار و بهترین تکنولوژی است و جز بهترین کارخانه ها است براساس نظر کارشناسان حدود ۶۰،۷۰ میلیون یورو سرمایه گذاری میخواهد که ۱۶میلیون یورو آن را دولت گذاشته است و حدود ۳۰،۴۰ میلیون یورو هم میخواهد کمک کند و بخش دیگری هم به عنوان آورده پیمانکاری است که در این فراخوان شرکت کرده است.

زارعی با بیان اینکه تا پیمانکار بخواهد انتخاب بشود وکار آغاز شود حدود ۳سال زمان میبرد بیان کرد : تا آن زمان یک جای موقتی برای دپوی زباله باید انتخاب شود.

در موضوع پروژه سد هراز حدود ۱۱۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری پایین دست سد قرار است که آبخیز داری آن بهره مند شود به اضافه آب شرب مردم آمل که باید از بهره مند شوند و آبهای تحت الارضی است،آبهای تحت الارضی به نسبت آب سطحی از کیفیت پایینتری برخوردار است و بهترین آب ،آبهای سطحی است که جمع میشود در مخزن سد و از آنجا طی فرایندی کار بر روی آن انجام میشود و به منازل مردم می رود.

توقف پروژه سد هراز برای عمارت زباله است

وی با بیان اینکه ساخت سد هراز ۱۶ سال پیش آغاز شده است و طی دوسال اخیر دولت سیزدهم روند ساخت آن رشد بالا داشته است اظهار کرد: الان این پروژه متوقف شده است به یک دلیل چون باید ۸۰ مترارتفاع آن بالا برود تا اینکه آن دو برنامه ای که برای تامین اب شرب تمام شهروندان آمل و تامین آب زراعی اراضی شالیزاری، تامین شود و آگر آن اتفاق نیفتد به هر حال بدشان نمی آید آب را به سمت آنطرف ببرند، علت متوقف کردن آن این است که شیرآبه ای که از عمارت می آید این شیرابه وارد کاسه سد میشود، این شیرابه هم بحث شرب و هم بحث کشاورزی را دچار مشکل می کند و هر دو باعث آسیب ما میشود .

وی در تشریح اقناع ریاست جمهوری برای صدور دستور ضرب الاجل 15 روزه برای مکان جدید دپوی زباله مطرح کرد : پروژه سد هراز متوقف شده است به خاطر شیرابه ای که ما در عمارت داریم اینکار ۳سال زمان میخواهد تا کارخانه استارت بخورد یعنی ماباید ۳سال پروژه را به عقب بیاندازیم و با منطق سازگار نیست اینجابود که آقای رییس جمهور راضی شد که مکان جدیدی رو پیدا کنیم که در واقع به صورت موقت ۳ساله زباله به انجا منتقل شود و عمارت فریز شود و طوری شود که این شیرآبه به سمت سد نیاید .
زارعی با بیان اینکه انتخاب مکان جدید طی ۱۵ روز به نفع ما آملی هاست تصریح کرد : ما بایستی تلاش بکنیم از این ظرفیتی که در کشور وجود دارد استفاده بکنیم ۳ روز متوالی کار شناسان استانی و شهرستانی چند نقطه را بررسی کردند و یکی از نقاطی را که رفتیم پاساکش بود مسیر صعب العبوری بود که ۸۰۰،۹۰۰ ارتفاع آن بوده است منطقه بدی نبوده است اما ایراداتی داشته است مسیر دسترسی به آن سخت است ارتفاع آن زیاد است و چندتا دره دارد و بحث انتقال خطوط برق آن است که لاینحل نیست ولی خیلی ایده آل هم نیست و در اطراف معدن جوان هم موقعیت خیلی بدی نیست ولی خب نیاز به یک کارهایی دارد که باید انجام بدهد.

منال در جغرافیای آمل نیست

فرماندار آمل در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا گزینه منال در بلده که ازقبل مطرح بود به یکباره حذف شد و استاندار مازندران از آن بی اطلاعی کردند مطرح کرد : نقشه جغرافیایی آمل چهارچوب حوزه تقسیماتی ماست یعنی حوزه سرزمینی داریم در تقسیمات کشوری و ما نمیتوانیم خارج از حوزه جغرافیایی آمل وارد شویم . منال در حوزه تقسیماتی ما نیست و ما نمیتوانیم ورود داشته باشیم .

اجازه نمی دهم زباله شهرهای دیگر به آمل بیاید

زارعی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی براینکه پس چرا زباله شهر های دیگر در آمل تخلیه میشود گفت : این مربوط به گذشته بوده و من امروز به عنوان فرماندار اجازه نمی دهم زباله شهرهای دیگر به آمل بیاید.


سایت زباله جدید مثل عمارت نیست

فرماندار آمل در پاسخ به سوالی درباره ایجاد عمارت جدید ایجاد بحرانی دیگر به جای حل مساله است گفت: بحث شیرآبه و بحث بیماری زایی که بعضی ها در خصوص عمارت نگران هستند این مثل گذشته نیست ،عمارت اشتباه کرده که دفع سلولی نداشته و باید آنرا کاملا مکانیزه عمل میکردند و دفع سلولی انجام میشده و این کوهی از زباله را ما نداشتیم .الان هیچ نقطه ای در حال حاضر صد درصد نیست ما دنبال نقطه مناسبی هستیم کارشناسی شده باشد وهرجایی که انتخاب شود کف آنجا کاملا بتن شود و براساس دستور العملی که دارند کف آن باید ۳ لایه نفوذ ناپذیر هم ایجاد شود تا درنهایت شیرابه ای که از آنجا خارج میشود باید تصفیه شود و در طبیعت رها نشود .

زارعی با اشاره به برگزاری نشست هایی با اعضای با شورا و ائمه جمعه ها و افراد اثرگذار با نفوذ اجتماعی برای آگاهی بخشی و ایجاد اعتماد در بین مردم تصریح کرد : همه بایستی کمک و هم افزایی کنندو در نتیجه یک خروجی مشخص داشته باشیم که سالهای سال به کار مردم بیاید. از اینجا اعلام می کنم ما استقبال میکنیم از هر نظر کارشناسی که بتواند به مردم کمکی بکند و همه دنبال این هستند .

فرماندار آمل پیشنهاد داد برای ایجا اعتماد سازی نماینده خبرنگاران در جلسات کارگروه پسماند و مکان یابی زمین برای زباله آمل حضور داشته باشد.

مطالبه مردم از رسانه ها

در ابتدای این نشست مسوول خانه مطبوعات آمل از دغدغه و مطالبه مردم از رسانه ها برای مطالبه از مسوولان در حل مشکل زباله به شیوه درست و کارشناسی با کمترین آسیب به محیط زیست و حفظ سلامت جامعه تاکید کرد.

همچنین روزبه نصیری پیشنهاد داد نشست مشترک رسانه ها با کارشناسان محیط زیست و پسماند و فرماندار آمل تشکیل شود تا همه ابعاد نگران کننده و ابهامات جامعه برطرف شود .

مریم اکبرپور – فاطمه اکبرپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *