عصر عاشورا ی سال 61 هجری قمری پس از واقعه ی بزرگ کربلا،آغاز انقلاب دیگری بود تا تاریخ شاهد انقلابی سیاسی،مذهبی و یا شاید بهتر است بگویم انقلاب بی نظیر اسلامی – الهی باشد.
روشنگری و مبارزه ی جوانی از بنی هاشم مسیری را گشود تا رهپویان آخرین پیامبر الهی از این معبر بگذرند. در این راه تازه گشوده،نشانه هایی وجود داشت که مسافران را به سعادت و خوشبختی رهنمون میشد.
علی بن الحسین جانشین حضرت حسین علیه السلام و امام آزادگان جهان پرچم رسالت سنگینی را به دوش کشید که پیش از این برگزیدگان شایسته ای تلاش کردند تا پرچم این نهضت نجات بخش به صاحب اصلی و آخرین سپرده شود.
شهادت امام حسین (ع) و یارانش مظلومیت علی و آل علی را نشان میداد اما درپس این شهادت تعالیم والای انسانی و پیامهای متعالی وجود داشت که انتقال این مفاهیم الهی و عرشی ، تحمل رنجها و بردباریهای انسانهای الهی را طلب می کرد.
در شرایطی که تصور میشد انقلاب سیدالشهداء در بیابان تفدیدهی نینوا با کشته شدن بهترین فرزندان آدم با شکست مواجه شده، فرزند مکه و منی در طلیعه ی جوانی (بنا به روایتی در سن 23 سالگی در واقعه کربلا)، با داغ بی نهایتی بر دل ، غل و زنجیر های گرانی بر جسم و سرنیزه های آل امید بر روی سر با شش ویژگی علم،بردباری،سخاوت،فصاحت ،شجاعت و محبت در قلوب مومنین ، نقاب از چهره زشت یزید سفیانی کنار زد و آنچنان طعم تلخ حقارت را به یزید چشاند و طومار حکومت آن امید را در هم پیچید که تاکنون تاریخ چنین شکست فضاحت باری را به یاد ندارد .
در ادامه گذر کنیم از شکنجه های روحی و جسمی که از کربلا به کوفه و مسافت طولانی تا شام بر روی شتران بی چهاز در غل و زنجیر و سرهای روی نیزه ی اهل بیت رسول خدا را لشکر به ظاهر پیروز یزید به حضرت علی بن الحسین وارد می آورد.
امام در تداوم انقلاب با شبکه ی دیکتاتوری پیچیده ، خطرناک ، فاسد و شیطانی بنی امیه مواجه بود.
معرفی و افشای اهداف شیطانی این شبکه ی فاسد مهمترین برنامه ی امام زین العابدین بوده امام به خوبی می دانست که مسلمانان آن دوره از فلسفه ی قیام پدرش چیزی نمی دانست و این همان مانع بزرگی بود که بر سر راه قیام او نیز وجود داشت.بیداری اسلامی تنها راهکار تضعیف دستگاه دیکتاتوری یزید بود که تحقق این هدف کار آسانی نبود.
با مروری بر گذشته حقایقی روشن می گردد، اسلامی را که معاویه به منطقه ای وارد کند و با سیاست زر و زور ،احادیث دروغین و بدعتهایی را در دین وارد نماید می شود تحلیل کرد که چه اسلامی باشد!؟
معاویه تروریست سیاسی و فرهنگی بود و جبرگرایی نیز در زمان حکومت او ترویج شد. بدبختی ،فلاکت ، فقر ، شکنجه و محدودیت ،همچنان کشتار و ناامنی و ذلت از ویژگیهای حکومت معاویه و یزید بود.
اضافه می شود در سالهای استبداد معاویه و یزید،علما و نخبگان به بند کشیده مقاومت مذهبی در هم شکسته و غفلت و بی تفاوتی در میان مسلمین به سکه ی رایج تبدیل شد.
در ادامه تأکید می گردد امام سجاد خود را آماده ساخت تا بدون پشتوانه ی سیاسی ، اقتصادی و نظامی و تنها با حمایت معنوی عقیله ی بنی هاشم (حضرت زینب (س)) از کربلا تا شام افکار عمومی و جامعه ی غفلت زده ی آنروز را با مظلومیت و اهداف قیام امام حسین(ع) آشنا کرده.
شاه بیداری اسلامی امام سجاد
خطبه معروف امام زین العابدین در مسجد شام با حضور یزید و شامیان اوج شکوه و اقتدار بیداری اسلامی امام بود(از تمامی خوانندگان تقاضا دارم که این خطبه را نه تنها یکبار بلکه مکرر بخوانند).
این خطبه ی گرانبها ی امام سجاد چنان پایه های ارکان حکومت یزید فاسق و میمون باز را فرو ریخت که همانجا یزید ناتوانی،تزلزل موقعیت اجتماعی و خشم مردم را نسبت به خود لمس و ناگهان مشی سیاسی خود را تعییر داد و قتل امام حسین (ع)را به عبیدالله ابن زیاد نسبت داد.
اگرچه این سیاسی کاری او را نجات نداد،چنانکه مردم فراموش نکردند که پس از ماجرای عاشورا، عبیدالله به شام آمد و یزید به او مال فراوانی داد، در نزد خود نشاند و به حرمه ای خود برد.(تاریخ طبری 5/255)
حضرت علی بن الحسین فروپاشی حکومت ظالم و نامشروع یزید را پایان راه ندانست و با جریان شناسی مشی مروانیان (حاکمان پس از یزید که اینان نیز شاخه ای از بنی امیه بودند)با مرزبندی و روشنگری تکلیف مروانیان را نیز روشن و چهره ی واقعیشان را بر ملا کرد که تحلیل وقایع این دوران از حوصله ی این نوشته خارج است.
حضرت علی ابن الحسین این مرد حماسه ی ماندگار 35 سال پس از واقعه ی کربلا در حالیکه لحظه ای از روشنگری و تنویر افکار عمومی غافل نشد و تا لحظه ی آخر داغ شهیدان دشت کربلا را در دل داشت با تحریک هشام خلیفه اموی به دست ولید بن عبدالملک به شهادت رسید.
عزیزان من افتخار ما این است که انقلاب اسلامی ما بازتاب پژواک حق طلبی جوانمردان و آزادگان عاشورا است و اگر امروز عزت ایران اسلامی را به تماشا نشسته ایم این از نتایج قدرت گفتمان انقلاب کربلااست.
ملتها،تحلیلگران رویدادها و برخی مسئولان قدرتهای استکباری معترفند که خیزشهای اسلامی و مردمی در دنیای اسلام و جوامع غیر مسلمان ، نتیجه ی بیداری اسلامی انقلاب ملت ایران است که کشورهای مظلوم و ستمدیده را از مدار جاذبه ی قدرتهای استکباری خارج ساخت.
سربلند و پیروز باشید
علی بالوئی فعال رسانه ای <sobhmazandaran@yahoo.com>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *