هراز نیوز : در زندگی همه ی انسانها لحظه های مهمی وجود دارد که می تواند با یک تصمیم صحیح ِ بهنگام شرایط          آینده ی نیک خویش را و بعبارت دیگر سعادت خود را فراهم آورد. در پیچ های حیاتی تاریخِ زندگی ، انسانها مواجه با ابتلائات فراوان شده اند که اگر در برابر فطریات خود مقاومت نکرده و به حکم وجدان تمکین نموده اند اکنون طعم رستگاری را چشیده اند و اگر بالعکس عمل کرده اند راهی جز شقاوت و اضمحال را نپیموده اند . در آیات قرآن کریم نیز بدین مهم اشاره شده است براستی ما به تعبیر آیه ی 43 سوره هود که فرمود: نوح گفت: امروز هیچ حافظی در برابر فرمان خدا نیست مگر آن کسی را که او رحم کند. در این هنگام موج در میان آن دو (حضرت نوح و پسرش) حائل شد و او در زمره ی غرق شدگان قرار گرفت.چند بار در طول زندگی در بین موج ایمان و عدم ایمان قرار گرفته ایم؟!

اما از منظر حقیر نکته حائز اهمیت موضوع سخن در آیات 63تا 65 انبیاء مورد اشاره قرار گفته است: ابراهیم گفت: بلکه بزرگشان کرده از آن سوال کنید اگر سخن می گوید . آنها به وجدان خود بازگشتند و (بخود) گفتند : حقا که شما ستمگرید. سپس بر سرهایشان واژگون شدند! ( و حکم وجدان را به کل فراموش کردند و گفتند) تو می دانی که اینها سخن نمی گویند.

آری نتیجه ی استقامت در برابر حکم سرشت سختی دل خواهد بود. ما انسانها همواره پس از پشت نمودن به حقیقت وجودی خویشتن دچار سختی دل شده ایم چراکه به مرور طی نمودن مسیر ضلالت برایمان عادی شده و قبح آن فعل از منظرمان شکسته شده است. قرآن کریم در آیه ی شریفه ی 74 سوره بقره سختی دل اشاره می کند: سپس دلهای شما بعد از این جریانات سخت شد همچون سنگ یا سخت تر از آن. چرا که پاره ای از سنگها می شکافد و از آن نهرها جاری می شود و پاره ای از آنها شکاف بر می دارد و آب از آن تراوش می کند و پاره ای از خوف خدا (از فراز کوه) به زیر می افتد.(اما دلهای شما نه از خوف خدا می طپد و نه سرچشمه علم و دانش و عواطف انسانی است) و خداوند از اعمال شما غافل نیست.

به اعتقاد حقیر عظیم ترین مصیبت متصور برای انسان، سنگینی دل خواهد بود.دیگر نمی توان نام چنین موجودی را انسان نهاد چرا که ماحصل سنگینی دل نیز مصداق آیه ی أُوْلَـئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ خواهد بود.

خدایا از تو می خواهیم به حق قرآنت به ما رقت قلب عطا فرمایی و هچ گاه ما را از نعمت قلب شکسته محرم نفرمایی.

دلشکسته: رضوان مهدوی

رمضان 1438ه.ق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *