مناظره انتخاباتی،میدان سنجش مردم
یکی ازشیوه هایی که می تواند مردم را به مشارکت حداکثری و پای صندوق رای درانتخابات سوق دهد مناظره ایده آل ومطلوب است.امروزه مناظره ها بعنوان یک ابزاروتکنیک ارتباطی بین مخاطبین و نامزدهای انتخاباتی نقش ویژه ای درشکل گیری رفتارانتخاباتی کاندیداها خواهدداشت.
نامزدها با ارائه برنامه ی شفاف و منسجم ، تسلط بر گفتمان،مباحثه و گفتگو در میدان مناطره انتخاباتی موردسنجش و نقدوانتقاد مردم و مخاطبین تلویزیونی قرارگیرند.بهتراست که نامزدهای ریاست جمهوری این دوره که قبلا بعنوان رفیقان دیروز، رقیبان انتخاباتی امروز و خدمت گذاری فردا، باعقلانیت، هوشیاری، حفظ ضوابط مقررات اصول انتخاباتی و رعایت احترام به همدیگر بعنوان یک پدیده نامزد انتخاباتی نقش فعال در تلویزیون ظاهر تا مردم وافکارعمومی با دیدن مناظره خوب وقوی کاندیداها در رسانه ملی باعث جذب حداکثری مشارکت آگاهانه مردم در رای دادن به پای صندوق انتخابات ۲۸ خرداد۱۴۰۰ باشیم. 


کاندیداهای انتخاباتی باید سنت حسنه را رعایت کنند ونگاهشان عرضه توان ، لیاقت ، امکان تحقق برنامه های خود برای سنجش ، قضاوت و داوری مردم جهت تصمیم گیری وانتخاب درست و شایسته ابرازکنند.
درحقیقت مناطره کاندیداها،میدانی برای آزمودن و آزمایش ومسابقه سالم آراء دیدگاه ها،توانایی ها،شایستگی،لیاقت،امانتداری و تقوای مبتی بررفتارعلوی است.
یکی از شیوه های شناخت و شناسایی نامزدهای انتخاباتی درکناربهره گیری ازخردجمعی،مشورت از اهل فن و خبره ، مناظره انتخاباتی است که مردم می تواند در این میدان مناظره و مسابقه رقابت انتخاباتی سالم ، رفتار و عملکرد نامزدها را مورد سنجش و ارزیابی قرار تا به یک گزینش اصلح دست بزنند وکاندید موردنظرو پیروزخودرابرای آینده ایران قوی،دولت قوی وسرنوشت زتدگز خود واداره بهترکشور وجامعه کوشا باشند.
مردم باید با تحلیل کارشناسی و عادلانه برنامه های نامزدها را بدون پیش داوری وغرض ورزی به نقدمنصفانه وسازنده اقدام و از تهمت،تخریب و عدم مشاهده ضعف و نارسایی برنامه ایی پرهیز کنند.
کاندیداها می توانند دراین کارزار ومناظره لیاقت،توانایی، مدیریت ، امید و اعتمادسازی به مردم،برنامه جامع ومدون،پاسخگویی شفاف،پیگیری مطالبات و…را به نمایش بگذارندوازمردم بیشترین آراء را به نفع خودکسب کنند.
درپایان پیشنهاد می دهم که طی چند دوره ازمناظره انتخاباتی، متاسفانه شفافیت برنامه ها و پاسخگویی نامزدها و مسئولان(دیروز وامروز) نسبت به عملکردهای گذشته و فعلی خود در دفاع از برنامه ها طفره رفتند که باید مجریان و عوامل دست اندرکاران و برنامه انتخاباتی مستقر رسانه ملی در این دوره از انتخابات حساس و ویژه ۱۴۰۰، به درستی مدیربت،هدایت و برنامه ریزی کنند تا بازتاب وانعکاس خوبی درسطح جامعه و برای مخاطبین و مردم ازحیث کمی،کیفی و محتوایی بودن برنامه شاهد باشیم.
همچنین با بررسی نواقص، ضعف هاوآسیب شناسی دقیق مناظره های دوره های قبل شاهدمناظره سالم در طرازمردم ایران درانتخابات ۱۴۰۰ باشیم.
قنبرحسین پور،دانشجوی دکتری جامعه شناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *