استخر خون در لاس‌ وگاس
بیش از ٥٨ نفر کشته و بیش از ٥٠٠ نفر زخمی شده‌اند داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت

شهروند| یکشنبه‌شب، فردی با اسلحه از هتلی در لاس‌وگاس به سوی جمعیت زیادی از مردم که در فستیوال موسیقی جمع شده بودند، تیراندازی کرد و دست‌کم ٥٨ نفر را کشت و بیش از ٥٠٠نفر دیگر را نیز زخمی کرد. داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است. این، مرگبارترین تیراندازی به سوی جمعیت در تاریخ آمریکاست. همچنین این حمله، نخستین حمله تروریستی در آمریکاست که پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ صورت می‌گیرد.
مظنون از روز ۲۸سپتامبر در این هتل اقامت داشته و در اطاق او ۱۰ قبضه اسلحه پیدا شده است. ماموران پلیس بعد از یورش به اتاق استیون پدوک جسد او را پیدا کردند.
براساس گزارش‌ شاهدان، مرد مسلح از طبقه سی‌ودوم هتل «مندِلِی‌بِی» به سوی جمعیتی که پایین بودند، شلیک می‌کرد. هنگام تیراندازی یک فستیوال موسیقی در آن منطقه درحال برگزاری بود.
خبرگزاری «اعماق» وابسته به گروه تروریستی داعش مدعی شد که این گروه مسئول این حمله است. این خبرگزاری ادعا کرد، کسی که دست به این حمله زد، از سربازان داعش بوده و این عملیات را بنا به درخواست‌ها جهت هدف قراردادن ائتلاف بین‌المللی ضدداعش انجام داده است.به‌گزارش نیویورک‌تایمز، ویدیوهای منتشر شده از زمان این حمله نشان می‌دهد که کنسرتی خیابانی از موسیقی محلی در جریان بود که صدای موسیقی با صدای رگبار مسلسل، در هم پیچید. موسیقی متوقف شد و صدها نفر با جیغ و فریاد فرار کردند و سعی در پناه گرفتن داشتند. در میان فریادها، صداهایی شنیده می‌شد که می‌گفت «روی زمین دراز بکشید»؛ صدای دیگری می‌گفت: «بخوابید». به‌محض رسیدن نخستین گزارش در ساعت ٢٢:٠٨ به وقت محلی، چندین تیم پلیس به سرعت خود را به محل حادثه رساندند. کمی پس از نیمه‌شب، اداره پلیس لاس‌وگاس گزارش داد که «یکی از مظنونان کشته شده است» و کمی بعد، پلیس اعلام کرد که احتمالا مهاجم دیگری وجود ندارد.
«جوزف لومباردو»، کلانتر منطقه کلارک، به خبرنگاران گفته است که ٥٨نفر کشته و بیش از ٥٠٠نفر نیز زخمی شده‌اند. او گفت که مهاجم، مردی ٦٤ساله به نام «استفن پدوک» است.
لومباردو همچنین گفته است که پلیس به دنبال «همراه» استفن پدوک، زنی به نام «ماریلو دانلی» است که مقامات گفته‌اند، مکان سکونت وی را یافته‌اند. کمی بعدتر، صبح دوشنبه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بیانیه‌ای را در توییتر منتشر کرد که در آن با قربانیان و خانواده آنها ابراز همدردی کرده بود.
در ویدیوهای منتشرشده، صدای شلیک رگبار به اندازه ٩ ثانیه به گوش می‌رسد و پس از ٣٧ثانیه سکوت رگبار در میان صدای جیغ و فریاد مردم، صدای رگبار حداقل دو بار دیگر به مدتی کوتاه‌تر از بار اول شنیده می‌شود.
پلیس ابتدا در نزدیکی هتل «مندِلِی‌بِی» مستقر شد و سپس به سوی هتل حرکت کرد. نیروهای پلیس با ورود به هتل، طبقه ٢٩ را پاکسازی و سپس به سوی طبقه ٣٢ حرکت کردند. گفته می‌شود که چندین اسلحه در اتاق هتل، در محل سکونت فرد مهاجم پیدا شده است.
دو نفر از افراد حاضر در کنسرت در مورد تیراندازی با مجله «لاس‌وگاس ریویو» صحبت کرده‌اند. یکی از آنها به نام «رابین وب» گفته است: «صدای تیراندازی همچنان ادامه داشت. بی‌رحمانه ادامه داشت.» همراه او، «مث وب» نیز می‌گوید که دست‌کم ٢٠ نفر را دیدیم که روی زمین، خون‌آلود افتاده‌اند. مث می‌گوید: «آن زمان بود که فهمیدیم حقیقتا این اتفاق، واقعی است.»
پلیس گزارش داد که تقریبا یک مایل از بلوار لاس‌وگاس را مسدود کرده و از همه خواسته بود که آن‌جا را تخلیه کنند. گزارش‌های رادیویی پلیس نشان می‌دهد که دست‌کم ٣ نفر به بیمارستان و مرکز درمانی «سان‌رایز» برای مداوا فرستاده شدند. پلیس همچنین گفت که سایر افراد را – مگر آن‌که وضع خطرناکی داشته باشند- به آن بیمارستان منتقل نکرده، چراکه ظرفیت آن‌جا پر شده است. در عوض، بیماران و زخمی‌ها را به مرکز درمانی دانشگاه در همان حوالی فرستاده است.
یکی از عکس‌های منتشرشده توسط عکاس مجله لاس‌وگاس ریویو، نیروهای امدادی را نشان می‌دهد که درحال جابه‌جایی یکی از مصدومان با
چرخ دستی هستند.
فرودگاه بین‌المللی «مک‌کارن» در لاس‌وگاس اعلام کرد که برای مدتی، پروازها به دلیل فعالیت‌های پلیس متوقف شد. این فرودگاه دقیقا در شرق هتل «مندِلِی‌بِی» قرار دارد و پس از تیراندازی، گزارش‌هایی به گوش رسید که برخی از مردم حاضر در کنسرت به سوی فرودگاه
فرار کرده‌اند.
برخی از میهمانان ساکن هتل گفته‌اند که به محض آغاز تیراندازی، درهای ورودی هتل قفل شد. «تاد پرایس» یکی از ساکنان هتل به سی.ان.ان گفته است: «ما تازه وارد هتل شده بودیم که تیراندازی آغاز شد و مسئولان هتل درهای کازینو و فروشگاه‌های هتل را قفل کردند. ما سعی کردیم که به اتاق‌هایمان برویم، اما آنها آسانسورها را خاموش کردند و سعی در خارج کردن مردم داشتند.»
شاهدانی که از صحنه حمله تروریستی فرار کرده‌اند، صدای شلیک گلوله‌ها را ناشی از یک مسلسل دانسته‌اند. «جکی‌ هافینگ»، یکی از زنانی که به همراه همسرش در نزدیکی محل حادثه بود، به گاردین گفته است: «بسیار واضح بود که تیراندازی به سوی جمعیت است. مثل یک حمله عصبی بود. همه از ترس می‌لرزیدند. من با همسرم بودم. او کنار من بود. ما از روی دیوارها می‌پریدیم، از خودرو‌ها بالا می‌رفتیم و برای حفظ جانمان فرار می‌کردیم. من هیچ‌گاه در زندگی‌ام این‌گونه فرار
نکرده بودم و هیچ‌وقت هم این‌طور نترسیده بودم.»
«دسیری پرایس»، فرد دیگری بود که از سن‌دیه‌گو به لاس‌وگاس آمده بود. لباس‌های او خون‌آلود بود. دسیری گفت: «ما صدای شلیک گلوله شنیدیم. من به فردی کمک کردم که درحال خونریزی بود. دو دختر همراه ما پشت یک خودرو پنهان شده بودند؛ یکی از آنها پایش تیر خورده بود و دیگری، شانه‌اش. با این حال، ما فرار کردیم و دایما به دویدن ادامه می‌دادیم.»
ساعاتی بعد از این حمله، خبرگزاری گاردین نوشت که اف.بی.آی، با «اریک پدوک»، برادر مهاجم صحبت
کرده است. او که در خانه خود در فلوریدا بود، چندین مصاحبه هم کرده است. او به سی.ان.ان گفت: «این‌که برادر من مرتکب چنین اقدامی شده، برایم مثل این است که آسمان بر سرم ریخته.» او گفت که آخرین بار زمانی با برادرش صحبت کرده که قرار بود در زمان وقوع طوفان «ایرما» به مادرشان سر بزند. اریک پدوک با ابراز وحشت و ترس گفته که باورش نمی‌شود که برادرش مرتکب چنین جنایتی شده است. او گفت: «او اصلا اشتیاقی به داشتن اسلحه نداشت. من نمی‌دانم او این اسلحه‌ها را از کدام جهنمی گیر آورده! او هیچ سابقه نظامی یا شبیه آن نداشت.»
برادر مهاجم گفته است که وقتی خبرها را شنیده، بسیار نگران ماریلو دانلی، معشوقه برادرش شده که مبادا بلایی هم سر او آورده باشد. پلیس گفته است که خانم دانلی، خارج از کشور به‌سر می‌برد و صحیح و سالم است. پلیس درحال بازجویی از اوست.
فستیوال موسیقی لاس‌وگاس، ٣ شب جریان داشت و اجراهای یکشنبه‌شب، آخرین کنسرت‌های این فستیوال بود. محل این کنسرت، یعنی «لاس‌وگاس ویلیج» و محیط اطراف آن، دارای ظرفیت ٤٠‌هزار نفری است و همه بلیت‌ها فروخته شده بود.
داعش در ژوئن ٢٠١٦، در حمله‌ای به یک کلوپ شبانه در نیواورلئان آمریکا، ٤٩ تن را کشته بود، حالا حمله لاس‌وگاس با دست‌کم ٥٨کشته، مرگبارترین حمله در تاریخ این کشور به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *