کین‌ایچی کومانو پیش از ظهر امروز در دیدار با استاندار کرمان اظهار داشت: حدود 11 ماه قبل سونامی در ژاپن روی داد و خسارت‌های بسیاری به بعضی از مناطق این کشور وارد شد و نیروگاه هسته‌ای هیروشیما از کار افتاد.

وی بیان داشت: در زمان این حادثه مردم ایران و جهان همدردی و همبستگی بسیاری را با ژاپنی‌ها نشان دادند که این امر به ما روحیه داد، همدردی دیگر ملت‌ها با مردم ژاپن موجب شد تا مردم ما صبر و حوصله خود را افزایش دهند.

کومانو افزود: دولت و مردم ژاپن نیز برای کمک‌رسانی به مردم آسیب‌دیده و بازسازی مناطق حادثه دیده تلاش کردند و فعالیت‌ها برای فراهم کردن زیرساخت‌ها در آن مناطق آغاز شده و خسارت‌ها در مناطق آسیب دیده بسیار زیاد و برای بازسازی زمان بسیاری لازم است.

وی خاطرنشان کرد: به مناسبت نخستین سالروز سونامی در ژاپن همایشی در سفارتخانه ژاپن در چهارم اسفندماه سال جاری در ایران برگزار می‌شود.

سفیر ژاپن در ایران با اشاره به وقوع زلزله دلخراش پنجم دی ماه سال 82 در بم بیان داشت: با صبر و حوصله مردم بم و کار و کوشش مردم و دولت کارهای زیادی برای کمک‌رسانی و بازسازی این شهر قدیمی ایران انجام شده است.

کومانو ابراز داشت: در این همایش از همدردی و اظهار تاسف مردم ایران قدردانی می‌کنیم و گزارشی از فعالیت‌های انجام شده پس از زلزله در ژاپن در قالب‌هایی چون عکس و پانل به مخاطبان ارائه می‌شود.

وی از استاندار کرمان و فرماندار بم برای حضور در این همایش دعوت کرد و خواستار گزارش فعالیت‌های انجام شده در بم پس از وقوع زلزله شد.

کومانو بیان داشت: ایران و ژاپن ظرفیت‌های بسیاری دارند و رابطه این دو کشور سست شدنی نیست.

وی از برگزاری هفته فرهنگی ژاپن در دو هفته گذشته در تهران خبر داد و افزود: این برنامه با حضور هنرمندان ژاپن و استقبال مناسب مردم ایران همراه بود.

کومانو با اشاره به اینکه اندیشه و موضع اصولی برای ایرانی‌ها بسیار مهم است، عنوان کرد: مسئولان ایرانی در سخنان خود در باره عشق و انسان کامل صحبت می‌کنند در حالی که در بین سیاست‌مداران دیگر کشورها چنین صحبت‌هایی کمتر شنیده می‌شود.

سفیر ژاپن در ایران گفت: مسئولان دنیا باید به فکر چنین موضوع‌هایی از جمله انسان، جامعه انسانی و دهکده جهانی باشند و نگاه ایران به مسائل اصولی است و پایبند به اصول بنیادی هستند.

وی به پیشرفت‌های ایران در زمینه‌های علمی اشاره کرد و بیان داشت: معتقدم انرژی هسته‌ای در ایران صلح‌آمیز است.

کومانو ابراز داشت: ایران در زمینه‌های علم و صنعت پیشرفت‌های بسیاری دارد و موجب شگفت جهانیان شده است و هدف توسعه هسته‌ای در ژاپن نیز صلح‌آمیز است و ژاپن برای اثبات این موضوع فعالیت‌های بسیاری را انجام داد.

به گزارش فارس، کین‌ایچی کومانو سفیر ژاپن در ایران با هیئت همراه برای دعوت از استاندار کرمان و فرماندار بم و همچنین بازدید از بم به استان کرمان سفر کرده است.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *