حاج سید قاسم حامدی عضو شورای اسلامی شهر آمل، معلم قرآن و البته بازنشسته آموزش و پرورش است. بیش از 30سال حضور مؤثر در عرصه ترویج فرهنگ قرآن و برپایی جوامع متنوع قرآنی نظیر مکتب القرآن استان مازندران، مکتب الرضا(ع)، بیت القرآن شمال کشور و جامعه القرآن الکریم او را به نگین انگشتری جامعه قرآنی استان مازندران مبدل ساخته است. او مؤسس حوزه علمیه حضرت فاطمه الزهرا(س) شهرستان آمل نیز می باشد. ابوذریون گفتگویی را در دفتر شورای اسلامی شهر آمل با ایشان انجام داده است که مختصری از این گفتگوی خواندنی تقدیم حضورتان می گردد:
در ابتدا برای آشنایی بیشتر کمی از فعالیت های آغازین قرآنی خود برایمان بگویید؟
بسم الله الرحمن الرحیم هوالفتاح العلیم تقریبا سال 1370 وقتی از ماموریت 10 ساله خود از محمود آباد به شهر آمل برگشتیم مرکز فعالیت های قرآنی را در آمل تاسیس نمودیم در همان زمان تشکل هایی نظیر کانون قرآن و دارالقرآن بود البته کارهای متفرقه هم انجام می شد اما متمرکز نبود. به هر ترتیب مهندسی فعالیت های قرآنی ، اول بار در سطح کشورشگل گرفت. دفتری در خیابان امام رضا(ع) از خیّر محترمی به نام آقای داوودی گرفتیم و آنجا را دفتر موسسه قراردادیم وفعالیت های قرآنی در این مکان انجام می شد. حال چند نمونه کوتاه عرض کنم اینکه ما بیش از هزار محفل قرآنی،شبی با قرآن ،عصری با قرآن ، کتابی با قرآن در مساجد و در سطح شمال کشور و حتی شاید باورتان نشود ما یکی از محفل های قرآنی ای که برنامه داشتیم مسجد محله ی سنی نشین های شهر سنندج بود. حال شما ببینید وسعت کار قرآنی ما تا کجا بود ما با یک مینی بوس از قاریان و حافظان و مربیان قرآنی از آمل به غرب کشور می رفتیم. در سنندج در محله ای که برادران سنی مذهب ما ساکن بودند حضور یافتیم ، در مسجد محل نماز جماعت خواندیم و بعد از نماز، محفل عصری با قرآن اجرا کردیم و… . حالا دوران با برکتی بود. یک شور و شعفی بود که از وصف خارج است.
یک روزی شهرآمل در مسائل قرآنی جزء بهترین های کشور بود اگر بخواهیم رفتارشناسی کنیم آسیب هایی که طی این چندسال دچارش بوده ایم چیست؟ راه برون رفت از این وضعیت چیست؟ چرا در آمل یک تشکیلات قرآنی منسجم نداریم؟
بله ضعف هایی هم وجود دارد ببینید ما بعد از آن قضایایی که در ابتدای فعالیت های مان داشتیم کم کم این کارهای قرآنی تبدیل شد به تشکل های قرآنی عظیم ، ما الان در مکتب القرآن بیش از 500 مربی قرآن داریم اکثریت اینها از دانش آموختگان حوزه علمیه حضرت فاطمه الزهرا(س) هستند . ما در همان ایام رفتیم خدمت آقای امین جعفری مدیر مکتب القرآن الکریم کشور؛ با ایشان صحبت کردیم و اولین کلاس قرآنی را که 50 تن از دانش آموختگان حوزه علمیه خواهران آمل بودند تشکیل دادیم. بیت القرآن هم در همان زمان تاسیس شد . ما آن موقع جناب آقای فتاحی را داشتیم که در تلاوت قرآن در سطح کشور اول شدند اما الان در اوقاف اگر نداریم از آن طرف زیر ساخت های قوی داریم ما قبلآ نداشتیم بچه های خردسالی که قبل از اینکه به مدرسه بروند و نوشتن بیاموزند روخوانی قرآن را مسلط باشند اما الان اینطور است و ما هزاران نفر از خردسالان را داریم که قبل از اینکه نوشتن بیاموزند روخوانی قرآن را فراگرفتند و الان در خواندن قرآن کاملآ مسلط اند اما این انتقادی که فرمودید درست است و بر می گردد به مدیریت واحد شهری. همین اخیر با فرماندار محترم جلسه ای داشتم. ما در استان ، شورای قرآن استان داریم و قرار است در آمل هم شورایی داشته باشیم فرماندار محترم هم فرمودند بعد از انتخابات این کار را پیگیری می کنیم و ان شاالله با تمکّن مقامی که جناب فرماندار در شهر دارند بتوانیم در جهت ترویج و نشر فرهنگ قرآن بیش از پیش گام بر داریم.
نقش مسئولین در پیشبرد اهداف قرآنی در شهر آمل چیست؟ و آیا چنین اهدافی برای مسئولین تعریف شده است؟
در اینجا استفاده کنم از این فراز “الهی عاملنا بفضلک ولا تعاملنا بعدلک”.از لحاظ عدل یعنی وفق مقررات قانونی ،فرماندار و شهردار وظیفه اش در این رابطه چیست؟ قانونی را نمی توان یافت اما فرماندار و مسئولان نهاد ها و سازمان ها و حتی شهرداری که کارش به ظاهر تیرچه و بلوک است و سیر و سلوک نیست اما یک چیزی در سطح کشور داریم و الان هم تقریبا جا افتاده است به عنوان پیوست فرهنگی .یعنی هر کار عمرانی هم باید آن پیوست یا همان مهندسی فرهنگی همراه آن باشد.قدرت نظام اسلامی رضایت خلق الله است هر کاری انجام می شود برای رضایت مردم است اکثریت دغدغه مردم در مسائل فرهنگی است مثلا می گویند اگر ما در کوچه آسفالت را نداشته باشیم مشکلی نیست و اهمیتی ندارد اما دغدغه دینی قرآنی دارند و می گویند ما برای اینها انقلاب کردیم بنابراین اینکار دغدغه مسئولین است و همین امسال هم که خدمت استاندار محترم رسیدیم یک پیشنهادی دادم و گفتم آقای استاندار من یک پیشنهادی دارم و اگر به این پیشنهاد عمل کنید سه ماه بعد من نشر و ترویج قرآن و اقامه نماز را برای مازندران تضمین می کنم هر فرمانداری که پیش شما هر چنددقیقه ای که وقت می گیرد موظف باشد پنج دقیقه اول از عملکرد خود درباره قرآن کریم و اقامه نماز بگوید همین کار باعث می شود فرماندار شهر ها فعالان قرآنی شهر را بخواهند تحولی ایجاد شود. این کار در پیشبرد اهداف قرآنی شهر بسیار موثر است. این پیشنهاد مورد توجه استاندار محترم قرار گرفت و دستور این کار را به فرماندارهای شهرهای مازندران دادند
الحمدلله در شهر آمل جوامع متنوع قرآنی را شاهد هستیم و به نوعی ایجاد همه ی این جوامع قرآنی نظیر مکتب القرآن جامعه القران و… به نوعی از زایش های حوزه علمیه خواهران آمل است لطفا کمی در این باره توضیح دهید؟
تشکل های قرآنی خواهران بسیار منسجم تر و فعال تر از آقایان است ما کارهای عظیمی را تا بحال انجام دادیم که ساختار استانی دارند الان شما موسساتی که فرمودید بیت القرآن امام علی(ع) شمال کشور که مرکز آموزش مفاهیم قرآن است و مکتب القرآن و مکتب الرضا(ع) استان مازندران هم در آمل شکل گرفته است برپاکننده و راه انداز این جوامع قرآنی ، همین طلاب حوزه علمیه حضرت فاطمه الزهراء(س) امل است. این ها یکی از برکات این حوزه است.
به عنوان مؤسس حوزه علمیه خواهران آمل بفرمایید تا چه اندازه این حوزه برای همشهریان آملی شناخته شده است؟ بنده تا آن جا که شنیده ام ، این حوزه جزو برترین های کشور است و در عرصه المپیادهای علمی ، دارای مقام های کشوری هم هست.حضوری فعال دارد در این باره توضیح دهید؟
حوزه علمیه خواهران در سال 1370 تآسیس شد و در سال 1375 تحت پوشش حوزه علمیه خواهران کشور قرار گرفت و همان طور که فرمودید از نظر تبلیغی ،آموزشی و علمی و تحقیقی الحمدلله موفق است . ما حدود 200 طلبه فارغ التحصیل داریم و 110 طلبه شاغل و 30 مدرس حوزه داریم. خب از جهت علمی همانطور که فرمودید جزو برترین های کشور است. در المپیادها حضور فعال دارد و شناخته شده است. یکی از کارهای بی نظیری که در دستور کار داریم این است که در بلوار حضرت امام خمینی(ره) یازده هزارمترمربع زمین گرفتیم برای حوزه از مهد تا دکترا و البته ویژه خواهران؛ تحصیل در آن رایگان است و رویکرد آن تربیت نیروی مؤمن و بصیر و فهیم برای نظام اسلامی است. این کار در سطح کشور بی نظیر است. در واقع یک کانال تزکیه و تعلیم طراحی شده که نونهال وارد آن می شود و همین طور وارد مجموعه مدارس وابسته می شود و بهترین ها به حوزه وارد می شوند و تا دکتری می توانند ادامه دهند. چنین پنلی کم نظیر است. همه اینها در یک مجتمع آموزشی فرهنگی تجمیع شده است. الآن هم در حال ساخت فاز یک پروژه هستیم. اما یک انتقادی که خودتان هم فرمودید بله درست است بنده در معرفی حوزه علمیه خواهران ضعیف عمل کردم شاید حد وسع ما همین قدر بوده است و حالا ما دیگر پیر شده ایم ، نوبت شما جوان هاست که این کار را بکنید و حوزه علمیه خواهران آمل را در حد و اندازه اش معرفی کنید و بیشتر به مردم بشناسانید
با توجه به اینکه انتخابات مجلس نهم نزدیک است ،ویژگی های یک نماینده اصلح از نگاه شما چیست ؟
هر شخصی برای هر مسئولیتی که میخواهد انتخاب شود باید یکسری ویژگی هایی داشته باشد تعهد همراه با تخصص خیلی مهم است ، جدای از آن دو ویژگی کلی قوی بودن و امین بودن آن است، ببیند توانایی انجام آن کار و یا آن مسئولیت را دارد یا نه ؟ مثلا در بحث نمایندگی ، حتی اگر عده ی زیادی بروند به شخصی که سابقه ندارد بگویند شما باید در انتخابات شرکت کنید باید ببیند و خود را بسنجد که آیا جایگاه من نمایندگی مجلس هست؟ آیا از پس این مسئولیت مهم بر می آیم ؟اگر در حد و اندازه های نمایندگی نباشد و به مجلس برود به مردم ظلم کرده است. در مورد نمایندگی، تعهد، تخصص و ولایت مداری ، از جمله شاخصه های دینی قرآنی است که باید لحاظ گردد
به نظر شما اولویت هایی که نماینده مردم آمل می تواند پیگر باشد و جزء مطالبات مردم شهر باشد چیست؟
در ابتدا یک نمونه عرض کنم آمل شهری است که در قرن سوم اولین کتاب در موضوع حقوق شهروندی در جهان در آمل نوشته می شود آمل در زمینه علمی بسیار قوی است. علمای بزرگ، دانشمندان بزرگ، شخصیت های نامدار و … یکی از بزرگان برای سخنرانی به آمل آمده بود گفت حرف زدن برای مردم آمل مشکل است چون مردم آمل حرف های بزرگی شنیده اند مردم مطالبات به حق دارند شما باید ببینید حق مردم چیست؟ این خدماتی که تا به حال شده است حق مردم آمل نبوده و حق مردم بالاتر از اینهاست. شما نامت حسین است یک روایت از امام حسین(ع) بگویم حضرت می فرمایند :خداوند کارهای بلند را دوست دارد. نماینده باید ببیند حرف مردم چیست ؟ اصلآ این یک فرصت است که بیایند پیشنهاد های مردم را بررسی کنند چرا که برخی از این پیشنهادها می تواند در حد یک لایحه باشد و پیشنهاد ها در حد کوچه و خیابان نیست بعنوان مثال جمعه آخر هر ماه، ما اجلاس یاوران شورا داریم همه ی مسئولین ، شوراها و شهردار و… حضور دارند بعد از دعای ندبه و صرف صبحانه می نشینیم پای حرف و انتقادات و مطالبات مردم می بینیم حرفهای مردم آسفالت کوچه و خیابان و.. نیست حرف هایشان در سطح کلان شهری است.
در آخر هم اگر صحبتی دارید بفرمایید؟
ما شرمنده شما جوانان عزیز هستیم اگر کارهایی که ما کردیم شما جای ما بودید هزاران بار بهتر می شد امید ما به شما جوان هاست موفق و موید باشید
منبع :ابوذریون
باز هم شعار و حرف بی اساس
اگر ما جای شما بودیم، بهتر بود
پس چرا شما ول نمی کنید این مملکت رو برید پی کارتون
دم انتخابات که میشه همه حرف از جوونا میزنن
اما دیگه حناتون رنگ نداره
daghighan
جناب ش آقای حامدی تا اونجایی که از دستش بر میاد داره از جوونها چه در شورا چه در حوزه ویا مسایل فرهنگی و قرآنی استفاده می کنه شما که شناخت نداری نسبت به ایشون لطفا همینجوری حرف نزن اول برو سراغ ایشون با ایشون حرف بزن بعد
باز هم شعار و حرف بی اساس
اگر ما جای شما بودیم، بهتر بود
پس چرا شما ول نمی کنید این مملکت رو برید پی کارتون
دم انتخابات که میشه همه حرف از جوونا میزنن
اما دیگه حناتون رنگ نداره
همکار عزیز فرهنگی حناب اقای حامدی ما به راستی مرد عملند آنهمه افتخارات فرهنگی که در شهر آمل وبرای مردم ما بوجود آورده اند وجود شان سر شار از عشق به مردم است صداقت و شفافیت با وجو د شان عجین شده اسنت وبرای همین شناختی که مردم آمل باایشان داشته ا نددرانتخابات دوره گذشته شورای شهر آمل با کمترین زحمت و تبلیغات آرای بسیار خوبی اورده اند و تا حال الحمداله مصون از هر گونه ریب است اما باید بپذریم که شهرداری ارگانی است که محور کارش صورتهای مالی و بودجه ریزی و امورات مهندسی و عمرانی است و چون جاب ایشان و بسیاری از اعضای شورا از دانش های فوق که محوریترنن تخصصّ در آداره بهتر شهر است از این صفات بر خوردار نیستند لاجرم برنامه ریزی و طراحی و مهندسی نقصان عمومی بسیاری از شهر ها منجمله آمل ماست که حضرات حتما” بدان اذعان دارند و یکی از دلایل آنرا عدم پویایی جلسات مکرر شان می دانیم واین شعر را تقدیم شان می کنیم که:ذات نایافته از هستی بخش +چون تواند که شود هستی بخش
ای فدای توهم دل وهم جان/وی نثاررهت همین وهمان