اَوِرس،ثبت درخت افسانه‌ای در فهرست آثار ملی

ثبت درخت افسانه‌ای در فهرست آثار ملی

  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: درخت افسانه‌ای اَوِرس استان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

سید امین قاسمی امروز ۱۸ شهریورماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در اجرای تبصره ماده دو قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درخت افسانه‌ای اَوِرس به عنوان اثر طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی تصریح کرد: درخت کهن‌سال اَوِرس در منطقه بزنوید الیگودرز واقع شده که طبق بررسی کارشناسی به‌عمل آمده قدمت آن به ۶۰۰ سال می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان خاطرنشان کرد: این اثر به شماره ۶۸۱ در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شده است.

قاسمی اضافه کرد: ارتفاع درخت حدود ۲۴ متر تخمین زده می‌شود. قطر برابر سینه درخت ۱۶۸ سانتیمتر و وسعت سطح تاج پوشش ۲۳ مترمربع و محیط آن ۵۲ متر اندازه‌گیری است.

وی بیان کرد: درخت اورس یا سرو کوهی گونه‌ای بسیار با ارزش و دیرزی از تیره سرو است که در مناطق کوهستانی و مرتفع می‌روید و در افسانه‌ها و اسطورهای مردمان منطقه جایگاه خاصی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی اورس و سرو از دیرباز در فرهنگ ایران نماد جاودانگی و نامیرایی بوده‌ و به شکل نگارگری ایرانی در سنگ نگاره‌های پیش از اسلام و در شکل نماد ترمه پس از اسلام در گستره هنرهای تجسمی ایران همواره نقش اساسی داشته ‌است.

این مسئول اظهار کرد: با ثبت این اثر تعداد آثار طبیعی استان لرستان به ۳۸ مورد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: شش اثر دیگر مورد بررسی کارشناسی و تائید اعضای شورای ثبت کشور قرار گرفته‌اند که در آینده نزدیک شماره ثبت آن‌ها ابلاغ خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *