اپتومتریست محمد تقی قرائی

 

ضرورت مراقبت از چشم با انجام معاینات دوره ای

 

چشم‌های‌ ما، از مهمترین اعضای بدن محسوب می شوند چرا که آنها پنجره‌ی نگاه‌مان به جهان هستند و بسیار مهم است که به خوبی از آنها محافظت کنیم. مراجعه‌ی منظم به چشم‌پزشک، داشتن خواب کافی، پرهیز از قرار گرفتن در برابر اشعه های مضر، استراحت دادن به چشم‌ها در زمان استفاده از رایانه و … باعث می‌شوند تا سلامت چشم حفظ شود. به منظور آشنایی بیشتر با نحوه مراقبت از چشم با اپتومتریست «محمد تقی قرائی» همکلام شدیم و با ما از راز ها و راه های مراقبت از چشم گفت.

معاینه چشم ها به صورت دوره ای یک ضرورت است و آنها باید دستکم سالی یکبار معاینه شوند. در سنین بالاتر که احتمال بروز فشار چشم آب مروارید و آب سیاه و بررسی شبکیه چشم و … وجود دارد، این معاینات ضرورت بیشتری پیدا می کنند. در خصوص کودکان نیز بررسی انحرافات چشمی و از همه مهمتر تنبلی چشم بسیار مهم است چرا که اقدام نکردن به موقع می تواند باعث کم بینایی یا نابینایی چشم ها شوند که حتی با عینک و هم عمل جراحی قابل اصلاح نیست. در این روزها که استفاده از وسایل دیجیتال به صورت صفحات پر نور  مثل  گوشی و تبلت و کامپیوتر زیاد شده مشکلات چشمی ناشی از این وسایل بسیار زیاده شده و افراد بزرگسال و حتی کودکان و نوجوانان در مورد آسیب های ناشی از این وسایل اطلاعات کافی داشته باشند . اینکه حتماً قانون 20/20/20 یعنی هر بیست دقیقه مطالعه به مدت 20 ثانیه به فاصله 20 فوتی که همان 6 متر بیشتر است نگاه کنند تا عضلات چشمی دچار اسپاسم نشوند و اینکه آموزش ببینند هنگام مطالعه فاصله مناسب را رعایت کنند و حتماً به میزان مناسب پلک بزنند تا دچار خشکی چشم نشوند.

 متاسفانه خشکی چشم ناشی از استفاده این وسایل بسیار زیاد شده که باعث کدورت های قرنیه می شوند که بسیار جبران ناپذیر هستند. امروزه لنزهایی طراحی شده که می توانند انرژی گرمایی نور آبی گوشی را تا حدود زیادی جذب کنند که استفاده از آنها را توصیه می کنم. در مورد خرید عینک ، حتماً حتماً عینک طبی و آفتابی خود را از مراکزی که دارای پروانۀ از وزارت بهداشت درمان و آموزشی پزشکی هستند ، تهیه نمایند . متاسفانه امروزه مراکزی بدون مجوز در این زمینه اقدام به کار می کنند که هیچ گونه صلاحیت و مجوزی در این زمینه ندارند ساخت عینک طبی یک مقوله طبی و پزشکی است که اقدام بدون مهارت و مجوز می تواند ایجاد مشکل برای استفاده کننده عینک داشته باشد. حتماً مردم عزیز هنگام مراجعه جهت سفارش عینک، از مسئول مربوطه تقاضای رویت مجوز از وزارت بهداشت را داشته باشند و به هیچ وجه از مکانی که این مجوز را ندارد عینک تهیه نکنند . مخصوصاً در مورد عینک های طبی جهت کودکان که ملاحظات مخصوص خود را دارد در مورد عینک های آفتابی حتماً این عینک ها بایستی از مکان معتبر تهیه شود و صرفاً اینکه فقط از شدت نور خورشید کم می کند ، دلیل بر کیفیت عینک آفتابی نیست.عینک های آفتابی حتماً بایستی از نظر جذب uv (اشعه ها ماوراء بنفش خورشید) و اینکه پلاریزه بوده و کیفیت لنز خوبی داشته باشد بررسی شود. در ضمن خرید عینک آفتابی از دست فروش ها و … مغازه هایی که فروشندگان آنها اصلاً آموزشی در این خصوص ندیده اند کار اشتباهی است.

متاسفانه بدلیل سبک زندگی امروزه کودکان و بزرگسالان کار نزدیک و . . . زیاد شده که همین امر باعث افزایش نزدیک بینی در افراد می شود. هنگام استفاده از گوشی همراه حتماً نور مناسب اتاق لازم است چرا که بدترین کار ممکن استفاده از گوشی با نور کم است. نور کم اتاق باعث می شود تا مردمک چشم ها بازتر شده و اشعه بیشتری وارد چشم شود پلک نزدن هنگام کار با گوشی باعث می شود که اشک کمتری ترشح شود و همان مقدار اشک موجود در چشم سریعتر خشک شود و این باعث می شود خشکی چشم بوجود بیاید هنگام کار با گوشی بهتر است که حتماً از عینک محافظ مخصوص گوشی و کامپیوتر که از شدت اشعه می کاهد استفاده شود. از سویی هنگام استفاده از این وسایل در معرض باد مستقیم کولر یا پنکه و … که باعث تبخیر بیشتر و زودتر اشک چشم می شود، قرار نگیریم.

به کودکان خود آموزش دهیم تا از همان کودکی و نوجوانی از عینک های آفتابی استاندارد استفاده نمائید و با این کار فرهنگ سازی کنیم تا در بزرگسالی راحت تر از این عینک های محافظ استفاده کنند. در مورد مشاغل فنی و صنعتی، استفاده از عینک های محافظ جهت مراقبت از چشم هنگام پرتاب اشیاء و یا هنگام جوشکاری توصیه
می شود. چرا که بسیاری از مراجعه کنندگان به چشم پزشکی ها، همین اورژانس های چشمی مربوط به کار
می باشد. در پایان توصیه می شود چکاپ دوره ای چشم ها و بخصوص در کودکان و سالمندان را جدی بگیریم. توصیه دیگر استفاده از لنزهای با کیفیت و دارای استاندارد بالا در عینک است. چرا که استفاده از لنزهای نامرغوب می تواند هنگام کار با گوشی یا هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید صدمات جدی به چشم وارد نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *