افزایش 28 درصدی طلاق مازندران و توپی که در زمین دولت گذشته انداخته شد

هرازنو: از شهرستان سوادکوه، طلاق به عنوان مکروه‌ترین حلال در دین مبین اسلام مورد توجه قرار گرفته است و افزایش یا کاهش محسوس آن را باید در شاخص‌های دیگر اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جست‌وجو کرد.

با نگاهی بر آمار ازدواج و طلاق در شهرستان سوادکوه و با توجه به آمار‌های اداره ثبت و احوال که بر طبق دستور اداری استانی و ملی، تنها آمارهای تا سال 93 در دسترس قرار دارد شاهد نوسان‌هایی در موضوع ازدواج و طلاق شهرستان سوادکوه هستیم.

آمار‌های اداره ثبت و احوال شهرستان سوادکوه بیانگر کاهش ازدواج در سال‌های 89، 90، 92 و 93 و افزایش هفت دهم درصدی در سال 91 حکایت دارد و درباره طلاق نیز شاهد افزایش آن در سال‌های 90 و 92 و کاهش آن در سال‌های 89، 91 و 93 هستیم ولی باید به میزان این افزایش و کاهش نگاه کارشناسی شود که افزایش طلاق در سال 93 برابر با 33 درصد و در سال 92 برابر با 18 درصد است و این در حالی است که کاهش آمار طلاق در سال 89 و 91 برابر با 6 درصد و در سال 93 برابر با چهار درصد است و شدت افزایش در سال‌های بیان شده نگران کننده است.

بررسی طلاق از نگاه دادگستری شهرستان سوادکوه هم بیانگر وجود پدیده «طلاق توافقی» به عنوان بیشترین پرونده امور خانواده سال 94 در دادگستری سوادکوه است که سن بیشتر این افراد زیر 20 سال است و در تحلیل رئیس دادگستری شهرستان سوادکوه درباره علل طلاق به موضوع خانواده و لزوم آموزش والدین به همراه زوجین توصیه شده است.

40 درصد پرونده‌های قضایی سوادکوه در سال 94 مربوط به طلاق بوده است که در مهر ماه سال 94 توسط رئیس دادگستری شهرستان سوادکوه اعلام شد.

به نظر می‌رسد طلاق به عنوان یکی از پدیده‌هایی که در خانواده‌های سنتی و مذهبی از آن با صفات مذموم یاد می‌شود در حال نفوذ و گسترش است و شهرستان سوادکوه را به عنوان یکی از شهرستان‌های بکر فرهنگی و مذهبی با تنش‌های مختلفی که به همراه طلاق ایجاد می‌شود، روبه‌رو کرده است.

افزایش 40 درصدی طلاق در تیر‌ماه برای شهرستان سوادکوه ثبت شده است که این افزایش برای قائم‌شهر هم حدود 10 درصد و برای جویبار 34 درصد بود و شهرستان‌های سیمرغ و سوادکوه‌شمالی به علت عدم وجود دفتر طلاق ثبت نشده است که این شهرستان‌ها باید از شهرستان‌های مجاور اقدام به تهیه آمار کنند که فرماندار سوادکوه‌شمالی تعداد 12 طلاق در چهار ماهه نخست 95 را بیان کرد که به دلیل عدم وجود آمار سال گذشته قابل مقایسه نیست و فرماندار شهرستان سیمرغ نیز ثبت هفت مورد طلاق را بیان کرد.

البته در ارزیابی وضعیت طلاق باید به تعداد جمعیت، مقایسه بین ازدواج و طلاق و تراکم جمعیت هم نگریسته شود و 10.5 درصد قائم‌شهر با جمعیت 350 هزار نفری با 40 درصد سوادکوه با جمعیت 50 هزار نفری تجمیع‌شدنی نیست.

*افزایش 28 درصدی طلاق تیر‌ماه در مازندران

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با اشاره به کاهش 8.1 درصدی طلاق مازندران در 3 ماه نخست سال 95 نسبت به مدت مشابه سال گذشته به افزایش شوک‌آور میزان طلاق تیر‌ماه امسال در برخی از شهرستان‌های مازندران، گفت: در تیر‌ماه شاهد افزایش 40 درصدی طلاق در سوادکوه، 34 درصدی طلاق در جویبار و 10.5 درصدی طلاق در قائم‌شهر هستیم و برگزاری جلسه برای بررسی افزایش آمار در این شهرستان‌ها است.

علیرضا یونسی‌رستمی با بیان اینکه آمار شهرستان‌های بهشهر، سوادکوه، سوادکوه‌شمالی، قائم‌شهر، جویبار و سیمرغ موجب شد تا کاهش 8.1 درصدی طلاق سه‌ماه نخست امسال مازندران به 28.1 درصد افزایش یابد، افزود: روح خانواده با طلاق خدشه‌دار می‎شود و خانواده درگیر با طلاق، همواره با اضطراب روبرو هستند و وظیفه ما مسئولان آن است که به مشکلات مردم رسیدگی کنیم.

وی خواستار تهیه طرح جامع شهرستانی کاهش طلاق و ارسال آن به استان شد و با اشاره به برنامه هفته فرهنگی شهرستان‌ها و فعالیت برای بیان زشتی طلاق در جامعه، افزود: هر شهرستان دست‌کم یک شبکه اجتماعی را برای بیان مزایای ازدواج و مضرات طلاق طراحی کند و رسانه‌ها نیز در فرهنگ‌سازی و تنویر افکار عمومی در موضوع طلاق برنامه‌ریزی کنند.

*لزوم افزایش نشاط اجتماعی و امید در خانواده‌ها

فرماندار سوادکوه نیز در این زمینه با اشاره به اینکه جلسه با روحانیون، نشست با ائمه جمعه، نشست با اقشار مختلف بخشی از برنامه‌های فرمانداری سوادکوه برای اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی کاهش طلاق در سوادکوه است، گفت: برگزاری جشنواره‌ها و مراسم‌های مختلف با هدف افزایش نشاط اجتماعی و امید در خانواده‌ها انجام می‌شود.

عبدالجواد توحیدی‌مقدم با بیان اینکه در چهار ماهه نخست سال گذشته 76 ازدواج و 15 طلاق و در سه‌ماه نخست سال 95 نیز 86 ازدواج و 16 طلاق ثبت شد که در تیر‌ماه به 21 طلاق افزایش یافت.

وی به علل طلاق در سوادکوه اشاره کرد و گفت: اعتیاد، بد‌بینی و دخالت اطرافیان از مهم‌ترین علل طلاق در سوادکوه است.

* آموزش اجباری برای کارکنان دولت در موضوع طلاق

فرماندار قائم‌شهر نیز به برگزاری پنج جلسه در سطوح مختلف اشاره کرد و گفت: اختصاص اعتبارات لازم برای استفاده از اساتید مجرب و برگزاری کلاس‌های روان‌شناسی مورد انتظار است و وجود چهار روانشناس برای جمعیت 350 هزار نفری قائم‌شهر پاسخگو نیست.

مهدی محمدی خواستار آموزش اجباری برای کارکنان دولت در موضوع طلاق شد و افزود: فضای انجام طلاق توافقی برای تلطیف موضوع از دادگستری خارج شود و جلسه با اولیای دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی انجام شود تا شاهد نفوذ محتوای آموزشی در خانواده‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه بر‌عکس مناطق دیگر، طلاق در قائم‌شهر برای افراد دیپلم و زیر‌دیپلم بیشتر است، خاطر‌نشان کرد: احیای کانون‌های رحمت و مودت در دستور کار قرار گیرد و برای سنجش اثر‌بخشی کلاس‌های زوجین از آنان آزمون گرفته شود.

* طلاق به آسیب تبدیل شد

فرماندار سوادکوه‌شمالی به تحلیل علمی و اجتماعی پدیده طلاق در جامعه اشاره کرد و با بیان اینکه طلاق از یک معضل اجتماعی به آسیب تبدیل شد، گفت: ساختار و شخصیت زوجین در اختیار ما نیست تا بر آن اثر‌گذار باشیم ولی با استفاده از اهرم‌های مختلف می‌توان در کاهش طلاق تلاش کنیم.

محمد‌رضا منصوریان از ابلاغ به دهیاران برای شناسایی و معرفی افراد متنفذ محلی برای استفاده از آنان در صلح و سازش بین خانواده‌ها خبر داد و با اشاره به استفاده از اختیار قانونی دادگستری برای تاخیر در حکم طلاق، افزود: فعال کردن تشکل‌های دینی و مراکز آموزشی و زمینه‌سازی برای رشد ازدواج هم در دستور کار باشد.

وی با بیان اینکه دفتر طلاق در سوادکوه‌شمالی وجود ندارد، خاطر‌نشان کرد: 12 طلاق برای سوادکوه‌شمالی در چهار ماهه سال 95 ثبت شد که آمار سال گذشته برای مقایسه در اختیار نداریم.

* تشکیل کمیته علمی و پژوهشی کاهش طلاق

فرماندار جویبار نیز به تداخل آمار طلاق این شهرستان با سیمرغ اشاره کرد و گفت: برگزاری جلسات مختلف و برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت کاهش طلاق در دستور کار ما قرار دارد.

رجب‌علی وهابی از برنامه‌ریزی برای تشکیل کمیته علمی و پژوهشی کاهش طلاق در جویبار خبر داد و افزود: تنظیم تقویم آموزشی موضوع طلاق برای ادارات و نهاد‌ها هم از اولویت‌های دیگر ما است.

وی خاطر‌نشان کرد: فعالیت فرهنگی زمان می‌خواهد و آموزش در دستور کار برنامه‌های ما است.

* تشکیل ستاد دیده‌بان پیشگیری از جرایم در شهرستان سیمرغ

فرماندار شهرستان سیمرغ با اشاره به اینکه به ازای هر 10.7 ازدواج یک طلاق در سیمرغ اتفاق می‌افتد، گفت: ویروس طلاق هنوز به شهرستان سیمرغ نرسیده است.

فرماندار شهرستان سیمرغ، افزود: بیشتر جمعیت ما روستایی با پایبندی بالا به خانواده‌ها است.

وی از تشکیل ستاد دیده‌بان پیشگیری از جرایم در سیمرغ تشکیل و صدور کارت برای اعضای آن خبر داد و خاطر‌نشان کرد: طرح جامع پیشگیری از طلاق استان را به صورت بومی در شهرستان سیمرغ اجرایی می‌کنیم.

* پرونده خانواده یک تذکر و هشدار برای طلاق

رئیس دادگستری سوادکوه نیز مانند رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان در سخنانی که مرجع مسؤولان دیگر این جلسه برای بیان دید‌گاه‌ها شد، خواستار توجه به پرونده‌های خانواده شد، گفت: نباید نگاه صرف به طلاق داشت و 20 عنوان موضوع در پرونده‌های خانواده وجود دارد.

احمد محمدی با بیان اینکه هر کدام از عناوین پرونده‌های خانواده زنگ خطری برای طلاق است که اجرایی شدن هر‌کدام از آن، احتمال بازگشت به زندگی را کاهش می‌دهد، افزود: هر پرونده خانواده به عنوان یک تذکر و هشدار برای طلاق نگریسته شود.

وی دخالت بی‌جای والدین طرفین یا یکی از آنان را از دلایل طلاق در سوادکوه ذکر کرد و افزود: تکلیف مشاوره برای زوجین باید به تکلیف برای مشاوره والدین هم تعمیم یابد تا شاهد کاهش طلاق در جامعه باشیم.

*32 شاخص برای علل طلاق در سوادکوه احصا شد

رئیس اداره تبلیغات اسلامی سوادکوه با اشاره به اینکه ابتدا باید درد را بشناسیم و سپس به دنبال درمان آن باشیم، گفت: 32 شاخص برای علل طلاق در سوادکوه احصا شد.

حجت‌الاسلام غلامحسین ذاکری‌خطیر با بیان اینکه مشاوره قبل، حین و بعد از ازدواج الزامی اعلام شود، افزود: گارگروه‌هایی با حضور مسؤولان و متنفذان و افراد تاثیر‌گذار شهری و روستایی تشکیل شود و قبل از ورود پرونده به دادگاه برای صلح و سازش برنامه‌ریزی کنند.

وی خواستار ارائه پرونده‌های خانواده یا طلاق از دادگستری به مشاوره‌ها شد و خاطر‌نشان کرد: در سوادکوه، تعداد روحانی اندک است و بررسی‌ها نشان داده است که هر کجا روحانی مشغول فعالیت باشد، آسیب‌های اجتماعی هم کم است.

*لزوم شرکت در کارگاه‌های تحکیم بنیان خانواده

مدیر‌کل امور بانوان و خانواده استان با یاد‌آوری این نکته که در دولت گذشته شاید همه کار اداره کل بانوان و خانواده استانداری اجرای طرح رحمت بود و 200 تا 300 میلیون تومان به صورت 6 ماهه برای این طرح برگزار می‌شد، گفت: در دولت تدبیر و امید 238 هزار زوج با ذکر نام، شهر و بدون یک‌ریال اعتبار آموزش‌های تحکیم خانواده را فرا گرفتند.

مریم جمشیدی خواستار همکاری و تعامل بیشتر فرمانداران در برگزاری کلاس‌های آموزشی شد و افزود: فرمانداران و کارکنان ادارات و نهاد‌ها هم در کارگاه‌های آموزشی تحکیم بنیان خانواده شرکت کنند.

وی با انتقاد از اینکه آسیب انتظار صدور گواهینامه برای حضور در کلاس آموزشی توسط کارکنان دولت از گذشته آغاز شد و باید این روند تغییر کند، خاطر‌نشان کرد: در سال 95 برای هر شهرستان سهمیه‌ای برای تعداد شرکت‌کنندگان در کارگاه‌های آموزشی تعیین شد و حضور حداکثری در این کلاس‌ها مورد انتظار است.

* موازی‌کاری و اندک‌بودن بودجه‌ها

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی استان‌های کشور و عضو شورای اسلامی شهرستان سوادکوه نیز در جلسه بررسی وضعیت طلاق در سوادکوه و شهرستان‌های اطراف به تاکید مقام معظم رهبری درباره مهندسی فرهنگی اشاره کرد و با بیان اینکه شاهد افزایش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در جامعه هستیم، گفت: موازی‌کاری دستگاه‌های مختلف و اندک‌بودن بودجه‌های فرهنگی از مهمترین مشکلات فعالیت‌های فرهنگی است.

نرگس کمالی خواستار برنامه‌ریزی هم‌سو برای دستیابی به اهداف فرهنگی شد و افزود: ارائه طرح و اقدام جهادی در موضوع فرهنگی و اجتماعی در دستور کار قرار گیرد.

وی با تقدیر از نگاه شفاف و بیان صریح رئیس دادگستری سوادکوه درباره موضوعات فرهنگی و اجتماعی، خاطر‌نشان کرد: معرفی خانواده‌های موفق برای ایجاد و تقویت انگیزه خانواده‌های دیگر مورد برنامه‌ریزی قرار گیرد.

عضو شورای شهر زیراب با دفاع از طرح رحمت و خروجی مناسب و استقبال از این طرح، اظهار کرد: امضای تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش برای برگزاری کلاس‌های تحکیم خانواده مورد برنامه‌ریزی قرار گیرد.

کمالی با بیان اینکه طولانی‌شدن مدت طلاق به زنان بی‌سرپرست یا بد‌سرپرست آسیب وارد می‌کند، گفت: زنی که در مرحله بین زندگی یا طلاق قرار دارد از اخذ یارانه و دریافت کمک از نهاد‌های حمایت‌گر محروم است.

* افزایش 28 درصدی طلاق مازندران

انتظار می‌رفت بیان شفاف مسؤولان ارشد شهرستان‌ها، پاسخ‌خواهی صریح‌تر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران از فرمانداران و مسؤولان درباره علل و ابعاد طلاق در شهرستان‌ها، استفاده بیشتر از نظرات کارشناسان مرتبط، شناسایی و معرفی علل بومی طلاق و دوری از ارائه نسخه مشترک برای همه شهرستان‌های استان و ارائه راهکار‌های عمیق‌تر و به دور از طرح‌های تکراری کم‌بارده به کاهش روند روبه رشد طلاق در استان کمک کند اما با وجود پایلوت شدن مازندران در طرح مبارزه با طلاق و با وجود کاهش8.1 درصدی در سه ماه نخست امسال، شاهد اعلام افزایش 28 درصدی طلاق طی ماه گذشته در استان باشیم.

انتقاد از بودجه صد‌ها میلیونی دولت قبل، بیان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران درباره عدم وجود حساسیت لازم و گسترده به موضوع طلاق در گذشته، دفاع درباره آسیب طولانی شدن مدت طلاق به زنان بد‌سرپرست با وجود مخالفت معاون استاندار و تاکید رئیس اداره تبلیغات اسلامی بر لزوم شناخت آسیب‌ها و سپس ارائه راهکار‌ها بخشی از حواشی این جلسه بود.

زیرسوال بردن دولت گذشته به شیوه‌ای تبدیل شده است که با هر معضل و آسیبی به عنوان کلید‌ واژه ثابت مسؤولان دولت تدبیر و امید در‌آمده است و این شیوه نا‌مناسب کژراهه‌ای است که اصل موضوع و لزوم ریشه‌یابی مشکل را در ابهام قرار می‌دهد و به نظر می‌رسد شیوه مناسبی برای هیچ دولتی نیست که جنبه‌های مثبت پدیده‌ها را به نام خود و ابعاد منفی یا آسیب‌های ایجاد شده طرح‌ها، پدیده‌ها یا اتفاقات را به نام دیگران و به منظور تطهیر خود از آن، اعلام کنند.

منبع: ایسنا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *