چالش های تقنین و نظارت مجلس شورای اسلامی
– مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها، قانون‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد.
– یکی از مسائل مهم در کشور، وجود قوانین انبوهی است که منسوخ شده اند.
– حدود ۱۱۰ سال است که از نهاد قانون‌گذاری در ایران می‌گذرد و در این سال‌ها حدود ۱۱ هزار قانون در ایران تصویب شده است… اگر بخواهیم با کشوری مانند فرانسه که حدود ۲۰۰ سال است از نهاد قانون‌گذاری آن می‌گذرد مقایسه کنیم، آن‌ها تاکنون حدود ۳۸۰۰ قانون تصویب کرده‌اند و متاسفانه دائم در مجلس شورای اسلامی قوانین مختلفی که شاید اولویت نداشته باشد و کارشناسی نشده باشد تصویب می‌شود و بعضاً قوانینی که نیاز جامعه است و اولویت شرایط کنونی است به نتیجه نخواهد رسید البته مرکز پژوهش های مجلس این موضوع را باید دنبال کند که قطعاً این کار را خواهد کرد.
– مجموعه اقدامات مشتمل بر «جمع‌آوری»، « طبقه‌بندی» و «پالایش» قوانین، تنقیح نامیده می‌شود. امکان دسترسی سریع و آسان به احکام قانونی، ایجاد قوانین جامع، رفع نقص و ابهام موجود در قوانین از عمده‌ترین اهداف تنقیح قوانین است.
– متاسفانه در تصویب برخی از قوانین موازی کاری و سلیقه ای عمل شده است طوریکه باعث ایجاد بروکراسی اداری و مشکلات زیادی برای کشور شده و برای همین قرار است در مجلس یازدهم جلوی قانون های بی اساس باید گرفته شود./
– یکسری از قوانین اساسی و زیرساختی کشور مانند قانون بودجه‌ریزی و برنامه‌نویسی باید برای رفع بسیاری از مشکلات کشور اصلاح شود، قانون تدوین برنامه مربوط به سال حدود 1313 است. اکنون بسیاری از شرایط کشور در بحث اقتصادی کاملا متفاوت شده بنابراین باید اصلاح شوند.
– یک محور، اصلاح ساختاری مجلس برای کارآمد شدن مجلس و محور دیگر نیز محور محتوایی است.
– طرح های غیر ضرور برای مردم و نظام – از 570 طرح که در مجلس دهم آمده فقط 70 طرح تبدیل به قانون شده در حالی که هزینه های سنگینی را به همراه داشته بر این اساس صحبت هایی در هیئت رئیسه مطرح است تا طرح هایی تبدیل به قانون شود که مدون،کارشناسی شده و جزو نیاز های ضروری کشور باشد.

تورم قانون در کشور/ در بین کشور های جهان نه منطقه ایران یکی از متورم‌ترین نظام‌های قانونی گذاری دارد بگونه ای که تاکنون بیش از 12 هزار قانون تصویب کردیم.
– یکی راهکارهای مناسب برای وضع قوانین کاربردی و قابل اجرا این است که مرکز پژوهش‌ها تقویت شده و از این بازوی مجلس بهتر استفاده شود. بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادوار گذشته بهره لازم را از مرکز پژوهش‌های مجلس نمی بردند، در حالیکه این مرکز یکی از بازوهای قدرتمند مجلس است که باید مورد استفاده قرار گیرد.
– سازماندهي، ساده سازي، شـفافيت و روشـني قوانين و مقررات . – قابليــت درک بيــشتر و دسترســي آســانتــر شهروندان به قـوانين و مقـررات . اصلاح قـوانين و حـذف مقـررات مـتروک، منسوخ و مغاير با قانون اساسي و سياسـت هـاي نظام

 

دکتر رستم حسن نژاد

2 thoughts on “چالش های تقنین و نظارت مجلس شورای اسلامی”
  1. جناب دکتر حسن نژاد بحث کارشناسی مهمی را مطرح کرده اند ، ان شاءالله شروعی باشد برای بررسی دقیق و اصلاح نقاط ضعف در مجلس و موضوع اولویت های قانونگذاری ،
    انتظار استمرار بیان نکات کارشناسی از جانب جناب دکتر را داریم ،
    با سپاس
    غفاری

  2. موضوع با اهمیت و مهمی هست ، انتظار می رود مجلسی ها توجه نمایند تا نتایج مفید و موثری ارائه شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *