اسفنديار رحيم مشايي نظریه معروف “دهکده جهانی” را ناقص دانست

رئيس‌ دفتر رئيس جمهور با بيان اين‌كه گويا مقرر بوده افراد بشر از يكديگر جدا شده و در گذر از دالان تاريخ رشد كرده و كمال يابند، گفت: تعبير كوچك شدن جهان ناقص است چرا كه اين انسان‌ها هستند كه بزرگ شده و دايره وجودي آنها يكديگر را پوشش مي‌دهد و امروز زمان پايان تفرق بني‌آدم و تشكيل خانواده جهاني فرا رسيده است.

 

به گزارش جهان، روزنامه ایران نوشت: اسفنديار رحيم مشايي ظهر ديروز در نشست مشترك مركز ملي جهاني شدن و در جمع سفراي عضو اتحاديه همكاري‌هاي منطقه‌اي كشورهاي حاشيه اقيانوس هند با بيان اين‌كه گويا قرار بوده افراد بشر در گذر از دالان تاريخ بزرگي بياموزند و در اثر بزرگ شدن دايره وجودي انسان‌ها به يكديگر نزديك شوند، اظهار داشت: اين تعبير كه گفته شود جهان كوچك و به دهكده‌اي تبديل شده است، كامل نيست چرا كه اين انسان است كه بزرگ مي‌شود و جهان در برابر او كوچك به نظر مي‌آيد.

 

اشاره مشایی به نظریه معروف “دهکده جهانی” است. این نظریه از سوی “مارشال مک‌لوهان”، پرفسور مرکز مطالعات رسانه‌ای تورنتو، مطرح شده است.

 

وی که از چهره های مطرح عرصه فناوری‌های ارتباطی محسوب می شود، بر پایه این نظریه عنوان کرده است، رشد و گسترش رسانه های ارتباط جمعی جهان را به مثابه یک دهکده کوچک کرده و ارتباط انسان ها در چهارسوی دنیا را همچون رابطه ساکنان یک دهکده آسان کرده است. نظریه مک لوهان در دانشگاه های ایران هم تدریس می شود.

 

زمان تشکیل خانواده جهانی فرا رسید

 

به نوشته روزنامه ایران مشایی در ادامه تصريح كرد: امروز زمان تفرق بني‌آدم به پايان رسيده و وقت آن است تا خانواده بزرگ جهاني به اعتبار نزديك شدن انسان‌ها به واسطه بزرگ‌شدن دايره وجودي آنها تشكيل شود؛ نبايد ظرفيت زيبا و ارزشمند كوچك شدن جهان در برابر بزرگي انسان ناديده گرفته شود.

 

رحيم مشايي همه تمدن‌هاي بشري را حاصل زندگي مستقل فرزندان آدم توصيف و خاطر نشان كرد: امروز زمان آن فرا رسيده كه همه فرزندان آدم به خانه مشترك خود برگردند و اقتضاي اين بازگشت آن است كه هركس همان احساسي را كه نسبت به پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر و فرزند خود دارد، نسبت به ديگر انسان‌ها نيز داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *