تنبلی چشم /علائم، دلایل ابتلا و پیشگیری و درمان

اپتومتریست مرتضی بصیرت (متخصص بینایی سنجی) در گفتگوی اختصاصی با هرازنیوز با بیان اینکه تنبلی چشم یا آمبلیوپی یک بیماری در اوایل کودکی است که در آن بینایی کودک در یک چشم آنگونه که باید، رشد نمی کند مطرح کرد:در این حالت چشم ضعیف یا تنبل، به سمت بیرون یا داخل چرخش می کند و دارای یک نوع سرگردانی است که نمی تواند بر روی اجسام یا یک نقطه ثابت تمرکز کند.

این عضو آکادمی علمی اپتومتریست ایران و آسیا افزود:اگر بیماری تنبلی چشم به موقع تشخیص داده شود و درمان آن آغاز شود، باعث جلوگیری از مشکلات دراز مدت بینایی در کودکان می شود. چشم های که دچار تنبلی هستند با استفاده از لنزهای چشمی، عینک و همچنین کاورهای چشمی درمان می شوند. ولی اگر بیماری در دوران کودکی درمان نشود ممکن است در دوران بزرگسالی به از بین رفتن بینایی در فرد مبتلا منجر شود.

مدیریت مطب بینایی سنجی چشم و عینک بصیر با اشاره به اینکه تنبلی چشم شایع‌ترین اختلال بینایی در کودکی است اظهار کرد: تقریباً 2 تا 3 کودک از هر 100کودک به این اختلال دچار می‌شوند،اگر تنبلی چشم به خوبی در دوران کودکی درمان نشود، در بزرگسالی باقی خواهد ماند واین بیماری شایع ترین اختلال بینایی تک چشمی در دوران کودکی و میانسالی است.

وی با اذعان به این مطلب که یک معاینه بینایی سنجی از سوی اپتومتریست (متخصص بینایی سنجی) همه جانبه می تواند وجود آمبلیوپی را تعیین کند گفت: در برخی موارد، تنبلی چشم هنگامی ایجاد می‌شود که یکی از چشم‌ها نسبت به چشم دیگر بیشتر نزدیک بین، دوربین یا آستیگماتیسم است، اگر تطابق یکی از چشم‌ها دچار مشکل شود چشم آسیب دیده خاموش شده و دچار تنبلی می‌شود.

اپتومتریست مرتضی بصیرت (متخصص بینایی سنجی) مطرح کرد:علائم رایجی که برای این بیماری وجود دارد عبارتند از:

خم شدن و همچنین بستن یک چشم
کج شدن غیر طبیعی سر
عدم تشخیص دور یا نزدیک بودن یک شی
عدم تقارن در چشم ها
چشمی که چرخشش به سمت بیرون یا داخل سرگردان است و نمی تواند تمرکز کند.
پلک زدن های سریع یا بستن چشم
نتایج غیر عادی سنجش و آزمایش چشم ها

وی در ادامه افزود: از جمله عواملی که برای درمان تنبلی چشم در کودکان مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به: تجویز عینک، بستن چشمی بر روی چشم سالم، استفاده از قطره چشم آتروپین و در موارد بسیار شدید انجام عمل جراحی اشاره کرد،در مواردی که تنبلی چشم در اثر عیوب انکساری چشم یا آنیزومتروپی ایجاد شود، استفاده از عینک که توسط دکتر اپتومتریست ها تجویز می شود بسیار ضروری می باشد.

مدیریت مطب بینایی سنجی ،چشم و عینک بصیر در انتها افزود: مطب ما با بهره گیری از مجرب ترین کادر و  تکنولوژی روز دنیا آماده ارائه طیف وسیعی از خدمات بینایی سنجی چشم و تشخیص بیماریهای چشمی است و شما هم استانی ها ی عزیز مازندرانی می توانید خدمات خود را با بهره مندی از تخفیفات فوق العاده و با خاطری آسوده به ما بسپارید.

این عضو آکادمی علمی اپتومتریست ایران و آسیا افزود :ما در مجموعه بصیر واقع در شهرستان آمل کوچه بنیاد شهید ضمن طرف قرارداد بودن با بیمه های مطرح کشور از جمله بیمه سرمد،سازمان تامین اجتماعی،بیمه اسیا ،خدمات درمانی،نیروهای مسلح و ارایه فاکتور معتبر از سوی (اپتومتریست) متخصص بینایی سنجی همواره سعی کرده ایم جهت سلامت چشمان شما مراجعه کنندگان گرامی،این عضو حساس بدن گام هایی هدفمند را برداریم، زیرا سلامت شما برای ما ارزشمند و بسیار حائز اهمیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *