محمد علی نائیج کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری


افزایش قیمت مسکن؛ چالش پیش رو
محمد علی نائیج کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری در گفتگو با خبرنگار هرازنیوز با بیان اینکه یکی از کلیدی ترین و مهمترین بخش های هر اقتصادی، مسکن می باشد افزود: تحرک در مسکن طبیعتا باعث رونق زیادی در یک اقتصاد خواهد شد از آنجا که مسکن حجم عمده ای از اقتصاد کشور را شامل می شود می توان از آن به عنوان بزرگترین و شاخص ترین اهرم اقتصادی کشور نام برد.
وی در ادامه تصریح کرد: اگرچه افزایش قیمت مسکن قابل لمس می باشد و حتی در دوره ای، عملکرد بازار مسکن متاثر از نوسانات نسبتا مستمر و شدید بوده و این موضوع ، خرید مسکن را تا حدودی به امری محال برای قشرهای مختلف جامعه خصوصا جوانان تبدیل نمود، تاکید کرد: می توان با شناخت پتانسیل ها و ارزیابی ضعف ها و کاستی ها در قالب یک برنامه ریزی مدون و بلند مدت و نشات گرفته از طرح های بالادستی تا حدی در راستای برون رفت از مشکلات، گام مهمی برداشت.
 نائیج ضمن اشاره به تحلیل ارتباط قیمت مسکن و عوامل بنیادین تعیین کننده و تاکید بر بررسی منشا نوسان و تحلیل متغیرها ( همچون رفتار تقاضا کنندگان و عرضه کنندگان، قیمت زمین، تسهیلات بانکی، درآمد سرانه، حجم پول و تورم ، قیمت نهاده های ساختمانی و… ) افزود: نادیده گرفتن عوامل تاثیر گذار منجر به انباشت زیان درازمدت می شود و چالش های فراوان را برای مدیران و کارشناسان به وجود خواهد آورد چالش هایی که مقدمه آن در این مقطع زمانی به وضوح قابل درک می باشد.
وی در ادامه افزود: یکی از متغیر های اصلی و مهم برای کنترل نوسان قیمت مسکن و ایجاد ثبات در بازار، معطوف به کنترل قیمت زمین و هزینه های ساخت به عنوان دو عامل مهم و موثر بر قیمت ها می باشد که نگاه به این مهم بسیار حائز اهمیت است.
این کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری ضمن تاکید بر نقش سازندگان و بخش خصوصی در بازار مسکن معتقد است: یکی از مواردی که در این میان نقش منفی زیادی را ایفا می کند چالش های پیش رو برای سازندگان می باشد چالش هایی که منجر به کاهش توجیه اقتصادی تولید مسکن برای بخش خصوصی شده است بنابراین ارائه راهکارها و بسته های تشویقی برای این گروه ، می تواند یکی از بنیادی ترین موارد در ثبات بازار باشد.
نائیج در ادامه بیان کرد: گرچه رکود همراه با کاهش جزیی قیمت ها در این مقطع زمانی بر بازار مسکن حاکم شده است ولی در ماههای آتی افزایش قیمت ها دور از انتظار نخواهد بود اگرچه جهش افزایش قیمت ها از ماه های قبل کمتر می باشد ولی این اتفاق هم مشکلات فراوانی را به همراه خواهد داشت بنابراین برنامه ریزی در راستای کنترل قیمت ها در آینده به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.
این مدرس دانشگاه با اشاره به ارتباط مستقیم بین رونق اقتصادی کشور و رونق بخش ساخت و ساز ، یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در رونق اقتصاد مسکن را افزایش ظرفیت اقتصادی دانست.
نائیج در پایان مطرح کرد : آنچه به تعبیری حائز اهمیت و مهم می باشد قدرت بالا و تاثیرگذاری پر رنگ متغیرهای کلان اقتصادی بر رفتار قیمت مسکن می باشد که طبیعتا شناخت عوامل و متغیر های تاثیر گذار بر قیمت مسکن می تواند به متقاضیان کمک کند که در چه مقطع زمانی، اقدام به سرمایه گذاری در این بخش نمایند.

One thought on “افزایش قیمت مسکن؛ چالش پیش رو”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *