هراز نیوز – احسان عربی مفرد :17 مرداد 1377 هیچ گاه از یادمان نمی رود، روزی که یکی از اصحاب رسانه، یعنی محمود صارمي خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي به دست عوامل گروه طالبان به خیل عظیم شهدا پیوست و یک سال بعد در اولين سالگرد اين واقعه به پاس قدرداني از مقام و حرفه صارمي هفده مرداد با تصمیم شوراي فرهنگ عمومي كشور «روز خبرنگار» ناميده و در تقویم شمسی ثبت شد.

از آن روز خبرنگاران هم صاحب اسم و رسم شدند اما تنها و تنها در تقویم! خبرنگار را در جامعه ما با این روز می شناسند و به نوعی از او تجلیل و تقدیر می کنند، غافل از اینکه همه روزها روز خبرنگار است و حتی لحظه ها، روزهایی که در جهان امروز، عصر ارتباطات و در دهکده جهانی، لحظه به لحظه آن خبرخیز است و خبرنگار خبررسان و پرتلاش.

17 مرداد نمادی از تلاش و سختکوشی کبوترانی است که عاشقانه و بی پروا در عرصه وسیع اطلاع رسانی جان خود را بر کف نهاده و با عشقی وصف ناپذیر به کار و حرفه خود و گاه با دریافت حق الزحمه ای ناچیز، پروازی بی پایان و خستگی ناپذیر را دنبال می کنند.

آنهایی که با سلاح قلم در سرزمين آگاهي قدم مي‌زنند و با تکیه بر سه اصل صحت، دقت و سرعت هر مشکل و معضلی را نادیده گرفته و هر خطری را به جان خریده چرا که رسالت خبرنگار، تلاش تا پاي جان است و بی توقع و چشمداشتی اخبار گوناگون را در آن و لحظه مخابره می کنند تا به دست عموم مردم رسیده و باعث آگاهی بخشی شوند .

طلايه داران جبهه آگاهي که در صحنه‌هاي سرنوشت ساز با تلاش‌ خستگي ناپذير و صادقانه در فرايند پيچيده و دشوار تقابل با جنگ نرم دشمن با اطلاع رساني شفاف و بهنگام از هيچ كوششي دريغ نمي‌ورزند، چنانچه تاریخ پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی در سال های دفاع مقدس و پس از آن، ‏شاهد از جان گذشتگی خبرنگاران رشید میهن عزیز در امر انعکاس واقعیات دفاع از آزادگی ‏و اسلام بوده که بسیاری از آنان با تمسک به آرمانهای انقلاب و تلاشی خستگی ناپذیر در این مسیر گام نهادند و ثابت قدم ماندند، امروز نیز‏‎ ‎جمع کثیری از جوانان با ‏کفایت در این عرصه حضوری پر تلاش دارند و همچون چشم بینای ملت در انعکاس رخدادهای ‏داخلی و بین المللی فعالیت می کنند.

هر ساله با فرا رسیدن 17 مرداد، مقام خبرنگار از سوی اشخاص، سازمان ها و ارگان های مختلف پاس داشته و از آنها تجلیل می شود، این پاس داشتن ها و تجلیل ها اما چندان خبرنگاران را راضی نکرده و به خواسته هایشان نمی رساند چه بسا آنها نیازی به این تجلیل ها نمی بینند و چشمداشتی به آن ندارند چرا که همه چیز در همین یک روز تمام می شود و دیگر نامی از خبرنگارنیست تا سال دیگر و روز خبرنگاری دیگر و نیاز، چیز دیگری هست و بس.

از آنجایی که حرفه خبرنگاری و در کل عرصه خبررسانی ، حرفه و شغلی سخت، طاقت فرسا و خطرپذیر است، اقدامات رضایت بخشی در این خصوص از سوی مسوولان امر صورت نگرفته تا این قشر زحمتکش از جامعه با طیب خاطر و آسودگی خیال به امرار معاش، گذران امور و انجام کار بپردازند.

البته در سال های اخیر اقداماتی نظیر بیمه خبرنگاران و ساماندهی آنها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته اما چندان برای اصحاب رسانه رضایتبخش نبوده چرا که مشکل اصلی در جامعه ما در مورد این قشر امنیت و تثبیت شغلی بوده و هست.

شغلی که هر چند هفته، ماه و یا فصل و سال در یک رسانه طی شود و همراه با تشویش و نگرانی باشد نمی تواند دل آسودگی و آرامش را برای اصحاب رسانه و خانواده آنها فراهم کند، حرفه ای که هر لحظه ممکن است با یک تغییر و تحول پایه های آن فرو ریزد و همه چیز از صفر شروع شود.

حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین اظهار نظر خود با تاکید بر لزوم افزایش سطح رفاه خبرنگاران گفته که وضعیت بیمه خبرنگاران با جدیت در حال پیگیری است ، همچنین صندوق حمایت از خبرنگاران، بیمه‌های تکمیلی، سهام عدالت، آیین‌نامه حرفه‌ای خبرنگاری، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها، افزایش تعرفه آگهی‌ از جمله موارد مورد پیگیری توسط وزارت برای اهالی رسانه است.
حسینی با اعلام خبر راه‌اندازی سامانه بانک اطلاعات خبرنگاران گفته است که در سال گذشته اطلاعات تعداد هشت هزار خبرنگار و در سال جاری نیز تاکنون 17 هزار خبرنگار به ثبت رسیده است، اما پس از ثبت‌نام خبرنگاران در این سامانه به اطلاعات صحیح در این زمینه دست می‌یابیم.

معاون امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اما در تازه ترین اظهارنظر خود می گوید: تاكنون 13 هزار خبرنگار در سامانه ويژه خبرنگاران ‘سمان’ ((سيستم جامع مستند سازي سوابق و آثار خبرنگاران نشريات و خبرگزاريها)) ثبت كرده اند كه مدارك هشت هزار نفر از آنان تاييد شده و بقيه در حال انجام است.

وي به تدوين آئين نامه حرفه خبرنگاري و ارائه آن به دولت اشاره كرده و اظهار می دارد: در اين آئين نامه حرفه خبرنگاري و همه مشاغل خبري به روشني تعريف شده و بر اين اساس راحت تر مي توان به ساماندهي خبرنگاران و رفع مشكلات آنان پرداخت.

محمدزاده با بيان اينكه امسال براي رفع مشكلات زيرساختي و اساسي خبرنگاران برنامه جدي تري داريم، تصريح می کند: در اين زمينه يك بسته نيز به رييس جمهوري پيشنهاد شده است كه در مراسم روز خبرنگار اعلام مي شود.

با این تفاسیر در این بین نکته دیگری که خبرنگاران واقعی را می آزارد وجود افراد معلوم الحالی است که به نام رسانه های دیگر و در کسوت و نام خبرنگاری از این موقعیت سوء استفاده کرده و با نگاهی اقتصادی وارد این حرفه شده و با کمال وقاحت با شرکت در نشست های خبری که از قبل تعیین و هماهنگ شده هدایای معنوی و بیشتر مالی که برای تقدیر از خبرنگاران در نظر گرفته شده را دریافت می کنند و بدنامی برای این قشر زحمتکش به جا می گذارند.

از آنجایی که یک خبرنگار واقعی هرگز عزت نفس ، وجهه وآبروی خود را در گرو چنین امر زشت و خفت آوری قرار نمی دهد انتظار دارد تا مسوولان امر و دستگاه های مختلف برخورد مناسبی با این گونه افراد داشته باشند تا وجهه و نام خبرنگاری، چنین مورد تمسخر و هتک حرمت افرادی بی هویت قرار نگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *