سومین جشنواره کنس دشو 14 و 15 دی ماه در نمایشگاه دایمی آمل

دبیرهیات کوهنوری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هراز نیوز گفت : سومین جشنواره کنس دشو 14 و 15 دی ماه در نمایشگاه دایمی آمل برگزار می شود .

 

انتقال فرهنگ غنی مازندران به نسل بعد 

 

محمد یوسفی مقدم در پاسخ به سوال هراز نیوز درباره هدف برگزاری جشنواره کنس دشو در آمل  اظهار کرد : آشنایی مردم و به ویژه فرزندان مان با فرهنگ و سنت مازندران از اهداف این جشنواره است ، در دنیایی که از آن به عنوان دهکده جهانی یاد می شود اگر بخواهیم هضم نشویم باید فرهنگ غنی خود را حفظ وبه فرزندانمان انتقال دهیم .

وی با بیان اینکه هیات کوهنوردی به عنوان یک ان جی او تلاش می کند تا مردم را با این سنت ها آشنا کند خاطرنشان کرد : این جشنواره سومین سال خود را پشت سر می گذارد، سال اول در منطقه چلاو به شکل سنتی و درواقع مهد کنس دشو بود ، سال قبل در سرای مهر برگزار شد ، امسال در 14 و 15 دی در محل دایمی نمایشگاه های آمل از صبح تا شب  برگزار می شود .

کنس دشو قوت اصلی مردمان جنگل

دبیر هیات کوهنوردی آمل درباره وجه تسمیه نام جشنواره با عنوان ” کنس دشو” اظهار کرد:هر جشنواره فرهنگی موضوعی را به عنوان نماد انتخاب می کند مثل جشنواره تی تی ، بهارنارنج ،گلاب گیران ما هم این نماد منطقه را انتخاب کردیم .

یوسفی مقدم با بیان اینکه کنس دشو قوت اصلی مردمان دامدار که در جنگل زندگی می کردند بود تصریح کرد : هنوز هم در برخی مناطق شیره آن برای خورشت استفاده می شود ، ازگیل یا کنس را در صحرا می کنند و در مدتی جایی می گذارند تا حالت نیم پخته بگیرد بعد شیره آنرا می گیرند از نظر پزشکی این شیره برای پایین آوردن قند خون مناسب است و به عنوان سس جایگزین می توان کنار غذا از آن استفاده کرد .

استاندار و رییس فدارسیون کوهنوردی مهمانان ویژه

یوسفی مقدم درباره مهمانان ویژه و برنامه های جشنواره به خبرنگار هراز نیوز گفت : در غرفه های نمایشگاهی محصولات صنایع دستی و فرهنگی محلی به نمایش گذاشته می شود از ساعت 3 تا 7عصر روز جمعه هم برنامه ویژه ای داریم که همراه با موسیقی و توضیح در باره آیین ها و جشن هاست .

وی ادامه داد : از استاندار مازندران و رییس فدراسیون کوهنوردی کشور برای حضور در برنامه دعوت شده است، آقای قدمی هم اجرای این برنامه را برعهده دارند .

یوسفی مقدم در پاسخ به سوال هراز نیوز در باره برگزار کننده این جشنواره گفت : هیات کوهنوردی به عنوان برگزار کننده اصلی به همراه دانشگاه آمل آمل ، انجمن آرین ،اداره محیط زیست ، شورای اسلامی شهر و شهرداری ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این مراسم را برگزار می کند.

دبیر هیات کوهنوردی درباره ایده اولیه برگزاری این جشنواره اظهار کرد :من  با همکاری رییس فقید هیات کوهنوردی مرحوم قدرت الله رجایی که چندین سال سکان دار هیات کوهنوردی بودند مجوز های لازم را گرفتیم .

مسوولان برای شاد کردن مردم حمایت کنند 

 

دبیر هیات کوهنوردی در پایان درباره خواسته های هیات برگزاری جشنواره تصریح کرد: انتظار ما این است نهاد های متولی امر مثل شورا و شهرداری از برگزاری این جشنواره حمایت کنند هم در جهت شاد کردن مردم و هم نکوداشت سنت ها و آیین های مازندرانی تا بازنده نگهداشتن این فرهنگ ها شاهد نفوذ فرهنگ بیگانه نباشیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *