✅ اصل شوراها یکی از اصول مترقی قانون اساسی و برگرفته از آیات نورانی قرآن، روایات پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) و سرچشمه های زلال آموزه های دینی ماست که به یمن استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و با فرمان بنیانگذار انقلاب اسلامی در نهم اردیبهشت ماه سال ۵۹ ایجاد و بعنوان حلقه واسط و پل ارتباطی میان ملت و حاکمیت و در راستای واگذاری امور محلی به مردم در گستره روستاها تا شورایعالی استانها شکل گرفت و هم اکنون هزاران نفر بعنوان عضو این شوراها مشغول خدمت و انجام وظیفه هستند.
شوراها را می توان نوعی پارلمان محلی محسوب کرد به همین خاطر در اصل هفتم قانون اساسی از شوراها بعنوان ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور یاد شده و در فصل هفتم این قانون و سایر قوانین و مقررات، جایگاه و شأن گسترده و ارزشمندی اعم از تصمیم گیری و قانونگذاری و نظارت درنظر گرفته شده است. شوراهای اسلامی شهر و روستا بعنوان نماد مردم سالاری دینی, عدم تمرکز و خودگردانی و انعکاس مشارکت فعال مردم در اداره امور عمومی، طی ۵ دوره فعالیت خود منشا اقدامات تاثیرگذار بوده و زمینه عمران و آبادانی در بسیاری از شهرها و روستاها و رفع دغدغه ها و مطالبات شهروندان را مهیا نموده اند. البته در این مسیر، برخی چالش ها و موانع ساختاری و قانونی و فرهنگی نیز وجود دارد که باید آسیب شناسی و مرتفع گردند.
ضعف های عملکردی و رفتاری زیادی در این چند دوره فعالیت شورای شهر آمل دیده شده که نیاز به تحلیل و واکاوی است و با رفع آنها در توسعه روزافزون شهر گام برداشت.
مسلما کارآمدی، سلامت و پاکدستی، دانش و آگاهی، همدلی و وحدت و دوری از سلیقه گرایی و سیاست زدگی در موفقیت این نهاد مهم اجتماعی، حیاتی و نقش آفرین هستند.
«علی اکبریان»

One thought on “شورا ، دوری از سلیقه گرایی و سیاست زدگی”
  1. مطلب علمی و فنی و زیبایی بود. وراها باید اول اهل فکر و خرد باشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *