گلایه پیشکسوت تعزیه از رسانه ملی

هرازنو: محسن هاشمی می‌گوید ما به شدت از رسانه ملی گله‌مند هستیم که به این هنر نمی‌پردازند و تنها دقایقی در مناسبت‌های خاص تعزیه را نشان می‌دهد.

محسن هاشمی یکی از پیشکسوتان تعزیه با اشاره به اجراهای خود در ایام محرم به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این روزها در منطقه “زیاران” قزوین طبق سنت هرساله تعزیه می‌خوانیم، همچنین دوم، سوم، پنجم و ششم محرم در فرهنگسرای نیاوران اجرا خواهیم داشت.

او ادامه داد: دهه دوم این ماه نیز در میدان امام حسین (ع) و دهه سوم در کرج برنامه خواهیم داشت.

هاشمی با بیان جایگاه تعزیه در میان اعتقادات مردم اظهار کرد: تعزیه به واسطه همت توده مردم تاکنون باقی مانده نه حمایت دولت‌ها. از آنجایی که مردم به شبیه‌خوانی ارادت دارند آن را دنبال می‌کنند زیرا ریشه در باورها و اعتقادات آنها دارد. فکر نمی‌کنم هیچ رویداد مردمی دیگری مانند تعزیه آنقدر مخاطب داشته باشد. از سوی دیگر تعزیه با انواع هنرهای ایرانی اسلامی عجین شده و به همین دلیل با مخاطب خود ارتباط بهتری برقرار می‌کند.

این تعزیه‌خوان پیشکسوت تاکید کرد: بدون شک هر موضوعی به وسیله هنر مطرح شود ماندگاری و تاثیر بیشتری خواهد داشت. چه هنری والاتر از تعزیه برای بیان فلسفه قیام امام حسین (ع) وجود دارد. راز ماندگاری تعزیه به همین دلیل است.

او بیان کرد: متاسفانه در کشورمان تنها در روزهای خاصی به این مهم می‌پردازند درحالی که جایگاه آن بسیار بالاتر از این حرف‌هاست. ما به شدت از رسانه ملی گله‌مند هستیم که به این هنر نمی‌پردازند و تنها دقایقی در مناسبت‌های خاص آن را نشان می‌دهند. تعزیه به ثبت جهانی رسیده و به عنوان یک میراث ماندگار شناخته می‌شود و باید در تمام دنیا اجرا شود. اگر این هنر والا برای اروپایی‌ها بود حتما تاکنون آن را تبدیل به یک رویداد جهانی کرده بودند. نقش رسانه ملی در این زمینه بسیار مهم است چراکه نشان ندادن و نپرداختن به آن باعث از دست دادن مخاطبان خودشان می‌شود.

منبع:هنرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *