گفتگو با دکتر سید محسن موسوی ،ناگفته های مبلغ آملی در سفر به مالزی

هراز نیوز : هر ساله و در ایام خاص تبلیغی (محرم ماه رمضان و …)از سوی نهاد مقام معظم رهبری دانشجویان خارج از کشور مبلغینی برای حضور در میان دانشجویان ایرانی  کشور اعزام می شوند.

دکتر سید محسن موسوی  عضو هیات علمی دانشگاه  است ، این روحانی آملی از سوی نهاد رهبری  تابستان امسال به کشور مالزی اعزام شد تا دربین ایرانی هاو سایر مسلمانان رسالت تبلیغی خود را ایفا نماید ،

در ادامه گفتگوی ما با  این استاد دانشگاه پیش روی شماست .

 

 ماموریت و مقصد شما برای تبلیغ دقیقا کجا بود ؟ 

مقصد تبلیغ بنده کشور مالزی و استان جوهور باهرو بود. دانشگاه UTM که دانشگاه فناوری مالزی است در یکی از شهرهای استان جوهور با نام اسکودای واقع است.این دانشگاه علیرغم اسمش رشته هاو دانشکده های دیگر را هم دارد. مثل دانشکده تمدن اسلامی و دانشکده تعلیم و تربیت.
آزمایشگاه مرکزی دانشگاه هم، به نام ابن سینا است که البته آنها اورا عرب می دانند نه ایرانی.
دانشگاه بسیار بزرگ است و اگر بخواهیم همه جای آن را ببینیم باید یک هفته وقت بگذاریم. زمین های متعدد ورزشی در حد مسابقات بین المللی و دریاچه بزرگ و خوابگاه هابی متعدد و …در داخل دانشگاه قوانین راهنمایی و رانندگی اجرا می شود.
کجای مالزی قرار دارد چقدر فاصله از مرکز مالزی دارد ؟ 

با هواپیماتا کوالالامپور 8 ساعت و از آنجا تا جوهور با اتوبوس به مدت 4 ساعت طول می کشد.
مالزی جنوبی ترین کشور و جوهور جنوبی ترین شهر آسیا و واقع در دل جنگل های استوایی و بر کرانه دریا است.

دانشگاه یو تی ام مالزی

 

فعالیت دانشجویان ایرانی چطور است ؟ 

 

دانشجویان ایرانی دانشگاه یو تی ام چند سال است که هیأتی به نام  هیأت آل یاسین(ص) دارند و مراسم مذهبی خود را در آنجا برگزار می کنند.اگر چه با احتیاط کامل و رعایت همه جوانب ،چون متاسفانه تبلیغ شیعه در مالزی ممنوع است و این هم از مظلومیت شیعه است .

یک روز به دیدن معابد هندی های جوهور رفتم . بعد از بازدید از آنجا خیلی دل شکسته شدم. گفتم خدایا فعالیت ادیان ساختگی و مذاهب شرک آلود آزاد است. اما شیعه نمی تواند آزادانه فعالیت مذهبی داشته باشد.
به همین دلیل مکان هیأت در سه شهری که در مالزی فعال هستند در محل های غیرمسکونی انتخاب می شود که حساسیتی به وجود نیاید.

 

برنامه روزانه شما برای تبلیغ شامل چه کارهایی می شود ؟

مباحث مطرح شده و کارهای صورت گرفته،نماز جماعت ،قرائت قرآن، سخنرانی،دعای کمیل شب جمعه، دعای جوشن کبیر در سه شب قدر، مراسم احیای شب قدر و قرآن به سر همراه با مناجات و روضه، پاسخ به پرسش ها در بیشتر شب ها پس از سخنرانی جلسه سبک زندگی اسلامی با رویکرد تفسیر آیات تغذیه در قرآن، جلسه شرح نهج البلاغه،اجرای طرح هر روز با یک خانواده (دو الی سه ساعت قبل از افطار و گاهی بعد از جلسات هیأت)

 

چند نفر ایرانی آنجاست ؟

یک زمانی تعداد 2500 ایرانی در این دانشگاه بودند. ولی به دلایل اقتصادی مانند گران شدن دلار، کاهش ارزش پول ملی، دو برابر شدن شهریه دانشگاهها  و عدم اعطای پاسپورت مالایی پس از تحصیل و ….. رغبت دانشجویان بسیار کم شد تا جایی که الان چند سال است که هیچ ایرانی به دانشگاه یو تی ام نرفته است، هم اکنون حدود 130 نفر دانشجوی دکتری در آنجا هستند که بیشترشان در حال دفاع از رساله دکتری خود هستند.

چه رشته هایی ؟

رشته های تحصیلی دانشجویان ایرانی مختلف است  فیزیک – مدیریت(ام بی ای)- کامپیوتر- حسابداری – عمران- نفت و ….
سطح علمی دانشگاه ؟

بر اساس گفته دانشجویان سطح علمی دانشگاه  خوب و اساتید قوی و سخت گیر هستند.
دانشجویان ایرانی برای کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می کردند که اکنون فقط دانشجویان دکتری باقی مانده اند.

امکانات آموزشی و مطالعاتی خوب و تا حدی عالی بود

 

 

نتیجه تبلیغ حضور  شما از نظر دانشجویان چطور بوده است  ؟

نتیجه تبلیغ و اثرگذاری بر مخاطبان را در واقع باید از ایشان پرسید. ولی از نظر این حقیر این سفر تبلیغی (اگرچه اولین تجربه تبلیغ خارجی ام بود)از بهترین تجربه های تبلیغی ام بود. سطح سواد و فهم مخاطبان و همدلی و همفکری بیشتر ایشان و مهربانی و خوش قلبی ایشان، اجازه ارتباط با ایشان را برای حقیر فراهم می کرد.
ارتباط با خانواده ها و اجرای طرح هر روز با یک خانواده، از بهترین دستاوردها بود. خانواده ها احساس نزدیکی بیشتری به روحانی پیدا کرده و مسایل مربوط به اخلاق خانواده، همسرداری و تربیت فرزند را نیز مطرح می کردند و مشاوره می خواستند.
اقرار به این نکته که رفتارها و شیوه برخورد شما با دانشجویان و خانواده ها موجب  تغییر نگاه ما به دین و نهاد روحانیت شد
همچنین این گفته که « شما چهره رحمانی اسلام را بیشتر ترویج کردید و ما را با آن آشنا کردید» بسی جای شکرگزاری  دارد.

مسلمانان این کشورهاچه نگاهی به مردم ایران دارند؟

شصت درصد مردم مالزی مسلمان (اهل سنت)و بیشتر مالایی هستند 20درصد چینی و 10 درصد هندی و ده درصد هم از ملیت های دیگر هستند.

تعداد شیعیان اندک است و بیشتر کسانی که شیعه هستند بعد از انقلاب و به برکت قیام امام خمینی  شیعه شدند.
عموم مردم مالزی گوش به فرمان بزرگان دینی بوده و اهل پرسشگری و تحقیق نیستند. کسانی که شیعه می شوند بیشتر اهل مطالعه و از قشر فرهیخته و دانشگاهی هستند.

بیشتر نگاه ایشان نسبت به ایران خوب بود ولی در سال های اخیر تحت تاثیر عربستان و نیز عملکرد نامناسب برخی ایرانیان که به عنوان توریست می روند  کمی دیدشان متفاوت شد.متاسفانه ویزای ایرانیان از سه ماه به دوهفته کاهش یافت.

 

سفر به مالزی را به دیگران هم توصیه می کنید ؟ 

سفر به مالزی برای خانواده های ایرانی از چند جهت مناسب است

امنیت عمومی کشور خوب است و توریست با برخی مشکلاتی که در کشورهای دیگر روبرو می شود، مواجه نیست؛

فضای عمومی کشور از نظر رعایت هنجارهای عمومی خوب است. یعنی شما به ندرت با ناهنجاریهای اجتماعی و جلف بازی مواجه می شوید. غیر از چینی ها و برخی هندی ها که پوشش متفاوت دارند. بیشتر مردم پوشیده اند.
فرهنگ مردم هم به گونه ای است که هیچ کسی به افراد بد پوشش نگاه هم نمی کند.و هر کسی سرش در کار خودش هست و به همدیگر احترام می گذارند؛

توریست مسلمان در این کشور نگرانی نسبت به تهیه غذای حلال ندارد. بیشتر فروشگاهها غذایشان حلال است و اگر حلال نباشد در تابلوی فروشگاه تذکر داده می شود؛

نکات جالب برای شمادراین سفرچه بوده است ؟ 

 

در روایات آمده که سفر کردن موجب زیاد شدن تجربه می شود همچنین در متون دینی، درس گرفتن و عبرت گرفتن هم از برکات سفر دانسته شده است.

فرهنگ عمومی مردم مالزی برای بنده خیلی درس آموز بود. عامه مردم صبور باحوصله منظم و مهربان هستند.همه مردم خود را ملزم به رعایت قانون می دانند. همواره به همدیگر لبخند می زنند. در رانندگی باحوصله بوده و به هیچ وجه بوق نمی زنند. باور کنید در دوهفته ای که بنده در مالزی بودم، صدای بوق نشنیدم.
با حیوانات بسیار مهربانند. حیوانات و پرندگان از انسانها نمی ترسند. به محیط زیست و سرسبزی علاقه مندند. علیرغم اینکه کشور کاملا جنگلی است و  مثل ما مشکل کمبود فضای سبز ندارند ولی همه جا شما می بینید که در حال کاشت درخت و گل و گیاه هستند.

نکته دیگر اینکه به ندرت شما کسی را می بینید که گدایی کند.آدم های کم درآمد هم کار می کنند و دستفروشی می کنند. در مقابل بیشتر مردم به عنوان وظیفه خود می دانند که از دستفروشان کم درآمد خرید کنند. شما در کنار جاده می بینی که یک خانمی شیرینی خانگی درست کرده و ایستاده، بعد ماشین های گران قیمت می ایستند و از آنها خرید می کند که کمکی به آنها بشود و این یک فرهنگ عمومی است.


نکته سوم اینکه روز آخر سفر که بنده به کوالالامپور برگشته بودم تا به اتفاق مبلغ دیگر آقای دکتر بهتاش به ایران برگردیم،افطاری را میهمان  خانم افخم سفیر محترم ایران در مالزی بودیم.

تصمیم گرفتیم بعدازظهر برای خرید و نیز دیدن برج های دوقلو به مرکز شهر برویم و از فروشگاه klcc سوغاتی بخریم. حدود ساعت چهار و ربع برای رفع خستگی به نمازخانه فروشگاه رفتیم. نمازخانه بزرگ و تمیزی بود. چند دقیقه بعد صدای اذان عصر بلند شد و ما که دیدیم مردم برای نماز می آیند،به گوشه ای از انتهای نمازخانه رفتیم. به تدریج صف های نماز جماعت عصر پر شد و عده ای  از نمازگزاران که بیشترشان جوان و نوجوان بودند پشت در ماندند. نمازجماعت خوانده شد و سریع نمازخانه برای نمازگزاران منتظر خالی شد. در کمال تعجب دیدیم دوباره نمازخانه از صف های منظم پر شد و بار دیگر نماز جماعت برپا شد. اما تعجب ما زمانی بیشتر شد که برای بار سوم بیش از نصف نمازخانه صف های جماعت تشکیل شد و برای سومین بار نماز جماعت خوانده شد.

 

به نظرشمادرچه زمینه هایی بایدکاربیشتری برای تبلیغ دین صورت گیرد؟

به نظر حقیر اگر چه مبلغ دینی باید بروز باشد و از ابزارهای جدید تبلیغی هم استفاده کند ولی تبلیغ به شیوه اهلبیت علیهم السلام ، تبلیغ چهره به چهره بسیار موفق است.
مبلغ دینی باید خود پیامبرگونه باشد تا بتواند پیامبرگونگی را ترویج کند. اگر چه یک مثل رایج بین مردم وجود دارد که دو چیز مایه ی پیشرفت اسلام شد: ثروت خدیجه و شمشیر علی.
کاری به درستی و نادرستی این جمله ندارم. ولی در واقع آنچه موجب پیشرفت و همگانی شدن اسلام شد، اخلاق پیامبر و اهلبیت علیهم السلام بود. انسان بنده ی احسان است. اگر مبلغ دینی با اخلاق پیامبرگونه در دل مردم نفوذ کرد و اعتماد آنها را جلب کرد، زمینه را برای آموزش اغتقادات اسلامی فراهم می آورد.
در این سفر تبلیغی آنچه که از بازخورد دوستان ایرانی به بنده رسیده و در گزارش های نهاد رهبری آمده این بود که مردم خواستار ارتباط مهربانانه و پیامبرگونه مبلغان هستند. اسلام دین محبت است و به تعبیر امام باقر علیه السلام آیا دین چیزی جز محبت است؟
وظیفه ما نشان دادن چهره مهرآمیز اسلام است و به تعبیر امام رضا علیه السلام  اگر مردم کلام نیکوی ما را بشنوند حتما از ما تبعیت می کنند. وظیفه مبلغ این است که پیام رسان باشد. پیام زیبای اهلبیت را به مردم برساند.نتیجه ی این گونه تبلیغ بی تردید آشنایی و آشتی مردم با دین خواهد بود.

2 thoughts on “گفتگو با دکتر سید محسن موسوی ،ناگفته های مبلغ آملی در سفر به مالزی”
  1. دکتر موسوی افتخار آمل هست
    باسواد، خوش بیان، نویسنده، جوان پسند، خوش برخورد و واقعا دوست داشتنی

  2. اگر چه به صورت اتفاقی این مطلب را دیدم و مدت زیادی بعد از انتشار آن/ ولی
    اولا عرض خسته نباشید و دست مریزاد به روحانی برجسته آملی جناب دکتر موسوی که علم و عمل را با هم جمع نمودند. در این سفر هم سختی راه را تحمل کردند تا پیام اهلبیت را در سرزمین های دور به مخاطبان برسانند
    دوما از شما دوستان هراز نو تشکر میکنم که مطالبی خوب از این دست را برای مردم آماده و منتشر می کنید.
    این گزارش یک گزارش عالی و مفید بود که از خواندنش لذت بردم.
    خواهشمندم گزارش های اینچنین از نخبگان و بزرگان و افراد موفق آملی تهیه فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *