مرادخانی: کربلا یک شاهکار هنری است

هرازنو: مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد و به همت موسسه هنرمندان پیشکسوت در محل معاونت هنری وزارت ارشاد برگزار شد.

در این مراسم که روز دوشنبه در مسجد تالار وحدت برگزار شد، برخی از مدیران و معاونان وزارت ارشاد و جمعی از هنرمندان عرصه‌های مختلف سینما، تئاتر، ادبیات، موسیقی و تجسمی حضور داشتند.

کربلا یک جریان دراماتیک است

علی مراد خانی معاون هنری وزیر ارشاد در این مراسم گفت: بحث هنر زمانی که با مفهوم بزرگی به نام عاشورا گره می‌خورد می‌تواند به اثری جاودانه بدل شود. این مسئله مهم است که چنین واقعه‌ای در طول تاریخ محو نمی‌شود و امواج و ابعادش گسترده‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از شاهکارهای تاریخ به عنوان یک عنصر زنده ماجرای امام حسین (ع) است که تا امروز پژواک آن ادامه دارد و می‌توان به این داستان و جزئیاتش از جهات مختلفی دامن زد.

مرادخانی با اشاره به زیارت امام حسین (ع) در زیارت وارث، گفت: در این دعا نمایان است که انسان به عنوان وارثی که داشته‌های آفرینش الهی است، چگونه به این مرتبه رسیده و اولین هنرمند این داستان امام حسین (ع) است.

وی ادامه داد: کربلا یک جریان دراماتیک است. زمانی که بحث سمفونی عاشورا را با آقای شریفیان در میان می‌گذاشتم که آقای چکناواریان آن را رهبری کردند، می‌گفتم، اساساً این سمفونی یک نقطه دراماتیک مشخصی دارد که باید یک روایت هنری از آن بیرون آورد. آن گاه که همگان به سوی کعبه و برای اجرای مناسک مذهبی می‌روند پسر پیامبر مکه را ترک می‌کند و این نقطه دراماتیک عاشوراست.

 

رجعت آغاز شاهکار هنری عاشورا

معاون هنری وزیر ارشاد گفت: شاهکار هنری از همین رجعت آغاز می‌شود و بسیاری از مسائل زیر این تیتر تعریف می‌شود، هر چند تئوری اصلی در جای دیگری است، اما با نگاه دقیق‌تر مشخص است که داستان از همین جا شروع می‌شود که امام حسین می‌گوید اگر دین ندارید، آزاده باشید. آزادگی مبنای اصلی رجعت است. امام حسین (ع) به عنوان کسی که عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی را مبنای حرکت خود قرار داده و دشمن او را میان عزت و ذلت مخیر کرده است، با زمان و معادلاتی که در آن زمان وجود داشت، آشنا بود. او لحظه‌ای توقف نمی‌کند و جریان آزادی‌خواهی از یک موضوع نمادین تبدیل به جریان دائمی می‌شود. این در جریان فکری امام حسین بزرگ‌ترین بحثی است که ایشان به ارث گذاشته است.

مرادخانی افزود: ما در حوزه هنر باید ترجمان این داستان‌ها باشیم و در تئاتر، موسیقی، ادبیات از معانی قشری عبور کنیم و به دیدگاه‌های عمیق بپردازیم. در این زمینه خوشبختانه اتفاق‌های خوبی رخ داده است. جشنواره رضوی کار خوبی بود و کارهایی در آن عرضه شد که ناب بودند و در بند اسم‌ها و قالب‌ها باقی نمانده بودند، کارهایی که هم از نظر محتوایی و چه از نظر هنری شرافتمندانه بودند. ما باید سعی کنیم که کارهایمان هم محتوای اصیل داشته باشد و در شرایط فاخر بتواند عرضه بشود.

واقعیت عاشورا در ظلم‌ستیزی است

در ادامه این مراسم محمود عزیزی بازیگر و پیشکسوت بازیگری گفت: اگر این واقعه عظیم را صادقانه ارزیابی کنیم، ذات این ایام آن است که اساس عاشورا بر پایه ظلم‌ستیزی است.

او ادامه داد: امام حسین (ع) حیثیتش را می‌گذارد و تفکری دارد که پایان تفکر می‌ایستد و شهید می‌شود. این درسی است که از عاشورا باید حفظ کنیم و آن حمایت از اندیشه ظلم‌ستیزی است.

اشک‌های لوریس چکناواریان برای امام حسین (ع)

در ادامه این مراسم لوریس چکناواریان موسیقیدان و آهنگساز برجسته گفت: در کودکی به زورخانه رفتم و در آن داستان رستم و سهراب را شنیدم و گفتم اگر یک روز آهنگی را بخواهم یاد بگیرم آهنگ رستم و سهراب خواهد بود و بعد پای قولم ایستادم و شروع کردم به کار کردن و 25 سال طول کشید تا توانستم این قطعه را بنویسم.

 

وی ادامه داد: من در ایام محرم صدای دسته‌های عزاداری‌ها را جمع‌آوری می‌کردم و بسیار روی سنت‌ها و داستان‌های محرم مطالعه کردم. چیز دیگری نمی‌توانم بگویم و تنها می‌توانم با شما ابراز همدردی کنم. خیلی سخت است وقتی قهرمانی را این‌گونه از دست می‌دهید. دردناک است.

چکناواریان بعد از ایراد سخنانش لحظاتی را در پشت میکروفن سکوت کرد و با جاری شدن اشک‌هایش نتوانست به صحبت‌های خود ادامه دهد و تریبون را ترک کرد.
محمدعلی بهمنی و سعید بیابانکی هم در این مراسم به خواندن قطعه‌هایی از اشعار عاشورایی خود پرداختند. قاسم رفعتی استاد آواز و علی خدایی از خوانندگان برجسته کشور نیز مدیحه‌سرایی کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، اسماعیل خلج، عباس شیر خدا، نادر مشایخی، رضا بانگیز، محمد فیلی، اسماعیل محرابی، ایرج راد، سیاوش تهمورث، جلیل فرجاد، بهروز غریب پور از جمله حاضران در این مراسم بودند.

منبع:هنرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *