هراز نیوز : مسجد جامع امام حسن عسکری (ع) صبح دیروز با حضور  حضرت علامه  آیت الله العظمی جوادی آملی  با حضور مردم تهران افتتاح شد در این راستای گفتگویی را با مهندس امیر فاضل مدیر پروژه  این مسجد داشته ایم که در ادامه می خوانیم .

متراژ و زیر بنای کل کار چقدر است؟
احداث این مسجد در مساحت زیر بنایی بالغ بر 6700 متر طراحی و اجرا شده است ،که شامل شبستان های مردانه و زنانه در سه طبقه مجزا همچنین فضاهای اداری فرهنگی و آموزشی و سالنهای ترحیم ، محل سکونت خادم مقیم حیاط مرکزی سرویس های بهداشتی نماز خانه و پارکینگ میباشد .

photo_2016-09-13_12-38-34
در خصوص نورپردازی مسجد توضیح دهید؟
تلاش کرده ایم تا با بکار گیری رنگهای آبی وفیروزه ای وطلایی و جایگزینی رنگهای نامبرده با رنگ سبز که دربیشتر اماکن مذهبی به چشم خورد علاوه بر رعایت اصول رنگ بکار گرفته شده در معماری اسلامی کهن باعث جلوه بخشیدن بیشتر به کتیبه های اجرا شده باشد .

ما در معماری اسلامی رنگ فیروزه ای را در گنبدها داریم رنگ طلایی و رنگ زرد کار را فاخر کرده است؟
درکلیه کتیبه ودیوارنوشته های گچ بری شده تلاش شده تا ازرنگ های طبیعی که دارای طول عمربیشتری هستند استفاده شود با انتخاب این گزینه علاوه برماندگاری بیشتر مشکلات پوسته شدن ومرمت مجدد رنگ کتیبه ها به حداقل خواهد رسید .
آیات استفاده شده در کتیبه ها از سوی چه کسی و بر چه اساسی انتخاب شده است؟
آیات ابتدا متناسب با طول کتیبه ها واز سوی دفتر آیت الله جوادی آملی وبا نظر خود ایشان انتخاب وسپس توسط استاد ترابی خطاط معاصر برمبنای ابعاد کتیبه ها طراحی واجرا شده است .
چه چیز را می توانیم به عنوان مشخصه اصلی این مسجد نسبت به سایر مساجد ساخته شده بیان کنیم ؟
با عنایت به قدمت وطول عمر چند صد ساله کتیبه های گچ بری شده نسبت به صنعت کاشی کاری بیشتر تلاش شده است تا با حذف کاشی کاری و جایگزینی آن با گچ بری وکتیبه نویسی درطراحی پروژه مورد نظر عمر مصالح به کار رفته را بالا برده وعدم بکار گیری حتی یک قطعه کاشی در ساختمان مسجد می تواند از مشخصه های احداث این مسجد باشد. ازطرفی به طور حتم مشخصه اصلی مسجد میتوان ازطراحی منحصر به فرد نمای آن نامبرد که علاوه بر عدم پیروی از سبک های خاص معماری مغربی و یا عربی به صورت کار گروهی حاصل تفکرمعماران ایرانی شرکت مهندسین مشاور آتی نقش همرازواعمال سلیقه ونظر مدیریت محترم پروژه آقای دکتر اکرام جعفری واینجانب صورت گرفته است .چ

در نمای بیرونی پنجره های قدی زیبایی به کار گرفته شده است دراین باره توضیح بفرمایید ؟
اجرای شبکه های فیروزه ای رنگ روی پنجره های مسجد برای اولین بار با ترکیبی که مشاهده میکنید به عنوان یکی ازشاخصترین عنصر های معماری متناسب با نمای مسجد طراحی شده است ولازم به ذکر است شبکه های اجرا شده ازجنس بتن مسلح شده با الیاف مصنوعی (GRC ) میباشد که این تکنولوژی اخیرا مورد توجه معماران ایرانی قرار گرفته است .

photo_2016-09-13_12-38-26
این اولین کارمسجد برای شماست؟
نه من قبلا سعادت ساخت ومرمت مسجد داشته ام .
پس از پایان کار چه احساسی داشتید؟
واقعا خستگی ام تمام شد جز بهترین کارهای من بود خداوند سعادت این کار را به من داد .
مسئولیت شما در این پروژه چه بود ؟
این جانب این افتخار را داشته ام به عنوان مجری پروژه در کنار مدیریت محترم پروژه آقای دکتر اکرام جعفری در احداث این بنای مقدس ماندگار انجام وظیفه بنمایم
اگر خاطره ای داشتید بفرمایید؟
حضور دخترم در طول این پروژه همیشه باعث دلگرمی من بود .

photo_2016-09-13_12-38-51photo_2016-09-13_12-38-57

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *