هراز نیوز : کمیل حسن زاده – متاسفانه مساله ای به عنوان تقلب ،چندی سالی است که تبدیل به یک معضل خطرناک در مقوله انتخابات شده است.
اگر بصورت دقیق تر بخواهیم بررسی کنیم،این نوع گفتمان،بصورت مشخص قبل از انتخابات ریاست جمهوری هفتم و با روی کار آمدن جریانی تحت عنوان دوم خرداد باب شده است.
در همان زمان جریان اصلاحات با مطرح کردن مساله تقلب در انتخابات،در حالی که هنوز انتخابات برگزار نشده بود،بر روی موجی سوار شد،که با زیر سوال بردن تمام مبانی اجرایی انتخابات،این جریان را به ساحل ریاست جمهوری رساند.
اما متاسفانه با مطرح کردن این نوع گفتمان،بستری را در کشور بوجود آورد،که بعدها منجر به وقوع فتنه 88 شد.
حال جالب اینجاست که این نوع گفتمان،تبدیل به یک عمل رایج در بین کاندیداهای شکست خورده انتخابات گوناگون شده است،که خود منشاء خطرات بسیار بزرگ برای نظام خواهد بود.
حال باید دید،آیا واقعا این مساله یعنی تقلب در انتخابات اتفاق می افتد و یا فقط توهم و یا سیاست بازی بعضی کاندیداها برای متشنج کردن اوضاع،و گرفتن ماهی از این آب گل آلود است ؟
ابتدا باید خود این واژه در بحث انتخابات، مورد بررسی قرارگیرد یا به عبارتی تعریف شود.
با یک مثال به تعریف واژه تقلب می پردازم،فرض کنید در یک منطقه واجدین شرایط رای دادن،تعداد 500 نفر از سوی مراجع اجرایی اعلام شود،و در روز رای گیری با توجه به تعرفه های خام و تعداد ته سوش های باقیمانده، تعداد 450 رای به صندوق اخذ رای ریخته شود،ولی بعد از شمارش و در هنگام اعلام نتیجه، تعداد480 رای به نفع یک کاندیدا اعلام شود،در آن صورت می توان گفت،که در این صندوق تقلب رخ داده است.یعنی تعداد آرا اخذ شده از تعداد آرای یک کاندیدا در آن منطقه کمتر است.
حال باید این سوال را از کسانی که مساله تقلب را مطرح می کنند،پرسید که آیا همچنین مساله ای را در انتخابات مشاهده کرده اند، که اینگونه بدون در نظر گرفتن مصالح نظام،تمام مبانی اجرایی انتخابات اعم از هیات اجرایی،هیات بازرسی و هیات نظارت را زیر سوال می برند؟
اما حال همان منطقه را در نظر بگیرید،که یک کاندیدای خاص با اعمال نفوذ در آن منطقه و تاثیر گذاری بر رای دهندگان،که روشهای مختلفی برای این کار وجود دارد، از جمله خرید آرا ،تمام آن 450 رای ماخوذه و یا بخش عمده ای از آن آرا را به خود اختصاص دهد،در این صورت با اثبات این قضیه ، که این کاندیدا با این نوع اعمال خلاف قانون به اکثریت آرا دست یافته است(که اثبات این قضیه نیاز به مدارک مستدل و محکمه پسند دارد) مساله تخلف انتخاباتی مطرح می شود،که در آن صورت مراجع ذیصلاح می بایست،با توجه به شواهد و قرائن به بررسی موضوع پرداخته،تا مشکل از طریق قانونی حل شود.
متاسفانه امروز بعضی از کاندیداها بدون توجه به معنی کلمه تقلب و بدون در نظر گرفتن تبعات خطرناک آن،خواسته یا ناخواسته با طرح این موضوع، آب در هاون دشمنان نظام ریخته و صحت برگزاری انتخابات را خدشه دار می کنند.
مساله تقلب و تخلف دو مقوله کاملا متفاوت از هم است.با طرح عنوان تقلب ، علاوه بر زیر سوال رفتن دستگاه های اجرایی مرتبط با انتخابات ، اصل حاکمیت نظام نیز زیر سوال می رود،این کاندیداها باید توجه داشته باشند،که در حالت فشار عصبی ناشی از انتخاب نشدن ، با بیان این قبیل الفاظ باعث ایجاد تشنج در جامعه و بی اعتمادی اقشار مردم نسبت مسوولین نظام می شوند.
البته به نکته نیز باید اشاره کرد ،که بعضی از این قبیل حرکات از قبل برنامه ریزی شده است و هدف این افراد جز بر هم زدن آرامش مردم و زیر سوال بردن نظام اسلامی ، در چشم بیگانگان چیز دیگری نیست،والا چطور می شود باور کرد ،کسی که دم از قانون می زند با قشون کشی خیابانی و بر هم زدن ثبات جامعه ، به طرح ادعایی بپردازد که هیچ دلیل مستدلی بر اثبات آن ارائه نداده است.
به این افراد توصیه می کنم ، اگر دلایلی بر وجود تخلف (و باز تاکید می کنم) وجود تخلف از کاندیدای خاص در دست دارند ،به مراجع قانونی ارائه دهند تا مشکلشان از طریق قانون پیگیری و حل شود، نه از روشهای غیر قانونی و ضد اخلاقی، که جز شاد کردن دشمنان اسلام و نظام اسلامی نتیجه نخواهد داشت.

4 thoughts on “تقلب یا تخلف در انتخابات !”
  1. اگر یوسفیان بازنده بود الان شهر آمل کربلا شده بود .؟؟؟؟چون مواجب دوستان تا مین می شود حرفی نمی زنند
    از هرچی سیاسیت هست حالم به هم می خوره ؟؟؟

  2. این آقای ناشناس فکر می کنه همه مثل خودش هستند.کافر همه را به کیش خویش پندارد.شما شام حاجی پور رو خوردید و آروغ آخر رو با اغتشاش تحویل مردم دادید مطمئن باشید اگر یوسفیان رای نمی آورد هیچ اتفاقی تو شهر نمی افتاد اونی حب قدرت داره 3 دوره میاد و رای نمی اره باید یه جوری عقدش رو خالی کنه

  3. مر حبابه جوان شایسته و بایسته که با جملات متین و استدلال روبینش به دفاع از ارزشها و نفی بهانه های ابلهانه پرداخت ثمره فرزند فرهنگی بودن همین استدلالات و شیرین کاریهاست که عرضه داشته اید خداوند شما جوانان را که اسوه بسیارید از بلا نگه دارد آمین یا ربالعالمین

  4. مردم آمل شعور سیاسی خودشون رو خوب نشون دادن همینکه حداقل 20 سال از بقیه شهرهای استان عقب افتادن خودش خیلی خوبه عقب مونده های شکم چران … افرادی مثل آقای حسینی نیازی به این پستها ندارن مقام فعلی خودشون خیلی بالاتره ….این مردم آمل هستن که ضرر کردن …..اینارو چه به یک مدیر تحصیل کرده دنیا دیده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *