به گزارش هرازنو به نقل از  فارس، با نزدیک شدن به موعد توافق نهایی احتمالی بین ایران و 1+5 (برجام)، همچنان سوالات جدی در خصوص امکان یا عدم امکان و چگونگی لغو یا برداشتن یا تعلیق تمام تحریم‌های ضدایرانی طرف غربی در اذهان عمومی و نزد تحلیل‌گران وجود دارد.

پس از امضای توافق ژنو در 3 آذر 92 و تا مدت‌ها پس از آن، تبلیغاتی درباره آغاز فروپاشی ساختار تحریم‌ها در نتیجه این توافق، صورت گرفت اما نتیجه‌ای که پس از گذشت بیش از 18 ماه از اجرای توافق ژنو به دست آمده، در خصوص فروپاشی ساختار تحریم‌ها بعد از توافق احتمالی «برجام» تردیدهایی ایجاد کرده است.

 قصد دارد، بدون پیش‌داوری و گذشته از اینکه توافق جامع چه مفادی خواهد داشت و تعهدات طرف غربی برای لغو یا تعلیق تحریم‌ها چگونه خواهد بود یا تحریم‌ها چگونه برداشته خواهد شد، در سلسله گزارش‌هایی، با توجه به قوانین تحریم‌ها، به بررسی موانع برداشته شدن تحریم‌ها بپردازد و به شکل مصداقی نشان دهد که ساختار تحریم‌ها تا چه حد لا‌یه‌لایه است.

برای این گزارش، توافق ژنو الگوی عملی خوبی برای ارائه مصداق و نمونه عملکرد طرف غربی خواهد بود، زیرا مقامات آمریکایی توافق ژنو را اساس توافق جامع احتمالی می‌دانند.

«دیوید کوهن» معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، که معمار تحریم‌های ایران شناخته می‌شود 27 ژانویه 2015 به صراحت اعلام کرد که شیوه‌ی برداشته شدن تحریم‌ها در توافق نهایی به همان شیوه‌ی توافق ژنو است.

او می‌گوید: «در برنامه مشترک اقدام ما برخی از تحریم‌ها را تعلیق کردیم و تحریم‌های اصلی را ادامه دادیم. همین مدل برای توافق جامع انجام خواهد شد. تحریم‌ها تکه‌تکه نمی‌شود و معماری تحریم‌ها دچار فروپاشی نخواهد شد».

کتاب «گزارش ناخوانده از سرانجام یک مسیر» یکی از منابع اصلی این سلسله گزارش خواهد بود؛ کتابی که فهرست اجمالی آن به این شرح است:


بخش اول – ساختار تحریم‌های کشور و کارنامه‌ی توافق ژنو در رفع آنها

فصل اول – تحریم‌های مالی و بانکی
فصل دوم – تحریم‌های نفتی
فصل سوم – تحریم‌های کالاهای اساسی
فصل چهارم – تحریم‌های پتروشیمی
فصل پنجم – تحریم‌های خودروسازی
فصل ششم – تحریم‌های هواپیمایی
فصل هفتم – تحریم‌های کشتیرانی و بیمه ی حمل و نقل
فصل هشتم – تحریم‌های طلا و فلزات گران بها
فصل نهم – تحریم‌های جدید

بخش دوم – مفاد، اهمیت و علل وضع قوانین تحریم ایران

فصل اول – تحریم‌های آمریکا
فصل دوم – تحریم‌های اتحادیه‌ی اروپا
فصل سوم – تحریم‌های شورای امنیت
فصل چهارم – تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای

ضمائم

ضمیمه ی اول – جدول اسناد رسمی منتشر شده از توافق ژنو
ضمیمه ی دوم – ترجمه‌ی رسمی وزارت خارجه از برنامه مشترک اقدام به همراه اشکالات آن
ضمیمه ی سوم – فهرست تعهدات ایران در توافق ژنو و وضعیت انجام آ نها
ضمیمه ی چهارم – جدول تطبیقی مرکز تحقیقات کنگره‌ی آمریکا از تحریم‌های ایران
ضمیمه ی پنجم – تبلیغات گسترده‌ی روزنامه های کشور پیرامون رفع تحریم‌ها با توافق ژنو


علاقه‌مندان به مطالعه کتاب و آشنایی بیشتر با مباحث تحریم و قوانینی که بر اساس آن تحریم‌ها شکل گرفته یا برای خرید کتاب می‌توانند به لینک http://gozaresh-nakhande.ir مراجعه کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *