هراز نیوز به نقل از روزنامه گاردین لبنان، ترکیه، اسرائیل، عراق و اردن نگران درگیری خارجی در سوریه اند. ترس آنان بی اساس نیست، عواقب جنگ داخلی سوریه در خارج از مرزهای آن هم دیده می شود. بدترین آسیب ها را عراق و لبنان دیده اند که به دلیل شکنندگی سیاسی و رقابت فرقه ای در حال حاضر شاهد افزایش بی ثباتی و خشونت در مرزهای خود هستند.

در روز جمعه در لبنان 5 نفر، از جمله یک روحانی مسلمان سنی نزدیک به دولت سوریه، به صورت حضوری متهم به بمب گذاری در طرابلس شدند که 42 کشته بر جای گذاشت. دو نفر هم به صورت غیابی به عنوان متهم اعلام شده اند که یکی از آنها، یک افسر ارتش سوریه است.

در عراق گروه های جهادی سنی تقویت شده اند و در این کشور به نا امنی بیشتر دامن می زنند.

روزنامه اردنی الغد از ترس مردم شمال این کشور می نویسد که نگرانند آتش جنگ در جنوب سوریه به این کشور هم کشیده شود. در ترکیه هم چنین ترس هایی دیده می شود. هفته گذشته این کشور اقدام به توزیع ماسک ضدگاز کرد و یک تیم بزرگ از کارشناسان مواد شیمیایی را به نزدیک مرز این کشور اعزام کرد.

در اسرائیل هم که دولت نگران حمله های تلافی جویانه است، ماسک ضد گاز بین شهروندان توزیع شد. موشک های اسرائیل هم به دقت سوریه را هدف گرفته است.

کشورهای بحرین، کویت و فرانسه از شهروندان خود خواسته اند کشور لبنان را به سرعت ترک کنند. یک منبع ارشد امنیتی در لبنان اعلام کرد تنها در روز پنجشنبه 14 هزار نفر که عمدتا اروپایی بودند این کشور را ترک کردند.

ترجمه مریم مرادی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *