به گزارش هراز نیوز از ایرنا: ابراهیم سحرخیز در حاشیه نشست مشترک روسا و معاونین آموزشی اداره های آموزش و پرورش استان خوزستان در گفت وگو با خبرنگاران افزود: از این رو مشارکت جویی بیشتر مردم برای ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش امری اجتناب ناپذیر است.

وی اضافه کرد: تفاوت هایی که در تحول آموزش و پرورش استان ها دیده می شود ناشی از نوع نگاه مردم و مشارکت جویی آنان در اداره آموزش و پرورش، کمک مادی و معنوی و استفاده از ظرفیت های متنوع انسانی است.

سحر خیز با بیان برخی کمبودهای آموزشی و ناکافی بودن امکانات و تجهیزات آموزش و پرورش توضیح داد: برخی تصور می کنند آموزش و پرورش بودجه و اعتبارات زیادی دارد در حالی که براساس آمار مستند حدود 96 درصد اعتبارات این وزارتخانه صرف پرداخت حقوق پرسنل می شود و چند درصد باقیمانده به هیچ وجه جوابگوی نیاز مدارس و آموزش و پرورش نیست.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این کمک ها باید در هزینه سبد خانوار دیده شود گو اینکه ما برای ورزش، سینما، تفریح و مسافرت هزینه می کنیم در آموزش و پرورش نیز نباید نگاه ما به دولت و کمک های دولتی است.

وی ظرفیت های متفاوت استان ها در قبولی آزمون سراسری دانشگاه ها را ناشی از ضعف و قوت مشارکت مردم در سرمایه گذاری در آموزش و پرورش و دانشگاه ها دانست و گفت: در برخی استان ها قبولی در دانشگاه ها یک به سه نفر است در حالی که در برخی دیگر از هر 3/1 نفر یک نفر به دانشگاه راه می یابد.

سحرخیز با قبول کمبود معلم مرد در علوم پایه و ضرورت اصلاح نظام استخدام در آموزش و پرورش افزود: ردیف استخدامی دراختیار وزارت آموزش و پرورش نیست و ما درآن دخالتی نداریم و تنها مصوبه مجلس شورای اسلامی را اجرا می کنیم که تاکید می کند استخدام حق التدریس ها و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در اولویت است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش سهمیه بندی استخدام ها درآموزش و پرورش استان ها را راه حل منطقی برای تامین معلم مورد نیاز در رشته های علوم پایه دانست و اظهارداشت: حذف و تعدیل نیروهای ستادی و گرایش به سمت مدرسه محوری و امکان سازی جا به جایی در درون سازمان می تواند بخشی مهمی از کمبودهای نیروی آموزشی را رفع کند.

وی سوء مدیریت در ساماندهی نیروها و معلمان و همچنین نقل و انتقال بی ضابطه معلمان را در تشدید نابرابری های آموزشی و تغییر در شاخص ها موثر خواند و گفت: این فرایند غیراصولی سبب شده کلاسی با 14نفر و برخی کلاس ها با 45نفر تشکیل شود.

سحرخیز فقدان انگیزه، شرایط آب و هوایی بد و پیامدهای جنگ تحمیلی را در برخی استان ها از جمله خوزستان درکمبود معلم اثرگذار دانست و افزود: تلاش خواهد شد کمبود معلم به نحوی مدیریت شود تا در سال تحصیلی جدید 91- 90همه مدارس معلم داشته باشند که در این ارتباط به خوزستان نگاه ویژه خواهد شد.

وی به رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری که ایجاد تحول درآموزش و پرورش را امری ضروری برشمردند، اشاره کرد و اظهار داشت: درآینده هر حرکتی در نظام آموزش و پرورش باید بر پایه نقشه راه باشد و هیچ برنامه موازی و در تعارض هم قطعا اجرایی نخواهد شد.

سحر خیز سند درس ملی، توانمند سازی معلمان، ساماندهی و ضابطه مند کردن ساخت و سازها، ایجاد مجتمع های آموزشی، تامین مشاوران مورد نیاز مدارس و ایجاد ساختار اداری چابک را در راستای آماده سازی بسترها برای تدوین نقشه راه و سند ملی آموزش و پرورش ارزیابی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *