هـراز نـیـوز: قابل دسترس پذیر بودن محیط های شهری و فضاهای اداری برای افراد معلول، سالمند، زنان باردار، کودکان و کلیه افرادی که به دلایل مختلف دچار صدمات و مشکلات جسمی و حرکتی شده اند، نیاز به مناسب سازی محیط فیزیک شهری و فضاهای اداری؛ دولتی و غیردولتی را دوچندان می کند، چرا که مشارکت افراد معلول و تلفیق اجتماعی ایشان مستلزم ایجاد و فراهم سازی شرایطی در سطح جامعه است که تأمین آن می تواند ضمن افزایش سطح ایمنی محیط زندگی و امکانات موردنیاز معلولان آنان را در جهت حضور فعال در عرصه های اجتماعی ترغیب نماید. بنابراین مناسب سازی محیط در شهرها یک ضرورت است و همه افراد بالاخص دست اندرکاران خدوم و زحمتکش شورای شهر و شهرداری، باید خود را در اجرای آن مسئول بدانند.

از سوی دیگر مناسب سازی را نمی توان به سالمند، معلول و یا حتی کودک محدود کرد چرا که با فراهم کردن فضای مناسب و استاندارد چه در محیط شهری، مسکونی و حتی اداری، همگان در آرامش و راحتی خواهند بود، لذا تلاشهای گسترده تری را در این زمینه می طلبد.
تحقیقات نشان می دهد حدود 32 درصد از افراد جامعه به نوعی محدودیت در عملکردشان وجود دارد که توجه به مناسب سازی محیط برای این قشر از جامعه بسیار ضروری است. وضعیت مناسب سازی برای رفت و آمد معلولین، سالمندان و جانبازان محترم در شهرستان آمل مناسب نبوده و نیست و مسئولین نهادها و دستگاه های نظارتی و اجرایی باید وضعیت جسمانی معلولین را در برنامه ریزیهای کالبدی فضایی خود لحاظ نمایند. رعایت نکردن الزامات مناسب سازی در معابر، بانکها، اماکن عمومی و ساختمانهای اداری به معضلی برای معلولان تبدیل و چهره ای نامناسب برای شهر به وجود آورده است.

انتظار می رود نهادهای مسئول بخصوص شهرداری و اعضای محترم شورای شهر ضمن نظارت کافی بر رعایت قوانین و مقررات مناسب سازی محیط، همکاری و هماهنگی های بیشتری را با اداره بهزیستی و دیگر نهادهای مسئول داشته و توجه ویژه ای به مناسب سازی محیط ها و فضاهای مختلف شهری نشان دهند.

بهزیستی به عنوان دبیر کمیته مناسب سازی شهرستان، نقش اصلی در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در خصوص اهمیت این مقوله نه تنها برای سالمندان و معلولین بلکه حتی برای افراد عادی را دارا است.

 

محسن صلواتی

6 thoughts on “نقش مهم مسئولین شهری در بهبود دسترسی و مناسب سازی محیط زندگی”
  1. به امید روزی که افرادی لایق و البته افکاری جوان در تصمیمات کشور سهیم باشند.

  2. بسیار جامع و کامل ، ان شاالله که مسئولین قبل از نفع شخصی نفع افراد جامعه مدنظرشون باشه

  3. بسیار قشنگ و جامع بود البته کجاست گوش شنوا

  4. توجه به اقشار مختلف جامعه دربهره مندی از امکانات جامعه شهری از جمله مواردی است که بعهده مسئو لین شهری از جمله عزیزان شورای اسلامی شهرستان می باشد که در واقع نشان دهنده غنای فرهنگی آن جامعه و بالاخص مسئولین می باشد که برادر فاضل مان جناب اقای مهندس محسن صلواتی به خوبی به آن پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *