بیایید همه روی ریل باشیم تا مازندران را بسازیم

#منطقه_آزاد

✳ فریادها و فغان های سیاسی ، کشمکش ها و جناح گیری ها به پایان رسید و منطقه آزاد مازندران از سوی مجلس نشینان در پایان ماموریت چهار ساله مجلس دهم به ثمر نشست و تصویب شد

? از دیر باز همه دغدغه ایجاد منطقه آزاد شدن داشتند ، منطقه آزادی که گامی بزرگ در مسیر توسعه اقتصادی و تجاری استان خواهد بود ،از سرمایه های خارجی و ایجاد فرصت های شغلی جدبد گرفته تا کسب در آمد ارزی و افزایش صادرات .

? بی شک منطقه آزاد مبداء تحولی بزرگ در اقتصاد آینده مازندران خواهد بود .
ولی قافل از داشتن خط ریلی مناسب و بین المللی که مازندران را از غرب به شرق و از جنوب به شمال متصل کند

? حال آنکه زیرساخت لازم را داریم ولی صد افسوس که توان اقتصادی مهیا نیست ! کوهی از مشکلات بر پشت اقتصاد مازندران سنگینی می‌کند ، پیکره تصمیم سازی و اقتصادی مازندران روی میز چه کنم ،چه کنم نشسته اند .

? امروزه مازندران با بیشترین سهم گردشگری ، طولانی‌ترین خط ریلی ساحلی دریای خزر را می تواند دارا باشد ولی ای کاش به جای درخواست منطقه آزاد شدن اول به ریلی شدن مازندران فکر می کردیم و همه روی ریل می‌شدیم که از دلایل اصلی زیرساخت حمل و نقل ارزان ریلی شدن مازندران است که مفید به فایده هم هست .

? ریلی شدن مازندران یعنی اتصال به کریدور خزر و اتصال به کریدور ریلی خزر یعنی اقتصاد پویا و ارتباط با کشورهای اروپایی و صادرات و واردات بهتر .

? مناطق آزاد به نوعی درگاه های اقتصادی هستند یعنی بنادر با عرصه های صفر مرزی به عنوان پایه اتصال به فرصت‌های اقتصادی خارج از کشور به حساب می‌آیند .
آیا میشود بدون ایجاد حمل و نقل ارزان به یک منطقه آزاد موفق دست یافت ؟!

آیا صرفا به واسطه واردات ماشین با ویژگی عبور موقت ما به توسعه اقتصادی می رسیم ؟!

? سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی زمانی در منطقه آزاد سرمایه‌گذاری می‌کنند که زیرساخت لازم را ایجاد کنیم . مثل این است که شهرک صنعتی داشته باشیم بدون راه دسترسی و خدمات زیرساختی ، لازمه مناطق آزاد ایجاد خدمات برای رسیدن به هزینه‌های حداقلی است .

❎ برخی معتقدند نامش که ثبت شود خودش می‌آید که این رویایی بیش نخواهد بود.

? مثل همین عدم توسعه راه‌های منتهی به مازندران . که مداما در این گلوله‌ها ترافیک بالا و توقف بیش از حد و همراه با خستگی مفرط گردشگران را به همراه دارد . اگر سیستم ریلی ما محقق شده بود بخش عظیمی از این ترددها با خطوط ریلی انجام می‌شد و قطار گردشگری شمال کشور نیز راه اندازی می شد . حمل و نقل ارزان روی قیمت تمام شده کالاها تاثیر بسزایی دارد . برای مثال حمل یک دستگاه خودرو با قطار در مقایسه با کامیون از مبدا تهران تا مشهد به نسبت حداقل یک هفتم می باشد یعنی ۷ برابر ارزان‌تر . پس تجارت کالا با حمل و نقل ارزان رابطه مستقیم دارد .
حال سوال اینجاست که چرا نتوانستیم فاصله ۴۰۰ کیلومتری ساری به رشت را ریلی‌کنیم ؟!

? سالهاست منتظریم وزیر بیایید ، مدیرعامل راه‌آهن شمال بیاید ، فلانی و فلانی امضا کنند تا مازندران جان تازه ای بگیرد ،! یعنی از بازگشایی خطوط سراسری گاز سخت‌تر است ؟ آیا به بهانه نداشتن بودجه باید فرصت ها یکی یکی از دست برود ؟
تا امروز هزینه‌های سنگینی به دلیل عدم ایجاد این خطوط در مازندران پرداخت شده است .

? اگر ساحل ما حمل و نقل ریلی داشته باشد اقامتگاه و هتل را با خود می‌آورد و مردم با حمل و نقلی مطمئن به سفر می اندیشند . ایجاد ایستگاه‌های راه‌آهن شهری باعث جلوگیری از روند استفاده از خودروهای شخصی شده و گردشگری در شهرها جان تازه خواهد گرفت . آلاینده ها کمتر می شوند و اقتصاد گردشگری تعریف علمی و جدی می‌گیرد و مهم‌تر اینکه کلیه بنادر ما در سواحل خزر به خطوط ریلی متصل می شوند و این یعنی موفقیت بزرگ و مازندرانی آزاد..

✒ اسماعیل فلاح .. خبرنگار و فعال رسانه ای در شهرستان بابلسر

One thought on “بیایید همه روی ریل باشیم تا مازندران را بسازیم”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *