حضور زنان در ورزشگاه

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی گفت: ما که نمی‌توانیم به خاطر میزبانی از یک رویداد ورزشی مصالح کشوررا زیر پا بگذاریم و آنها را نادیده بگیریم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری آنا، حضور و یا عدم حضور بانوان به هنگام برگزاری مسابقات دور برگشت تیم ملی والیبال در لیگ جهانی والیبال به چالشی بزرگ تبدیل شده‌ است. از یک سو اگر این مجوز صادر نشود میزبانی مسابقات از ایران گرفته‌ می شود و از سوی دیگر هنوز مدیران تصمیم‌گیر در این خصوص تصمیم قطعی نگرفته‌اند تا شائبه‌های زیادی ایجاد شود.

در این میان سید هادی حسینی سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی معتقد است که حل این موضوع تنها با موافقت علمای دینی امکان‌پذیر است.

وی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی آنا نقطه نظراتش در خصوص ورود بانوان به ورزشگا‌ه‌ها را اینچنین بیان کرد:

* تا میزبانی اولین دیدار ایران در مسابقات لیگ جهانی والیبال فرصت زیادی باقی نمانده‌ است اما هنوز مشخص نیست که آیا مجوز لازم برای ورود بانوان به سالن 12 هزار نفری آزادی صادر می شود یا نه.

– این موضوع زیاد مهم نیست.

* چطور مهم نیست؟ اگر این اتفاق نیفتد میزبانی مسابقات از ایران گرفته‌ می‌شود؟

– گرفته شود! اگر قرار است به خاطر اینکه بانوان ما می‌توانند یا نمی‌توانند به ورزشگاه‌ها بروند به ایران میزبانی بدهند یا ندهند همان بهتر که ندهند. ما که نمی‌توانیم به خاطر میزبانی از یک رویداد ورزشی مصالح کشور را زیر پا بگذاریم و آنها را نادیده بگیریم.

* اما این موضوع قبلا به فدراسیون والیبال ایران اطلاع داده ‌شده‌ است و حتی آقای داورزنی برای گرفتن مجوز‌های لازم جلساتی را با مسئولان ذیربط برگزار کرد.

– داورزنی یک فرد متدین و اعتقادی است و به طور حتم هیچ کاری که برخلاف شرع مقدس باشد انجام نمی دهد.

* حضور بانوان در ورزشگاه‌‌ها یک مسئله اجتماعی- ورزشی نیست؟

– شاید در ظاهر اینگونه باشد اما این موضوع ارتباط مستقیمی با شرع دارد.

* امروز تقریبا تمام تابلو‌های ورود ممنوع از مقابل بانوان برداشته شده‌ است و آنها حضور فعالی در اجتماع دارند حالا چطور نمی‌شود مسئله ورود آنان را به ورزشگا‌ها حل کرد؟

– ما در کشورمان دو نوع قانون داریم؛ یک قانون اجتماعی است و یک قانون شرعی. شما ترکیب شورای نگهبان را نگاه کنید. 6 حقوقدان و 6 نفر هم فقهای متدین عضو این شورا هستند. وقتی قانونی برای بررسی به شورای نگهبان می‌رود 6 حقوقدان بررسی می‌کنند که این قانون با قوانین کشور منافاتی نداشته باشد و فقها هم قانون را به لحاظ شرعی مورد بررسی قرار می‌دهند تا با قوانین اسلام در تضاد نباشد.

* اما عدم حضور بانوان در ورزشگا‌ه‌ها قانون نانوشته‌ شده‌ است؟

– شاید همین طور باشد، اما نمی‌شود با این استدلال چون این موضوع در قانون نیامده‌ است‌ با آن مخالفت نکرد. فردا اگر آن‌ ور آبی‌ها بگویند تنها در صورتی میزبانی مسابقات کشتی و شنا را به ایران می‌دهند که کشتی گیران زن و مرد در یک سالن کشتی بگیرند و یا مسابقات شنا زن و مرد به طور همزمان برگزار شود باید حرف آنها را چون این موضوع در قانون نیامده‌ است گوش کنیم؟!

فردا اگر آن‌ورآبی‌ها بگویند تنها در صورتی میزبانی مسابقات کشتی و شنا را به ایران می‌دهند که کشتی گیران زن و مرد در یک سالن کشتی بگیرند و یا مسابقات شنا زن و مرد به طور همزمان برگزار شود باید حرف آنها را چون این موضوع در قانون نیامده‌ است گوش کنیم؟!

* ولی این دو موضوع با هم فرق دارند. قرار نیست کار خلاف موازین اسلام و شرع انجام شود.

– قوانین بین‌المللی قابل احترام هستند اما باید به هنگام عمل کردن به آنها منافع و مصالح کشور را هم در نظر بگیریم.

* برای حل این مشکل چه باید کرد؟

– باید علمای دینی ما اعلام نظر کنند. اگر آنان بگویند حضور بانوان در ورزشگا‌ه‌ها مشکلی ندارد ما هم با آن موافقیم اما اگر خلاف این نظر را داشته باشند با آن مخالفیم.

* با وجود تمام مخالفت‌ها به نظر می‌رسد وزارت ورزش و موافقان این موضوع در تلاش هستند تا مجوز ورود بانوان به ورزشگاه‌ها را صادر کنند.

– وزارت ورزش نمی‌تواند این کار را به تنهایی انجام دهد. مگر می‌شود در مملکت اسلامی یک دستگاه دولتی مجوز انجام کاری که مشکل شرعی دارد را صادر کند. اگر وزارت ورزش معتقد است این کار خوب است و مشکل دینی هم ندارد می‌تواند با علمای دینی مذاکره و صحبت کند و با بیان دلایل و استدلا‌هایش، شرایط را برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها فراهم کند، اما اینکه بخواهد سرخود و بدون در نظر گرفتن نظر علمای دینی این کار را انجام دهد عملی غیر قابل قبول است.

* پیشنهاد شما به عنوان یکی از اعضای فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی برای حل ریشه‌ای این موضوع چیست؟

– این موضوع تنها به دست علمای دینی ما قابل حل است. باید آنها در این خصوص بررسی کنند و ببینند که حضور بانوان در ورزشگا‌ه‌ها مشکل شرعی دارد یا نه. اگر دیدند دارد که هیچ اما اگر نداشت می‌توان برای آن ضوابطی را مشخص کرد تا بانوان ما تنها با رعایت این ضوابط بتوانند به ورزشگا‌ها بروند.

* مثلا؟

– باید جایگا‌هی که آنها قرار است در ورزشگا‌ه‌ها بنشینند از آقایان جدا شود. آبخوری و یا سرویس بهداشتی و حتی مسیر رفت و آمد آنها به ورزشگا‌ه‌ها باید با آقایان تفکیک شود.

* فکر نمی‌کنید این موضوع بیش از حد بزرگ و البته حساس شده‌ است؟

– موضوع، موضوع حساسی است و نباید بی‌برنامه‌ و بدون فکر در این خصوص کاری را انجام بدهیم. از طرف دیگر ما مقلد هستیم و از علمای دینی پیروی می کنیم. آنها در این خصوص هر چه بگویند باید انجام بدهیم.

* با این حساب فدراسیون والیبال باید قید میزبانی مسابقت لیگ جهانی را بزند؟

– من عضو هیات رئیسه فدراسیون والیبال هستم و در جریان ریز مذاکرات قرار دارم. این موضوع که گفته‌اند اگر به هنگام برگزاری مسابقات لیگ جهانی بانوان در ورزشگا‌ه‌ها حضور نداشته باشند درست نیست. به طور حتم بازی های دور برگشت لیگ جهانی در ایران برگزار می‌شود.

* با توجه به صحبت‌های شما موضوع ورود بانوان ایرانی به ورزشگا‌ه‌ها به این زودی‌ها قابل حل نیست؟

– به نظرم حل این موضوع فقط از طریق اعلام نظر علمای دینی ما امکانپذیر است. اگر بگویند مشکلی ندارد بانوان ما می‌توانند به ورزشگا‌ه‌ها بروند؛ اگر نظری غیر از این داشته باشند این کار شدنی نیست.

One thought on “حضور یا عدم حضور زنان در ورزشگاه مهم نیست!/ این مشکل تنها با مجوز علمای دینی قابل حل است”
  1. چطور تو تلویزیون میشه دید ولی از نزدیک نمیشه.هرکی دوست داره میره سلن هرکی دوست نداره نمیره.به زور که کسی رو نمیبرن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *