هرازنیوز: بحران کم آبی در استان ایلام در حال حضر به دلیل خشکسالی های سالهای گذشته و سال جاری باعث جیره بندی آب در بیشتر مناطق استان شده که این وضعیت در گرمای بی سابقه در ایلام باعث آزار مردم شده است.
هم اکنون به دلیل خشکسالی های پی در پی بحران کم آبی بیشتر مناطق استان ایلام را در برگرفته است.
علاوه بر خشکسالی افزایش دما در استان ایلام نیز باعث افزایش میزان مصرف آب در استان شده است.
استان ایلام مملو از منابع آبی است که متاسفانه تاکنون از این منابع حداقل استفاده شده است که در این زمینه نگاه ویژه مسئولان کشوری را می طلبد.
هم اکنون بیش از 13 رودخانه دائمی و آبهای متعدد زیر زمینی و چشمه ها در کوههای استان ایلام وجود دارد که امکان استفاده از این آبها مهیا نشده است.
در سال چندین میلیارد مترمکعب آب به دلیل هم مرز بودن استان ایلام به کشور عراق سرازیر می شود.
سوال اینجاست که چطور می شود از شهری به شهر دیگر با فاصله بسیار طولانی آبرسانی کرد ولی برای منطقه محرومی مثل ایلام که خود منابع آبی هم دارد امکان ساماندهی آب وجود ندارد.
اما این کمبود آب باعث جیره بندی آب در بیشتر مناطق استان ایلام است در حالی که طبق گفته کارشناسان، گرمای امسال استان ایلام طی 28 سال گذشته بی سابقه بوده است و بیشتر مناطق استان دمای بالای 50 درجه و در شهرستان دهلران و مهران دمای هوا از 60 درجه هم گذشته است.
کمبود آب و خشکسالی باعث ضرر و زیان بسیار زیادی به طبیعت بکر و درختان بلوط استان ایلام شده است.
هم اکنون بحران کمبود آب در استان ایلام باعث موج مهاجرت مردم روستاهای استان ایلام شده است و علاوه بر مهاجرت باعث تلف شدن بسیاری از دامهای دامداران ایلامی شده که تنها منبع درآمد مردم روستاهاست.
این در حالیست که در حال حاضر به بیش از 31 روستای استان ایلام و بسیاری از مردم عشایر استان آبرسانی سیار انجام می شود اما چند روستا در استان ایلام به دلیل بحران کم آبی در حال تخلیه شدن هستند و روستاها را ترک کرده اند.
موج گرد و غبار، گرمای بالای 50 درجه و کم آبی مردم ایلام را کلافه کرده است.
در این زمینه یکی از شهروندان دهلران اظهار داشت: ما هر روز گرمای بالای 50 درجه را تجربه می کنیم و بسیاری از افراد خانه ما دچار گرمازدگی شده اند.
علی قربانی افزود: به دلیل پول زیاد برق نمی توانیم کولر گازی روشن کنیم و از کولر آبی استفاده می کنیم.
یکی از شهروندان روستایی در ایلام اظهار داشت: هم اکنون به دلیل کم آبی در صدد مهاجرت به شهر کرمانشاه هستم و چاره ای جز این کار نداریم.
وی افزود: بسیاری از احشام که منبع درآمد خانواده ما بود از بین رفت.
نماینده مردم ایلام در مجلس در این ارتباط گفت: متأسفانه مدیران استانی ایلام به جای پرداختن به مسائل و مشکلات واقعی و اساسی مردم به انجام امور حاشیه‌ای و غیرضروری سرگرم شده‌اند.
داریوش قنبری تصریح کرد: در حالیکه دست‌کم ۱۵ تا ۲۰ روستا در استان ایلام به علت کم‌آبی تخلیه شده‌اند و مشکلات بسیار نگران‌کننده‌ای در این باره به‌وجود آمده است، مدیران استانداری استان به دنبال برگزاری مراسم‌ها و برنامه‌های حاشیه‌ای و به اصطلاح فرهنگی هستند.
وی ادامه داد: کسی در نیاز و ضرورت برگزاری برنامه‌های فرهنگی مناسب و کارشناسی شده تردیدی ندارد، اما باید حساب این برنامه‌ها را از برنامه‌هایی که تنها نتیجه‌شان مصرف اموال بیت‌المال است، جدا کرد.
قنبری تأکید کرد: تنها با صرف ۲.۵ میلیارد تومان همه مشکلات اساسی کم‌آبی در استان ایلام برطرف می‌شود‌ با این همه پس از چهار سال از تلاش و تقلای نمایندگان استان این اعتبار هنوز پرداخت نشده و این در حالی است که برای برخی برنامه‌های بدون بازده و به اصطلاح فرهنگی اعتبارهای میلیاردی صرف می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ‌یادآور شد: جیره‌بندی آب شرب در بسیاری از نقاط شهری و روستایی استان، فقر،‌ بیکاری، خودکشی و بی‌توجهی مسئولان استانی از مهمترین دغدغه‌های مردم این استان است و عدم پیگیری این موارد از سوی مسئولان استان نمایندگان ایلام را مجبور به طرح سئوالی از وزیر کشور در این باره کرده است.
منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *