هـراز نـو: از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی برگزاری انتخابات آزاد  با رعایت چهار چوب ها و قیودی قانونی  است تا اصل اسلامیت نظام و میثاق ملی ، قانون اساسی خدشه دار نشود  ، البته در تمامی کشور های دنیا چهار چوب ها وقیودی برای انتخابات وجود دارد.

در تقنین قوانین نحوه برگزاری انتخابات در ایران اسلامی تلاش شده است تا انتخاب مردم از روی آگاهی وبدون تاثیرپذیری از مافیای اقتصادی و سیاسی وبرخلاف  رویه کشورهای غربی با کمترین تاثیر پذیری  از هزینه های سنگین تبلیغاتی اجرا شود .

چنانکه در قانون نحوه تبلیغات محدودیت هایی لحاظ شده است در ماده 56  قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی آمده است  فعاليت تبليغات انتخاباتي نامزدهاي نمايندگي هشت روز قبل از روز اخذ رأي (‌مرحله اول و دوم) آغاز و تا بيست و چهار ساعت قبل از‌اخذ رأي ادامه خواهد داشت. همچنین در ‌ماده 57 آمده است استفاده از هرگونه پلاكارد ، پوستر، ديوارنويسي و كاروانهاي تبليغاتي و استفاده از بلندگوهاي سيار در خارج از محيط سخنراني و امثال‌آن به استثناء عكس براي تراكت و زندگي-نامه و جزوه و همچنين سخنراني و پرسش و پاسخ از طرف نامزدهاي انتخاباتي و طرفداران آنان ممنوع مي‌باشد.

با این وجود در انتخابات مجلس شورای اسلامی شاهد هزینه های میلیاردی در برخی از حوزه های انتخابیه در سطح کشور هستیم ، اگر محدودیت هایی برای هزینه تبلیغاتی سنگین وجود دارد پس برخی نامزدها هزینه های میلیاردی را صرف چه کاری میکنند .

به گفته آگاهان سیاسی یکی از راه های هزینه کرد پول های سنگین خرید رای می باشد خرید رای از روشهایی است که  اثبات آن برای ناظران و دستگاه های نظارتی بسیار سخت است اما پدیده ای است که به گفته شاهدان عینی در انتخابات مجلس شورای اسلامی با آن مواجه هستیم .

هیچ آمار قابل تایید و رسمی در خصوص میزان خرید و فروش آرا  در کشور وجود ندارد، اما رأی که با خریدوفروش به دست آید آن رأی ازنظر شرعی و قانونی باطل بوده و درواقع به سایر مردم ستم می‌شود.

به گزارش هراز نو به نظر می رسد مکانیزم مناسبی برای جلوگیری از پدیده رای کثیف و خرید و فروش رای در انتخابات وجود ندارد وقانون تنها خرید وفروش رای را جرم دانسته است .

آگاهان سیاسی معتقدند از روی نظر سنجی ها و بررسی های میدانی در یک یا دو شهر مازندران خرید وفروش آرا باعث موفقیت برخی از نامزد ها شده است اگرچه هنوز در این حوزه ها نظر شورای نگهبان اعلام نشده است .

اما فرآیند آگاهی از  وجود رای های کثیف و خرید وفروش آرا در صندوق ها چگونه است ، در پاسخ به این سوال باید گفت  فرایند کاملا روشنی برای دسترسی به این امر وجود ندارد.

یکی از فعالان سیاسی در مازندران در مورد مصادیق خرید وفروش رای  به هراز نو گفت :  در یکی از شهر ها  مسوولان نظارتی یک اتوبوس را که 40نفر سرنشین داشته و از فاصله 50کیلومتری همگی ساکن حوزه انتخابیه دیگری هستند و  آمده اند تا در شهر دیگری رای دهند  متوقف کرده اما ستاد انتخابات آنرا تخلف ندانسته است میگویند هرکسی آزاد است هرجایی رای دهد  ، چگونه میشود 40نفر واجد شرایط همگی سوار اتوبوس شوند، در شهرخود رای ندهند وبیایند در شهر دیگری رای دهند .

وی ادامه داد: به نظر من این یعنی اینکه خرید و فروش رای صورت گرفته است ، یا اینکه در یک روستایی که مثلا 200 نفر واجد شرایط رای دادن هستند 5 تا 6 برابر از صندوق آن رای خارج میشود ،  همه این روستاها تقریبا در مرز جغرافیایی با شهر های دیگر قرار دارد ، مکانیزم نظارت بر صندوق ها در انتخابات طوری است که امکان تقلب سر صندوق  تقریبا صفر است خوب چگونه این همه رای باید وجود داشته باشد غیر از این است که خرید و فروش رای انجام شده است .
البته سابقه انتخابات گذشته نشان میدهد هیات نظارت برانتخابات وشورای نگهبان در جریان بررسی صحت انتخابات اسیر تبلیغات و هیاهو نمیشود وحتی سابقه داشته در یکی از شهر های مازندران آرا با اختلاف بالا را به دلیل تخلف باطل نموده است .

البته باید تاکید کرد پدیده خرید و فروش را نمیتوان در همه شهر ها جدی دانست ولی معضل خرید وفروش رای مساله ای است که باید برای آن راه چاره گرفت .

One thought on “آرا کـثـیـف”
  1. جلوی این آقا… اگه ……. هم کاندیدا بشه رای نمیاره.
    دیگه راه و چاه رو یاد گرفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *