هراز نیوز:   با گذشت ٥‌سال از حضور تیم‌ملی والیبال ایران در سطح اول لیگ جهانی، دیگر می‌توان بلندقامتان ایران را جزو قدرت‌های برتر دنیای والیبال دانست. با این حال به نظر می‌رسد قرار نیست برای ضعف همیشگی ایران در استارت‌های ضعیف خود در ادوار لیگ جهانی چاره‌ای در نظر گرفته شود. کولاکوویچ سرمربی جدید ایران مثل ولاسکو، کواچ و لوزانو ٢ بازی نخست خود با ایران در لیگ جهانی را با شکست پشت سر گذاشت؛ اگرچه با توجه به قرعه سختی که وجود داشت،‌ شاگردان این مربی مونته نگرویی برابر ٢ فینالیست المپیک ٢٠١٦ قرار گرفتند. باخت ٣ بر صفر مقابل ایتالیا و شکست ٣ بر یک برابر برزیل در شهر پیزارو استارتی ناامید‌کننده را رقم زد اما در بازی آخر هفته نخست، ایران به لهستان قدرتمند رحم نکرد و با برتری ٣ بر یک، نخستین پیروزی خود را جشن گرفت تا حداقل با یک برد به تهران بازگردد.
سریال تکراری
ایران از‌ سال ٢٠١٣ وارد لیگ جهانی شد و امسال پنجمین‌ سال حضور خود در این رقابت‌ها را تجربه می‌کند. در دوره اول ولاسکو که باعث صعود ایران به لیگ جهانی شد، شکست برابر روسیه و صربستان را در ٢ بازی اول تحمل کرد. حتی بلندقامتان ایرانی در‌ سال ٢٠١٤ که بهترین عنوان خود یعنی مقام چهارم این رقابت‌ها را کسب کردند، با سرمربیگری کواچ در بازی‌های اول و دوم برابر ایتالیا و برزیل شکست خوردند. ‌سال ٢٠١٥ نیز در دومین تجربه با کواچ، ایران شکست مقابل آمریکا و لهستان را پذیرفت. در ‌سال ٢٠١٦ این تجربه با لوزانو تکرار شد و او نیز با ایران در ٢ بازی نخست مقابل برزیل و آمریکا شکست را پذیرا شد. حالا این سریال برای پنجمین‌سال تکرار شده و ایران در ٢ بازی ابتدایی‌اش مقابل ایتالیا و برزیل مغلوب شد تا این طلسم برای کشورمان همچنان وجود داشته باشد.
ضعف بزرگ
بعد از تماشای ٣ بازی نخست ایران در لیگ جهانی ٢٠١٧ به گفته کارشناسان یکی از دلایل اصلی شکست‌های این تیم، ضعف در زدن سرویس‌های با ریسک بالا محسوب می‌شد؛ کاری که از سوی سایر تیم‌های بزرگ جهان به خوبی در طول یک بازی صورت می‌گیرد. به‌عنوان مثال در بازی نخست، ایران فقط ٢ امتیاز با سرویس کسب کرد، درحالی‌که ایتالیا ٦ امتیاز از این طریق به دست آورد. در بازی دوم نیز برزیل ٧ امتیاز به صورت مستقیم از سرویس به دست آورد و سهم ایران در این بخش همان ٢ امتیاز بود. این تفاوت زمانی احساس می‌شود که شاگردان کولاکوویچ در بازی لهستان با کسب ٨ امتیاز از سرویس، ٢ برابر حریف از این طریق امتیاز به دست آوردند.
توفیق اجباری
جوانگرایی در ترکیب تیم‌ملی ایران به‌ویژه مقابل لهستان و برتری در بازی آخر هفته نخست را می‌توان توفیق اجباری دانست. به جز شهرام محمودی و محمد موسوی که همراه تیم‌ملی در ایتالیا نبودند، قبل از بازی با لهستان، سعید معروف به دلیل بیماری گوارشی شانس حضور در این رقابت را از دست داد. در همان ابتدای بازی هم بود که مجتبی میرزاجانپور به دلیل مصدومیت از بازی خارج شد و کولاکوویچ نیز تصمیم گرفت به جای فرهاد قائمی و عادل غلامی به ٢ بازیکن جوان‌تر میدان بدهد. بدین ترتیب نفراتی چون سامان فائزی، مسعود غلامی، فرهاد ‌سال‌افزون و سیدجواد معنوی‌نژاد شانس بازی پیدا کردند و با نمایش خیره‌کننده خود لهستان را از پیش رو برداشتند.
شانس صعود
با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته، ١٢ تیم حاضر در سطح یک لیگ جهانی ٢٠١٧ براساس قرعه‌کشی ٩ دیدار را با تیم‌های دیگر انجام می‌دهند و درنهایت ٨ تیم برتر به دور نهایی که به صورت حذفی برگزار می‌شود، راه پیدا می‌کنند. شاگردان ایگور کولاکوویچ بعد از پایان هفته نخست و برگزاری یک سوم مسابقات، با یک برد در رده دهم و بالاتر از آمریکا و آرژانتین قرار گرفتند. در صدر جدول نیز فرانسه به‌عنوان تنها تیمی که هر ٣ بازی خود را با پیروزی پشت‌سر گذاشته، قرار دارد. با این حال امید ایران برای صعود به خاطر میزبانی از بلژیک، صربستان و آرژانتین در هفته دوم این ماراتن از جمعه هفته جاری در سالن ١٢‌هزار نفری آزادی آغاز می‌شود. به نظر می‌رسد با حمایت تماشاگران و بهبود شرایط مصدومان، بلندقامتان ایرانی توانایی رسیدن به جمع ٨ تیم برتر لیگ جهانی ٢٠١٧ را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *