یک کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی امضای خود در پای مصوبه تحریم خرید نفت از ایران را منوط به شروطی کرده‌اند تصریح کرد: این مصوبه در واقع اقدامی سمبولیک برای اعلام همراهی غرب با آمریکا علیه ایران بود.
سعدالله زارعی در گفت‌وگو با فارس در مورد مصوبه جدید اتحادیه اروپا برای تحریم خود از خرید نفت ایران گفت: اگر نگاهی به روند مذاکرات اتحادیه اروپا در این رابطه بیندازیم متوجه می‌شویم که اتحادیه اروپا به دنبال یک کار سمبولیک بود تا بتواند نشان بدهد که غرب در مواجهه علیه ایران با آمریکا مواضع مشترک دارد. 

وی با بیان اینکه مصوبه اتحادیه اروپا در درون خود توأم با نکاتی بود که نشان دهنده تزلزل کشورهای امضا کننده این مصوبه بود تأکید کرد: عموم کشورهای امضا کننده تحریم خرید نفت از ایران این مصوبه را با شرط‌گذاری و لحاظ کردن شرایط خصوصی خود امضا کرده‌اند.

این کارشناس مسائل استراتژیک افزود: مثلاً کشور آلمان امضای این مصوبه را منوط به تداوم روابط اقتصادی با ایران کرد و اعلام نمود که این تحریم را فقط در مورد توافقات جدید اعمال می‌کند یا مثلاً کشور ایتالیا نیز امضای خود را منوط به این کرد که یک کشور ثالث حاضر باشد قراردادی نفتی را دقیقاً مطابق با ویژگی‌های قرارداد ایتالیا و ایران با این کشور امضا کند.

زارعی با بیان اینکه یونان نیز تأکید کرده است که اتحادیه اروپا باید جایگزین ایران را به این کشور معرفی کند تصریح کرد: سایر کشورهای امضاکننده تحریم خرید نفت از ایران، موافقت خود را به این منوط کرده‌اند که طی 6 یا 7 ماه آینده راهی برای پاسخگویی به مشکلات نفتی اتحادیه اروپا پس از فقدان نفت ایران پیدا شود.

وی افزود: این تحریم فشار تازه‌ای را بر اقتصاد بحران زده اروپا وارد می‌آورد و کشورهای اروپایی نیز با علم به همین مسئله با تردید فراوانی وارد مسئله تحریم خرید نفت از ایران شده‌اند.

این کارشناس مسائل استراتژیک همچنین با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا از عواقب تحریم خرید نفت از ایران می‌ترسد خاطرنشان کرد: نکته بعدی در مورد لحاظ کردن وقت 6 ماهه برای اعمال تحریم علیه ایران این است که اتحادیه اروپا می‌داند که اگر کشورهای بزرگ آسیایی مثل چین، هند و ژاپن وارد چرخه این تحریم نشوند؛ مصوبه اتحادیه اروپا عملاً بی‌اثر می‌شود.

زارعی ادامه داد: باید اذعان کرد که این تحریم در واقع تحریم خود اتحادیه اروپا است نه تحریم ایران و اتفاقاً فرصتی است برای ایران اسلامی که وابستگی خود را به نفت کاهش دهد.

وی گفت: کشورهای آسیایی هم‌اکنون مصرف‌کننده 80 درصد نفت ایران هستند و در حال حاضر نیز تقاضاهای جدیدی را برای افزایش واردات نفت ایران به کشورهای خود را مطرح کرده‌اند.

زارعی با بیان اینکه اروپا از بابت این مسائل نگران است یادآور شد: اروپا در واقع آخرین تیر خود را به سمت ایران شلیک کرد و پس از این، دست غرب از انجام هرگونه اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران تهی خواهد شد.

این کارشناس مسائل استراتژیک افزود: غرب پس از عبور از این مرحله مجبور خواهد بود که دستش را در مقابل ایران بالا ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *