آمل هراز نیوز _ فرشاد راعی – چند سالی است که شهرداری تهران اقدام به برگزاری تور تهران گردی می کند تا شهروندان تهرانی بیشتر شهر خود را بشناسند و از تاریخ آن باخبر شوند و همچنین خانواده هایی که توان مالی و یا وقت رفتن به مسافرت را ندارند، از این فرصت استفاده کنند. حال سوال بنده از مجموعه شهرداری و شورای شهر آمل این است که آیا آمل از نظر تاریخی و فرهنگی کمتر از تهران است؟ آیا شهر آمل با قدمت هشت هزار سال ناگفته هایی کمتر از تهران پانصد ساله دارد؟ که شهرداری در اجرای چنین برنامه هایی کاهلی می کند؟ یا اینکه شاید فکر می کند همه مردم آمل از تاریخ کهن این شهر باخبرند و تمام اماکن تاریخی این شهر را به خوبی می شناسند؟ که در پاسخ این سوالات باید بگویم آمل، از نظر غنای اماکن تاریخی و گردشگری کمتر از تهران که نیست بلکه در رده بالاتری هم قرار دارد. تا آنجا که در ویژه نامه عید سال 90 هفته نامه نگاه وابسته به وزارت آموزش و پرورش، بیش از نیمی از اماکن تاریخی که در بخش تهران معرفی شد، همه اش برای بخش لاریجان آمل بوده است که آن نشریه این تخلف را مرتکب شده و با یک حرکت منظوردار اماکن تاریخی لاریجان آمل را به نام تهران ثبت کرد و این از بی تحرکی ما مازندرانی هاست که هیچ کاری نکردیم و به دلیل این غلط و تخلف، هفته نامه وابسته به وزارت آموزش و پرورش را به مراجع قانونی نبردیم.

در مورد همشهریان آملی خودم باید بگویم متاسفانه اغلب مردم آمل و من جمله خود بنده از بخش وسیعی از تاریخ و حماسه آفرینی های این شهر بی خبرند. آیا این بجا نیست که شهرداری آمل با استفاده از ناوگان اتوبوسرانی خود در ایام عید با هزینه کم مردم را در شناختن تاریخ و اماکن تاریخی مذهبی و گردشگری شهر خود ترغیب کند. در این راه می توان از افراد داوطلب استفاده کرد تا جزئیات اماکن و بحث تاریخی آنها را برای مردم بازگو کنند. فکر نکنم بازدید از اماکن تاریخی آمل همچون مسجد امام حسن عسگری (ع)، مدرسه علمیه آمل، مسجد جامع آمل، بنای تاریخی امام زاده قاسم، مقبره میربزرگ (میرزا اقوام الدین مرعشی آملی)، مقبره سید حیدر (سید سه تن)، مقبره ناصرالحق (ناصر کبیر)، شمس آل رسول، امام زاده ابراهیم، موزه شهدا، موزه تاریخ آمل، پل معلق و پل دوازده چشمه به همراه مختصری توضیح در مورد اینها، برای شهرداری هزینه بردار باشد. اینهایی که گفتم فقط، اماکن تاریخی آمل، آن هم در داخل محدوده شهری بود که البته شاید بیشتر از اینها باشد و بنده از آن خبر نداشته باشم. همچنین می توان بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری خارج از محدوده شهری و در بخش های دیگر شهرستان را هم در برنامه داشت. اماکن تاریخی موجود در منطقه دشت سر و دابودشت و لیتکوه. بازدید از تاریخی گردشگری های لاریجان آمل که اخیرا به صورت جهت دار در برخی سایت ها و نشریه ها با نام تهران معرفی می شوند، هم خالی از لطف نیست. امام زاده محمد شهر رینه، امام زاده هاشم، مقبره سید حسن ولی در روستای نیاک، آبشار امیری، کتیبه تاریخی شکل شاه، دریاچه و دشت زیبای لار، قله باشکوه دماوند، آبشار شاهان دشت، قلعه ملک بهمن و بسیاری اماکن دیگر در منطقه لاریجان زیبا که باید به مردم شناسانده شوند. البته شاید برگزاری تور گردشگری خارج از منطقه شهری برای مجموعه شهرداری هزینه ساز باشد، ولی معرفی آن ها به مردم آمل و همچنین مسافرین با استفاده از بروشورها می تواند کار زیبایی باشد.

در پایان هم از مسئولین شهرستان خواستارم در ایام عید، در ابتدا حوزه استحفاظی آمل در امام زاده هاشم، یک پست راهنمای گردشگر ایجاد کنند تا شبهات وارده در خصوص مالکیت این بقعه از بین برود و اوقاف کشوری حرم امام زاده هاشم را به آمل بازگرداند.

فرشاد راعی

8 thoughts on “شهرداری در ایام عید تور آمل گردی برگزار کند”
  1. برادر عزیز طرح خوبی است ولی باید اعلام کنم که در چندسال گذشته برای اولین باردراستان این طرح در آمل اجرا شد که می توانید سوابق آنرا در شهرداری ملاحظه کنید ولی با تغییرات در مدیریت شهری علاوه براین طرح بلکه کمیته شهروندی هم در چند سال گذشته توانسته است با اجرای برنامه های فرهنگی وهنری در محلات جایگاهی خوبی را کسب کند که دربین کلان شهر های مدعی هم رتبه کسب کند ولی متاسفانه به فراموشی سپرده شده است

  2. کاش شکایت و پیگیری میشد تا ازاین جسارتها به خودش راه نده اون مجله و امسال اون که تهران بی تاریخ رو با گذشته لاریجان امل و بخصوص قله دماوندش پر کنه.
    به این میگن فرهنگ دزدی تا شناسنامه برای گذشته نداشته خودشون بسازن.
    خوبه دیگه . کارمون دراومدش.. قله دماوند که مال اینا. پلور که مال اینا لاریجانو اسکو همه تاریخش مال اینا امازاده هاشمو …. مال اینا
    تعارف نکننین تورو خدا دم در بده اصلا جایی بنام امل وجود خارجی نداشته کهتا خود محمود اباد مال تهرانه و اصلا اسمش هم تهرانه..
    حالا کی هستش که به این زیاده خواهان بگه که روتونو کم کنین.!
    هراز نیوز لطفا گزارشی مفصل دراین زمینه تهیه بفرمایید البته اگر اهمیت داره. که میدونم برای شما کم اهمیت نیست.
    متشکرم.

  3. باید تابلو های انگلیسی برای جاذبه های زده بشه که این طرح داره تو کلاردشت و ساری انجام میشه آمل که بیشترین جاذبه های مازندران داره باید پیش قدم باشه.لطفا اطلاع رسانی کنید.

  4. واقعا این تابلوهای به زبان انگلیسی یکی از دغدغه هاست….
    من خودم چندین بار تو میدون 17 شهریور ماشینای مدل بالایی رو دیدم که سرنشین خارجی داشتن و تو پیدا کردن مسیر مشکل داشتن
    یه شهری مثل آمل باید تمام علائم راهنمایی و رانندگیش بین المللی باشه

  5. خوشبختانه ، ظاهرا این تور برگزار شده…..
    ساعت 9:20 از اول تا دوازدهم فروردین 91 در میدان 17 شهریور ایستگاه این تور هست…
    از شهرداری تشکر میکنیم.

  6. بهتره که به زبان بین المللی لیتکوهی نوشته شه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *