هراز نیوز : سال 1984 سال پیدایش تلفن‌همراه در جهان بود که طی سه دهه اخیر استفاده از آن به سرعت رواج داشته است. بر اساس آمارهای به دست آمده تعداد خطوط تلفن‌همراه در دنیا از مرز 6 میلیارد نیز گذشته است.
استفاده از گوشی های تلفن‌همراه و حتی قرار گرفتن در معرض امواج آنتن‌های تقویت‌کننده می‌تواند اثرات مخربی روی سلامت انسان داشته باشد.

اغلب افراد در هنگام خرید گوشی تلفن همراه ، به معیار های زیادی توجه می کنند برای مثال : قیمت ، برند ، مدل ، رنگ ، طراحی ، کیفیت ، ویژگی ها ، اپلیکیشن و سهولت استفاده. اما آنچه که برای همگان بعنوان معیار در نظر گرفته نمی شود شاید یکی از مهمترین آن باشد که بر سلامت انسان بخصوص خردسالان و کودکان ، تاثیر به سزایی دارد و آن چیزی جز  ، سار گوشی تلفن همراه  نیست.مهمترین اثر کوتاه مدت امواج رادیویی گوشی تلفن همراه ، اثرات گرمایی آن بر بافت بدن مثل پوست و بافت های سطحی بخصوص مغز افراد می باشد.افزایش جزئی حرارت مغز بخشی این موضوع می باشد.امواج رادیویی گوشی تلفن همراه ، بر فعالیت الکتریکی مغز ، عملکرد شناختی ، خواب ، ضربان قلب و فشار خون اثر می گذارد.سرطان زا بودن، ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن، کاهش قدرت باروری و قوای جنسی در آقایان، افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون، تغییر ساختار آنزیمی بزاق دهان، تأثیرات منفی بر روی خون و ادرار، تغییر عملکرد جذب مواد معدنی در بدن و افزایش سرعت گسترش تومورها از آثار احتمالی استفاده از گوشی تلفن همراه غیر استاندارد می باشند.

اثرات غير گرمايی گوشی تلفن همراه شامل اثر بر روی سد خونی- مغزی ، اثرات وراثتی مثل کاهش باروری و سایر اثراتی مثل بيقراری ،خواب پريشی، سردرد،سرگيجه،کاهش حافظه وکاهشزمانعکسالعمل می باشد. آژانس بین المللی تحقیقات سرطان IARC در سال 2011 ، اشعه گوشی تلفن همراه  را گروه 2ب سرطان Group 2B – possibly carcinogenic قرار داد.

مطالعات اخیر حاکی از این امر است که تشعشعات ناشی ازگوشی‌های تلفن همراه سبب آسیب جدی کلیه‌ها می‌گردد.محققان پس از بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که حتی تشعشعات سطح پایین ناشی از گوشی‌های تلفن همراه ، باعث تراوش هموگلوبین سلول‌های خونی به درون جریان خون می شود.در نتیجه طبق اظهارات محققان ، انباشته شدن تدریجی هموگلوبین ممکن است منجر به ناراحتی‌های قلبی و سنگ کلیه گردد.

سازمان بهداشت جهانیWHO بعنوان عالی ترین سازمان دنیا در امر سلامت ، به امکان بروز سرطان ناشی از تلفن همراه اذعان نموده است.بر پایه تحقیقات دو دهه اخیر دانشمندان ، استفاده از تلفن همراه ممکن است ریسک ایجاد نوع خاصی از تومور مغز را افزایش دهد.کودکان استفاده کننده از تلفن همراه  5برابر بیشتر به تومور مغزی مبتلا میشوند!

 2

سار مخفف عبارت Specific absorption Rate می باشد که به معنی نرخ جذب ویژه امواج رادیویی گوشی تلفن همراه است.ساریا نرخ جذب ویژهSAR تلفن همراه  ، به میزان انرژی جذب شده توسط بدن انسان در هنگام مواجهه با میدان مغناطیسی گوشی تلفن همراه در طیف فرکانس رادیویی گفته می شود.اگر چه سار به جذب سایر شکل های انرژی توسط بافت مثل امواج اولترا سونیک نیز اطلاق میگردد.سار بعنوان توان انرژی جذب شده بر حسب جرم بافت بدن نیز می باشد که واحد آن وات بر کیلو گرم است.سارگوشی تلفن همراه به شما مي‌گويد گوشي موبايلتان چقدر قصد جانتان را دارد!

 3

 

همانطور که در طیف امواج الکترو مغناطیس در تصویر فوق ملاحظه می نمائید ، امواج تلفن همراه ، تلویزیون ، دکل های مخابراتی و رادیو ،  جزو فرکانس های رادیویی محسوب میگردند.اگرچه امواج ماهواره و مایکرو ویو ، جزو امواج مایکرو ویو و امواج ام آر آی و دکل برق جزو امواج با فرکانس پائین هستند.

در حقیقت هر دستگاه تلفن‌همراه به نوعی یک گیرنده ـ فرستنده امواج نیز هست که برای برقراری مکالمه از آن استفاده می‌کند. از این رو برای اندازه‌گیری میزان امواج یک گوشی گوشی تلفن همراه  از واحد استانداردی بهره گرفته می‌شود که سار نام دارد.

اگر دقت کنید اکثرا در دفترچه راهنمای بیشتر گوشی‌های همراه میزان سار برای آن مدل از طرف سازنده ذکر شده است (البته اگر جعبه و دفترچه گوشی‌تان را دور نینداخته باشید). البته سار فقط میزان امواج را اندازه نمی‌گیرد و به مقداری که توسط بدن انسان جذب می‌شود نیز توجه دارد، زیرا معمولا گوشی گوشی تلفن همراه  در مجاورت سر یا بدن قرار می‌گیرد.

کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا Federal Communications Commission ، سطح سار مجاز گوشی تلفن همراه را 1.6  وات بر کیلوگرمwatts per kilogram (W/kg)در یک گرم بافت تعیین نموده است.بنابراین گوشی های با سطح سار بالا مجاز به عرضه در ایالات متحده نیستند این در حالی است که سطح سار مجاز در اتحادیه اروپا 2 وات بر کیلوگرم در ده گرم بافت  است.

لذا گوشی تلفن همراهی را بخرید که سطح سار آن از 1.6  وات بر کیلوگرم  بسیار کمتر باشد.

 4

نتايج عجيب آزمايش تأثير تلفن همراه بر گياهان و حيوانات

بر پايه تحقيقات انجام يافته، بوته گوجه فرنگي در همان ده دقيقه اول كه در کنار يک تلفن همراه، قرار گرفته (بدون مکالمه ) از خود هورموني ترشح مي‌کند؛ اين هورمون نزد بيولوژيست‌‌ها، به هورمون «استرس» معروف است و گيا‌‌هان به محض آسيب ديدن، آن را ترشح مي‌کنند.

در سوئد روي يک خرگوش آزمايش جالبي انجامدادند. يک خرگوش را کنار يک موبايل گذاشتند که آن موبايل همواره روشن بود. در اينمدت هم تغذيه کاملي به آن مي‌دادند. پس از 2 ماه خون و سلول‌هاي خرگوش را برايآزمايش به آزمايشگاه بردند و نتيجه جالب توجهي را اعلام کردند؛ آن خرگوش با ادامهاين وضعيت بيشتر از يک سال زنده نمي‌ماند.

همانطوري که در عکس‌هايي که با استفاده ازدوربين‌هاي حساس حرارتي گرفته شده است، مي‌بينيد يک تخم مرغ را در مقابل دو موبايلروشن در حال صحبت کردن گذاشته‌اند و پس از گذشت يک ساعت تقريباً نيمي از آن سفت شدهبود.

7

 5

پژوهشگران در مطالعات اخیر دریافته‌اند که صحبت کردن به مدت طولانی با تلفن همراه می‌تواند تاثیرات مخرب و جدی روی حافظه کاربران بر جای بگذارد. در این تحقیق پژوهشگران، اثرات تلفن همراه را روی موشهای صحرایی آزمایشگاهی بررسی کردند.
محققان بخش جراحی اعصاب در دانشگاه لوند در کشور سوئد با بررسی آزمایشات دریافتند که پرتوها و تشعشعات میکرو امواج که از تلفن‌های همراه ساطع می‌شوند می‌توانند روی مغز تاثیر منفی بگذارند.
محققان می‌گویند؛ این امواج روی ناحیه خاصی از مغز موسوم به «سد خونی – مغزی» تاثیر نامطلوب دارند.
این مانع نقش حفاظت از مغز را برعهده دارد. در واقع سدخونی – مغزی از ورود مواد مخربی که در خون جریان دارند به داخل بافتهای مغزی جلوگیری می‌کند. اگر این مواد به درون مغز وارد شوند می‌توانند به سلولهای عصبی موسوم به نورونها آسیب برسانند که ادامه این وضعیت عملکرد مغز را دچار اختلال می‌کند.
هنریتا نیتبی، سرپرست این گروه تحقیقاتی دریافته است که وقتی موشهای صحرایی آزمایشگاهی در معرض تشعشعات تلفن همراه قرار می‌گیرند، نتایج تستهای حافظه آنها بسیار ضعیف‌تر می‌شود.

6

بر اساس این تحقیق موشهایی که به مدت دو ساعت در هر هفته و در طول یکسال در تماس با این امواج قرار داشتند، عملکرد حافظه‌شان به مراتب ضعیف‌تر می‌شده است.این آزمون حافظه شامل رها کردن موشهای صحرایی در داخل یک جعبه بود که اشیاء مختلفی در آن قرار داشت، موشها باید می‌توانستند جای این اشیاء را که هر چند وقت یکبار عوض می‌شد، پیدا می‌کردند.موشهایی که در معرض امواج تلفنی قرار گرفته بودند مدت بیشتری طول می‌کشید تا می‌توانستند محل اشیاء جا به جا شده را شناسایی کنند.
این تیم تحقیقاتی هم چنین دریافتند که این امواج آسیبهای خاص به اعصاب از جمله سلولهای کورتکس پیشانی و در هیپوکامپ که مرکز حافظه در مغز است وارد می‌کنند.

آيا گوشی تلفن همراه تنها در زمان صحبت کردن با آن ضرردارد؟

خير. حمل کردنش هم ضرر دارد. حتي اگر 30سانتي متر هم از شمافاصله داشته باشد امواجالکترومغناطيسی گوشی تلفن همراه به بدن برخورد می نمايد. وقتي که شما با موبايلتان حرکت مي‌کنيد، جاهايي که آنتن‌ها آنها راکمتر پوشش مي‌دهند، گوشي شما سعي بيشتري براي به دست آوردن آنتن مي‌کند، در واقعسيگنال‌هاي بيشتر و قوي‌تري از خود ساطع مي‌کند که اين موضوع بسيار خطرناک است.
حتي به افرادي که مشکل قلبي دارند سفارش مي‌شود که موبايل را دور از خود نگهدارند وآن را در جيب بغلشان نگذارند.خانم‌هاي بارداربايدحداقل 2 متر از موبايل دورتر باشند. يکي از نکات جالب اين است که زماني که شما باموبايلتان عکس بفرستيد يا همانMMS،هزار برابر خطرش بيشتر است. اين موضوع را يکدانشگاه اتريشي اثبات کرده است.یکی ازخطرناکترین مشکلات امواج موبایل برای خانم باردار است .بدن جنین هنوز بافت خوب و کاملی را به خود نگرفته و بسیار حساس است . امواج موبایل منجر به کاهش عکس العمل مولکولی در بدن جنین می شود .
یک سلول را در نظر بگیرید دیواره ای آن را احاطه کرده ، سلول های مغز اطفال هنوز شکل و ساختار محکمی به خود نگرفته اند . در واقع تکامل یافته نیستند و دیواره محکمی ندارند. به همین دلیل میزان بیشتری از تشعشعات را از خود عبور می دهند که باعث اختلالات عصبی در آنها می شود و مواردی مانند چشم درد و کم اشتهایی در آنها دیده می شود.


آثار زیان بار تلفن همراه بر لثه ها!

استفاده طولانی از وسایلی مانند تلفن همراه که دارای میدان های الکترومغناطیسی هستند ، به لثه ها آسیب می رساند.چند تن از پژوهشگران دانشگاه های آزاد اسلامی واحد تبریز و واحد علوم و تحقیقات تهران و علوم پزشکی تبریز ، تاثیر میدان های الکترومغناطیسی را بر بافت لثه شماری از موش های صحرایی بررسی کردند.بر پایه این بررسی که مشروح آن در فصلنامه افق دانش منتشر شد ، استفاده زیاد از وسایلی مانند تلفن همراه که دارای میدان های الکترومغناطیسی هستند ، بافت پوششی لثه را به شدت آسیب میزند.
یافته های این بررسی همچنین نشان می دهد ، آسیب به بافت لثه با کاهش ضخامت آن ، باعث بیماری های لثه و آسیب به دندان ها می شود. با افزایش استفاده همگانی از فناوری پیشرفته در برخی از صنایع و لوازم خانگی و تلفن‌های همراه، موضوع محفاظت در برابر تابش های ناشی از میدان های الکترومغناطیسی اهمیت فراوانی پیدا کرده است.

 عوارضحالتویبرهموبایل !

استفاده طولانی مدت از حالت «ویبره» تلفن همراه به بروز عارضه‌ای موسوم به «fauxcellarm» در فرد منجر می‌شود.این عارضه بیشتر در کسانی ظاهر می‌شود که تلفن همراه خود را در حالت ویبره قرار داده و آن را در جیب لباس‌های خود می‌گذارند.
تنی چند از دانشمندان نیز معتقدند حالت ویبره تلفن همراه بروز سندروم عضلانی را در پی دارد.به گفته آنان، در این گونه سندروم حتی زمانی که تلفن همراه از حالت ویبره خارج است عضله مربوطه شروع به ارسال سیگنال‌های کاذب به مغز می‌کند و در نتیجه فرد دچار نوعی حساسیت و هوشیاری نابه‌جا نسبت به تلفن همراه خود می‌شود.
در حالت پیشرفته این سندروم، فرد در مواردی به تکان‌های لباسی که بر تن دارد نیز حساس می‌شود و آن را به حساب زنگ خوردن تلفن همراه خود می‌گذارد.

 افراد لاغردر برابر تشعشعات  تلفن همراه!

افراد لاغر به این دلیل که انها بافت های چربی زیادی ندارند با شدت بیشتری واکنش نشان می دهند. تشعشع وارد بر سر می تواند عمیق تر بر مغز این افراد نفوذ کند.

راههای کاهش مواجهه با امواج الکترومغناطیس یا تشعشعات گوشی تلفن همراه

–         کوتاه کردن زمان مکالمات

–         استفاده از sms

–         اجتناب از مکالمه در مکانهای با آنتن دهی پائين

–         تماس با موبايل بهتر است در محيط خارج باشد و در صورت تماس در داخل در کنار پنجره باشد.

–         اجتناب از تماس بی مورد و دور نگهداشتن آن از اندامهای بدن(محل کار –منزل)

–         محدود نمودن استفاده از موبايل در دوران بارداری

–         خاموش نمودن موبايل در زمان عدم استفاده (شبها ، مکانهای بدون آنتن و…)

برچسب های ضد اشعه بایو اکسل با فناوری نانو و به کار گیری انرژی اسکالر تا 99 درصد این اشعه های مضر را جذب میکند.و جلوی تولید یون مثبت توسط امواج موبایل و همچنین سایر وسایل پزشکی(تلویزیون ،لب تاب،سشوار) را میگیرد. (ابتدا بوسیله دستگاهیون تستر  ، میزان تشعشع یک موبایل اندازه گیری می شود.سپس برچسب ضد اشعه بایو اکسل را به موبایل متصل میکنیم ، میبینیم میزان این امواج به حداقل میرسد).

عوامل موثر در کاهش تشعشعاتگوشی تلفن همراه:

کاربران باید هنگامی که قدرت سیگنال آنتن‌دهی ضعیف است گوشی تلفن همراه  خود راخاموش کنند و یا مکان مناسب‌تری را برای برقراری مکالمه پیدا کنند.

–      گوشی مرغوب بخرید

برای کاهش پرتوگیری، افراد هنگام خرید گوشی، میزان مستند شده سار گوشی را از فروشنده درخواست کنند.میزان سار مرغوبترین گوشی‌های همراه در حدود 10درصد حد آستانه استاندارد یا کمتر از آن است.اثرات بیولوژیکی برگشتناپذیر، در‌سارهای بالاتر از 4 وات بر کیلوگرم در مدت 6 ثانیه ظاهر می‌شود.

–      کودکان زیر 12 سال از تلفن همراه استفاده نکنند

برای کاهش پرتوگیری از تشعشعات تلفن همراه، استفاده از این وسیله باید حتیالامکان در مواقع ضروری صورت گیر. به بزرگسالان توصیه می‌شود کهمکالمات کوتاه داشته باشند و کودکان زیر 12 سال نیز از تلفن همراه استفاده نکنندنوجوانان نیز حتی المقدور به جای برقراری تماس تلفنی، پیام کوتاه ارسال کنند.بانوان در دوران بارداری باید استفاده از تلفنهمراه را محدود کنند و تمامی کاربران در شرایط غیر عادی از جمله بیماری،سرماخوردگی، سردرد، جراحت، شکستگی موضعی، سوختگی و از این قبیل شرایط از موبایلاستفاده نکنند.

هیپوکامپوس و هیپوتالاموس (از قسمت های مغز) کودکان سه برابر بیشتر از بزرگسالان، چشمان کودکان چندین برابر بیشتر از بزرگسالان و مغز استخوان آنها تا ۱۰ برابر بیشتر از بزرگسالان امواج مایکروویو را جذب میکنند! این مهم نیز احتمالا به دلیل ضعیف تر بودن سیستم ایمنی بدن کودکان و نازک تر بودن استخوانهای آنهاست.

–      گوشی در حال شارژ را به گوش خود نزدیک نکنید

افراد نباید گوشی درحال شارژ را به گوش خود نزدیک کنند. کاربران باید توجه داشته باشند که گوشیدر حال شارژ را از مجاورت محل خواب خود دور نگه داشته و پس از اتمام شارژ باطریگوشی، دستگاه شارژر را از پریز برق خارج کنند.
اجرایاین توصیه‌ها می‌تواند در کاهش پرتوگیری احتمالی تشعشعات گوشی تلفن همراه  موثر واقع شود. بهتر است هنگام عدم استفاده طولانی مدت از تلفن همراه، مشترک گوشی خودرا خاموش کند همچنین گوشی تلفن همراه  باید دور از نواحی حساس بدن مانند چشم‌ها، اعضاءتناسلی، سینه و اعضاء داخلی قرار گیرد.توصیه  می شود کهگوشی تلفن همراه  خود را حتی الامکان دور از سر خود نگه دارند و یا از هندزفری استاندارداستفاده کنند.

نویسنده:

دکتر مجید علیزاده ، دکترای ایمنی و سلامت شغلی ، مدیر عامل شرکت مهندسی پایش سیستم مهرو مدیر ارشد دفتر منطقه مازندران و گلستان انجمن مدیریت سبز ایران عضو انجمن مدیریت سبز اتحادیه اروپا

 

5 thoughts on “سار SAR ، مهمترین معیار خریدگوشی تلفن همراه”
  1. آقای دکتر علیزاده مثل همیشه فوق العاده ای . ان شاء الله همیشه موفق باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *