به شهدای مدافع حرم غبطه می خورم

سفر کربلا برای هر انسانی یک رزق واقعی است

بخاطر حضور در تی وی پرشیا  پشیمانم

طرفدار شب کوک و صدای رضوان هستم

صدا و سیمای استان نه تنها حمایت که بارها من را پیچاند

قطعه جان مار سند همه کارهایم است

شبکه یک در سریال پایتخت صدای من را پخش کرده اما در استان غیرمجاز می شوم!

هراز امروز/فرهنگی: اگر تنها چند خواننده مازندرانی را در سال های اخیر بتوان نام برد که با فعالیت های خود، موسیقی این استان را در حد یک زلزله واقعی لرزانده اند، قطعا یکی از اصلی ترین آنها ایمان فلاح خواهد بود. خواننده جوانی که قدیمی ترین ترانه های مازنی را از اعماق تاریخ و سنت مازندران بیرون کشید و با تلفیق آنها با ساز و موسیقی مدرن، ذائقه موسیقایی نوجوانان و جوانان این دیار را عملا تغییر داد. اما این تنها مزیت این خواننده نسبت به سایر خوانندگان استانی نیست. ایمان فلاح برخلاف خیل خوانندگانی که هر شب و هر روز در صدا و سیمای کسالت آور استانی حضور داشته و با این وجود، هیچ شهروندی نام آنها را هم نمی داند، بدون اتکا به رانت این نهاد و آن اداره و فقط و فقط به اتکای خلاقیت ذاتی خود، به سطح اول موسیقی مازندران رسید و تعداد بی شماری هوادار و طرفدار پیدا کرد. همه اینها در کنار چند ماه ممنوع الکاری و حواشی گسترده پیرامون او در فضای مجازی، ایمان فلاح را به یک سوژه فوق العاده برای مصاحبه این شماره از هراز امروز” تبدیل کرد. در ادامه گفتگوی متفاوت و جذاب ما با این خواننده محمودآبادی را که توسط دو هنرمند جوان آملی یعنی آرمین رحمتی و امیرحسین حسینی صورت گرفته است، می خوانید. ضمنا ویدئوی کامل این گفتگو به همراه تصاویر حاشیه ای را می توانید در سایت “هراز نو” مشاهده نمائید:

آرمین: خیلی خوشحالیم که دعوت سایت هراز نو و نشریه هراز امروز رو پذیرفتی.

عرض سلام و خسته نباشید دارم خدمت مخاطبان نشریه هراز امروز و همینطور هواداران گلم. امیدوارم هرکجا که هستید، شاد و سلامت باشید. در خدمت شما هستم.

سوال اول من این است که چطور شد که اصلا شما خواننده شدی؟

من از بچگی خوانندگی رو دوست داشتم و از دوران دبستان همراه با نوارکاست هایی که در خانه داشتیم می خواندم.

الان که در این جایگاه از شهرت و محبوبیت قرار داری، بزرگترین هدف و آرزویت چیست؟

قبل تر ها آرزو داشتم که خواننده شوم و وقتی که به این هدف رسیدم و کارهای مازندرانی من پخش شد، هدفم کاملا تغییر کرد و تلاشم این بود که موسیقی مازنی رو بهتر به مردم نشان دهیم. از طرفی روی تنظیمات و ملودی ها بهتر کار کنیم تا ارزش این نوع از موسیقی بهتر و بیشتر فهمیده شود.

در عالم هنر فقط خوانندگی رو انتخاب کردی یا فعالیت های دیگری هم داشتی؟

علاقه خودم به گرافیک خیلی زیاد بود اما قسمت نشد همینطور نقاشی و خطاطی رو خیلی دوست دارم.

خب امیرجان خیلی ساکته. ایشون هم چندتا سوال داشتن از شما.

امیر : ممنونم. شما خوانندگی رو به صورت حرفه ای از چه سالی شروع کردی؟

سال 84 اولین قطعه ترانه من پخش شد و بعد از آن هم سالی یکی دو ترک پخش می کردیم. تا اینکه در سال 87 تصمی گرفتم یک آلبومی رو تهیه و منتشر کنم که این کار دو سال طول کشید و 89 اولین آلبوم حرفه ای من منتشر شد.

این روزها در فکر آلبوم جدیدی هستی؟

فعلا هر یک ماه یا 45 روز تک آهنگ رو ساخته و منتشر می کنیم و اگر مجموع آن را در سال حساب کنی خیلی فرقی با آلبوم نداره. یعنی سالی حداقل ده آهنگ با کیفیت را منتشر می کنیم. فرقش فقط این است که مردم می توانند بطور رایگان دانلود کنند! (می خندد)

آرمین: من یک سوال خیلی فنی و تخصصی دارم! در حمام هم می خوانی؟! (خنده جمع)

این اتفاق معمولی برای خواننده هاست و برای من هم پیش آمده!

برای ادامه فعالیت ها، بیشتر از همه از چه کسی انرژی می گیری؟

از هواداران نازنینم

در کوچه و خیابان که قدم می زنی، رابطه ات با طرفداران چگونه است؟

خیلی خوب. بعضی ها برایم کامنت می گذارند که ما شما را فلان روز در فلان مکان دیدیم و شما ما را تحویل نگرفتی! در حالی که هر کسی اعم از بچه های خردسال تا افراد مسن که سمت من آمده باشند و تقاضای عکس و یا گفتگو در هر زمانی را بخواهند من قبول می کنم. اما ظاهرا برخی ها انتظار دارند من خودم جلو رفته، سلام و علیکی کنم و بعد هم خواهش کنم که بیاید و با من سلفی بگیرد!

h4

تا حالا شده که از خوانندگی خسته شوی؟

خیلی وقت ها سر قضیه رفت و برگشت مجوزها و یا مسائل دیگر خسته می شود اما تا وقتی که هواداران بخواهند، خواهم خواند.

کمی هم به حاشیه ها بپردازیم. کمی از حواشی بعد از حضور در tv Persia  در کنار یکی از خواننده های آن طرفی برایمان بگو.

خب آن حضور تاثیر زیادی در دیده شدنم داشت اما زمانی که به این مسابقه می رفتم، اصلا نمی دانستم که این مسابقات خلاف عرف و قانون جامعه و کشور ماست و بعد برگشتن متوجه شدم. البته پشیمان هم بودم از آن قضیه.

امیر: با این حساب باید طرفدار برنامه هایی چون شب کوک شبکه نسیم باشی!

بله . برنامه خیلی خوب و تاثیرگذاری بود. همیشه شناخته شدن از طریق تصویر خیلی بهتر و عمیق تر از صداست. امیدوارم این برنامه ادامه پیدا کند تا کسانی که واقعا حقشان است، بیشتر دیده شوند.

امیر: چند وقت پیش یک ویدئوی کوتاهی از حضورت در کربلا منتشر کردی که اتفاقا خیلی هم از آن استقبال شد. از حال و هوایت در آن سفر برایمان بگو

من دو سال پیش هم برای اولین بار کربلا رفته بودم. خب این سفر برای هر کسی سعادت و در واقع رزق واقعی هر انسان است که واقعا توصیف شدنی نیست. بالاخره اعتقاد به امام حسین (ع) از کودکی در ما بوده و کسی نیست که عزاداری های در مسجد و تکیه را در بچگی همراه پدر و مادرش تجربه نکرده باشد. من اعتقاد زیادی به امام حسین دارم و هر چیزی که الان در زندگی دارم اول از خدا و امام حسین و سپس از پدر و مادرم است. قرار بود که برای چهل و هشتم به کربلا برویم که نشد اما به همراه حاج آقا دستی یک قطعه ای را برای محرم به نام کتیبه سیاه خواندیم . با همان آهنگ نذر کردیم که خداوند این سفر را قسمت ما دو نفر کند که خدارو شکر قسمت هم شد. شاید باورتان نشود اما مقدمات این سفر یک شبه و در یک ساعت فراهم شد.

کدام آهنگ را بعبارتی سند مجموعه کارهایت می دانی؟

وقتی قطعه “جان مار” هست دیگر نمی شود به گزینه های دیگر فکر کرد.

دوست داریم قسمتی از این ترانه معروف را الان برایمان بخوانی. مخصوصا آن قسمت آملش را!

حتما. ( مخاطبان عزیز می توانند جهت تماشای ویدئوی اجرای زنده ایمان فلاح در این مصاحبه با سایت هزار نو مراجعه نمایند)

یک سوال تخصصی دیگر! ماجرای این آهنگ پیشواز موبایلت که صدای خودت هست، چیست؟

حقیقتش من چند تا از آهنگ هایم را برای پیشواز فرستادم اما نمی دانم چرا فقط همین یک آهنگ برای پیشواز ایرانسل کد گرفت. البته من هم پیگیری لازم را صورت ندادم. البته خیلی از هواداران درخواست دارند که کد پیشواز ترانه “جان مار” را داشته باشند که قول می دهم این مشکل بزودی حل شود. اما این آهنگی که پیشواز خط خودم هست، چون اولین کارم محسوب می شود، علقه خاصی به آن دارم.

امیر: یک مدت شایعه شده بود که شما ممنوع الکار شده اید. ماجرایش چه بود؟

بالاخره حضور در شبکه های ماهواره ای تبعاتی دارد که تا آخر دوران خوانندگی شما را رها نخواهد کرد اما خدا رو شکر چند روز پیش که ارشاد تهران بودم، قرار شد که تا قبل از ماه مبارک رمضان، مجوز ما را برگردانند و ما بعد از این ماه، کنسرت هایمان را کلید خواهیم زد.

علت کم بودن کنسرت های شما همین موضوع بود؟

بله. ما بالاخره 9 ماه ممنوع الکار بودیم و قبلش هم دو کنسرتس که برگزار شد را خودم برگزار کردم. این هم از بی معرفتی تهیه کننده های مازندرانی است. متاسفانه کسی که بخواهد از مازندران بلند شود و معروف شود خیلی چیزها را از دست خواهد داد. البته همه جا این مسائل وجود دارد اما مازندران پررنگ تر است. آنها بیشتر دنبال خواننده های معروف تهرانی هستند و یکی دوباری هم که خودمان کنسرت برگزار کردیم، آنها تمام تلاششان را کردند تا قیمت ها را شکسته و برنامه ما را خراب کنند. من به پول کنسرت ها محتاج نیستم که بخواهم نرخ های بلیط زوری رو بپذیرم. در کنسرت قبلی هم در محمودآباد ظرفیت 2 هزار نفری سالن کاملا تکمیل شد.

h7

اهل کارهای خیر هم ظاهرا هستید.

بله. اما گفتن این طور کارهای را نمی پسندم. ضمن اینکه کارهای خیر صرفا به دادن پول نیست و می تواند خیلی کارها را شامل شود.

امیر: محمدرضوان را چقدر در خوانندگی موفق می بینی؟

من بیشتر با مهدی رضوان آشنا هستم و صدایش را دوست دارم. البته برادرش هم خواننده خوبی است.

در این چند سال فعالیت، صدا و سیمای مازندران چقدر از شما حمایت کرد؟

هیچ. و در مواردی من را پس هم زدند و خیلی وقت ها هم من را پیچاندند. کسی که موسیقی مازندران را متحول کرده و بصورت پاپ درآورده و آبرویش را برای این موضوع گذاشته، نه تنها حمایت نمی کنند که هیچ رفتارشان افتضاح بوده است . جالب است که شبکه سراسری یک در سریال پایتخت صدای من را پخش کرده اما وقتی قرار است در استان شنیده شویم، غیرمجاز می شویم. من دلیل این رفتارها را اصلا نمی فهمم.

آخرین کتابی که خواندی چه بود؟

“کیمیاگر” پائولو کوئیلو

قرمز یا آبی؟!

قرمز و خیلی هم روی قرمز متعصبم.

فرزند چندم خانواده ای و اینکه بقیه هم  فعالیت های هنری دارند یا نه؟

فرزند سوم و آخرم. عموما اعضای خانواده و فامیل ما بطور ذاتی خواننده هستند. اما خواهر بزرگترم چند سالی در موسیقی حرفه ای فعالیت کرد و دیگر ادامه نداد.

سوال کلیشه ای و صندلی داغی! نظرت درباره این چند موضوع را صریح بگو.

محمودآباد: وطن

آمل: شهری که دوستش دارم

بهنمیر: تا بحال نرفتم اما دارنی بخر، نارنی بمیر!

شهرام شکوهی: خاص

محمد علیزاده: عالی

در یک جمله مردم مازندران رو توصیف کن

مهمان نواز و خونگرم. امیدوارم مردم استان با بچه هایشان مازندرانی حرف بزنند و از لهجه خود خجالت نکشند.

این روزها حتما در جریان جنگ در سوریه و حضور مدافعان حرم در آن کشور هستی. اخیرا هم تعدادی از هم استانی ها در این نبرد به شهادت رسیدند. می خواهیم نظرت درباره این مسئله را هم بدانیم.

فقط می توانم بگویم که به شهدای مدافع حرم غبطه می خورم

در پایان از اینکه با وجود مشغله کاری و برنامه های فراوان، دعوت نشریه هراز امروز رو برای مصاحبه پذیرفتی خیلی ممنونیم و امیدواریم که روز بروز به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنی.

h8

 

One thought on “گفتگوی با ایمان فلاح پس از چند ماه ممنوع الکاری+فیلم”
  1. سلام خیلی عالی بود ممنونم از شما عزیزان من تهران هستم خیلی خاطره دارم با آهنگ های هم شهری خودم مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *