هراز نیوز : احسان عربی مفرد – بهار؛ فصل سبزه و گل، فصل رستنی ها و زیبایی ها، فصل گل هاو سنبل ها، بار دیگر با بارش باران های وقت و بی وقتش و آسمان های دمدمی مزاجش ازراه رسید و اردیبهشت ماهش را به رخ کشید.

و اردیبهشت آمد و اذهان و یادها را به سمت و سوی گل ها ولاله ها و سنبل ها کشاند، اردیبهشت آمد و دل ها را روانه گلستان های گل محمدی کردو مشام ها را با بوی دل انگیز گل و گلابش نوازش.

اینجا؛ کاشان، سرزمین گل و گلاب و آیینه، سرزمین گل و بلبل،وادی زیبا و دلنشین لاله ها، نگینی بر انگشتری کویر.

اینجا؛ کاشان، شهر سبز نیاسر، قمصر، برزک و روستاهای کوچک وبزرگ با گلستان های گل محمدی، باز هم عطر گل های محمدی همه جا را فرا گرفته است،آوای روح بخش صلوات بر محمد و آل محمد در کوچه پس کوچه های شهر و در گلستان های گلمحمدی پیچیده، زبان در دهان قرار ندارد و می چرخد بر مدار صلوات.

اینجا؛ گلستان های گل محمدی و سختکوشانی که خواب نوشینصبحگاهی را رها کرده و پرتلاش و پرانگیزه راهی گلستان ها می شوند تا بار دیگر بهتماشای اردیبهشتی بنشینند که این روزها همه جا صحبت از اوست و سخن از گل و گلاب ومراسم گلابگیری.

اردیبهشت ماه در منطقه کاشان را همه به نام فصل گل و گلابمی شناسند، ایامی که شادابی، نشاط و جلای روح و روان را در گلستان های گل محمدیاین منطقه می توان به وضوح لمس کرد و لذت برد از بوی آرام بخشش.

نیمه های اردیبهشت ماه هر سال گل های محمدی شکفتنه و مراسمسنتی گلابگیری در منطقه کاشان و حومه آغاز می شود و تا نیمه های خرداد ادامه داردو چنان شور و نشاطی برپا می شود که پای علاقه مندان به این مراسم، گردشگران و بازدیدکنندگاناز جای جای کشورمان به این سرزمین باز می شود تا از لذت این ایام با طراوت و عطر وبوی این نعمت خدادادی بهره مند شوند.

آواز زیبای هزاران از سپیده دم، وزوز زنبورهای عسل با دمیدنخورشید طلایی، آواز و سرود شکر از زبان گلچین ها به همراه پيچيدن بوي خوش گل محمديدر كوچه باغ هاي شهر، دست به دست هم، زیبایی خاصی به این مراسم بخشیده و روح تازهای به کالبد طبیعت می دمد و سبحان الله از این همه عظمت و خلقت و زیبایی…

تماشایی تر آنکه، شور و نشاط وصف ناپذیری اهالی این مناطقرا فرا گرفته و خواب نوشین صبحگاهی را رها کرده و از خروس خوان به سمت گلستان هایگل محمدی سرازیر می شوند و به دنبال قوت و روزی مشغول چیدن گل ها می شوند و بهر یکگل منت صدها خار می کشند و گرمای هوا را به جان می خرند.

آن طرف این ماجرای دل انگیز، یعنیگلاب گیر و کارگاه گلاب گیری منتظر و چشم به راه گل های چیده شده هستند و خود رابرای روزی پرکار آماده می کنند تا عطر و گلابی ناب را از گلهای به دست آمده به دستمشتریان و کسبه برسانند و مشام مشتری را معطر سازند .

صدها سال است که در کاشان، گل سرخ، گل محبوب و دوست داشتنيمردم و کشاورزان بوده و هست و هيچ گلي به اندازه گل محمدي در سروده هاي سرايندگانستايش نشده است و “گلاب” عرقي است که براي نخستين بار در ايران قديم ازتقطير گل سرخ يا گل محمدي که به گل گلاب نيز معروف است، به دست آمد و به دليلتقاضاي زياد صنعت عطر‌سازي براي روغن گل، گلاب محصول جانبي گل محمدي به شمار ميآيد که قيمت به نسبت ارزاني دارد.

گلاب داراي طعم و بوي متمايزي است که در بعضي غذاهايکشورهاي آسيايي استفاده مي‌شود و در ايران در توليد بستني، چاي و شيريني‌هااستفاده زيادي دارد و خواص دارویی فراوان و تاثیرگذاری را داراست.

در حال حاضر گلستان هاي گل محمدي دومين محصول باغي شهرستانکاشان از لحاظ وسعت سطح زيرکشت است و کارگاه هاي گلابگيري سنتي و صنعتي گل محمديبه ايجاد اشتغال و توليد فراورده‌هاي گل براي عرضه به بازارهاي داخلي و صادرات بهبازارهاي جهاني فعال هستند.

فصل گلاب گيري همه ساله از پانزدهم ارديبهشت ماه تا 20خرداد برگزار می شود و گردشگران و بازدیدکنندگان مي توانند براي ديدن اين جاذبه بهشهرهاي نياسر، قمصر و … سفر کنند.

شهرسبز نياسر مركز بخش نياسر از توابع شهرستان كاشان واستان اصفهان، يكي از مناطقی است که هر ساله در اردیبهشت ماه میزبان هزاران گردشگر،توریست و بازدید کننده از مراسم گلابگیری و فصل گل و گلاب است.

کهن باغشهر نیاسر از كهن‌ترين مراكز سكونت بشري است و درفاصله 24 كيلومتري شمال غربي شهر كاشان (مركز شهرستان) قرار دارد که جاذبه هايطبيعي و تاريخي شاخص آن بر تعداد بازدیدکنندگان در این ایام افزوده است.

نياسر از طريق بزرگراه در فاصله 240 كيلومتري شهر تهرانپايتخت ايران، 100 كيلومتري شهر قم مركز استان قم و 260 كيلومتري شهر تاريخياصفهان مركز استان اصفهان قرار دارد. فاصله‌ي اين شهر از سه محور ارتباطي مهم كشوريعني از راه‌آهن و محور زميني بندرعباس- تهران 24 كيلومتر و از محور شيراز-اصفهان- تهران 60 كيلومتر است.

شهرتاریخی و سبز نياسر به لحاظ موقعيت طبيعي، يكي از 3 مركزمهم توليد گل محمدي، گلاب و عرقيات گياهي شهرستان كاشان و كشور است. چنين ويژگي كمنظيري به سبب قرارگيري در دامنه‌ شرقي كوههاي كركس و وجود چشمه پرآب اسكندريه وقنات‌هاي زياد است كه محدوده‌اي به وسعت بیش از 800 هكتار را به زير كشت برده و باگسترش روش‌هاي مدرن آبياري و كشاورزي به ميزان زيادي قابل گسترش است.

وجود اختلاف ارتفاعي به ميزان 200 متر باعثايجاد چشم‌اندازهاي بي‌نظير و بسيار زيبايي از نقاط مختلف شهر شده که به شكلروياگونه‌اي به پايين مي‌ريزد و قطرات ريز آب با عطر گل و سبزه درمي‌آميزد و برگونه‌ها مي‌نشيند و نوازشگر روح و جان مي‌شود و بدينسان آبشار زيباي نياسر رخ مي‌نماياندو همه‌ي كوير را به سوي خويش مي‌خواند.

در محيطي اين چنين عناصر چهارگانه آب، باد، خاك و نور دستبه دست هم داده‌اند و محيطي دلپذير براي سكونت امروز و نيايش ديروز فراهم آورده‌اند.

وجود فضاها، بناها و عناصر مهم و با ارزشی چون چارتاقي کهقدمت آن به اواخر دوره‌ي اشكاني و اوايل دوره‌ي ساساني مي‌رسد (با ملحقات آن كه ازبين رفته‌اند)، چشمه‌ي اسكندريه، غار رييس و آبشار زيباي آن در دوره‌ قبل از وروداسلام به ايران نشانگر اهميت اين نقطه و نقش بارزي بوده كه در مراسم آييني و پرستشداشته و پس از ورود اسلام به ايران نيز از جهات مختلف اين توجه استمرار داشته است.

از جمله احداث مسجدي در پاي چشمه- كه شايد بر روي بناييباستاني استمرار يافته باشد و يا توجهي كه در دوره‌ صفوي به آن شده، مانند احداث ويا بازسازي شهرك تالار و آسياب و حمام پاي آبشار و مقبره‌هايي كه در كنار آنهاقرار دارد. سنگهاي مزارهايي چون مزار پاي آتشكده و مزار روداب بيانگر سنگ‌نويسيقابل توجه و هنر نقاشي و حكاكي روي سنگ و نشانه‌هاي متنوع ديگري كه قابل مشاهده ياقابل كشف است.

محلات مسكوني شهر نياسر در ميان مساحتي بالغ بر 800 هكتاراز باغها و گلستان‌هاي اراضي زراعي پراكنده شده است. غار تاريخي رييس و لايه كهنزيرين آن، چارتاقي، بافت تاريخي با عناصر، فضاها، راسته‌ها و بناهاي عمومي ومسكوني متعدد و گوناگون، باغ‌هاي گسترده، گلستان‌هاي زيبا و قرارگيري در دامنه‌يكوه به همراه چشمه اسكندريه و آبشار معروف آن و باغ و كوشك تالار، اين شهر را بهيكي از شهرهاي تاريخي و گردشگري كشور تبدیل کرده است.

وجود گلستان‌هاي گسترده باعث شده تا اين شهر تبديل به يكياز سه مركز عمده‌ي توليد گل‌محمدي و گلاب و عرقيات گياهي در شهرستان كاشان و كشورشود. حجم عظيم بازديدكننده از اين شهر و شهرهاي ديگر شهرستان كاشان به ويژه در فصلبهار و در ايام گل و گلاب به برگزاري جشنواره گل و گلاب منجر شد كه چند سالي استبه طور متناوب اجرا شده و باعث جذب گردشگري زيادي در روز و شب در ماه‌هاي ارديبهشتو خرداد شده چنانچه ميزان جذب گردشگري اين شهر روزانه بين 3 تا 100 هزار نفر در ششماهه اول سال برآورد شده است كه در مجموع ميزان گردشگري بیش از یک میلیون نفر راشامل مي‌شود.

جشنواره گل و گلاب شهر نیاسر در سال جاری با رویکردیعلمی همزمان باولادت حضرت فاطمه (س) و روز مادر شنبه 23 اردیبهشت جاری برگزار خواهد شد.

3 thoughts on “شمیم دل انگیز عطر گل محمدی در گلستان های کاشان پراکنده شد”
  1. سلام تو شهرتون موقع گل محمدی مراسم خاصی برای گلاب گیری دارین میشه برام میل کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *