بسم الله الرحمن الرحیم
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله
در این روز میمون و مبارک عیدالله الاکبر در محضر شما عبادالرحمن که پس از سی روز ریاضت معنوی با حضور پرشور و شعور خود در این فضای نورانی موجبات زینت افزائی آن را ایجاد نموده اید در ابتدای امر خودم و بعد همه شما سروران عزیز و بزرگوار مومنین و مومنات صائمین و صائمات سربلند از این ضیافت معنوی را به تقوای الهی دعوت می نمایم.
آثار تقوای الهی موجب اعتلای عبد مومن خواهد شد و از طریق تقواست که انسان به لقاءالله ملحق خواهد شد.
ماندگاری زمین و زمان و جاودانی بشر در گرو مراعات تقوای الهی است اگر بتوانیم از طریق دوری و پرهیز از گناه که این فرصت اتم و اکمل ماه رمضان فرصت خوب و مناسب تعالی بخشی مان بوده است برای همیشه در صفحه زمین و زمان جاودانه خواهیم ماند.
اگر این زنان مومنه و این مردان با صلابت اینچنین با این موج عظیم در این مناسبت های جمعه و جماعات حضور پیدا می کنند قطعا از برکات حضور در محضر ذات ربوبیت می باشد .
ذوب شدن در مسیر الهی و در محضر خدا قرار گرفتن و صدای جان خدا را شنیدن همه و همه میسور و ممکن نخواهد بود مگر از طریق مراعات تقوای الهی. پس سروران عزیز نمازگزاران عید سعید فطر اوصیکم بتقوی الله و قدردان این توفیق در نزد پروردگارمان باشیم چون قطعا خداوند متعال بستر این فیوضات را ایجاد خواهد نمود .
فرا رسيدن روز مبارك عيد فطر، نويد بخش تحوّلاتي سرنوشت ساز در زندگي اهل ايمان است. چرا كه عيد فطر يكي از ايام اللّه، زمينه ساز وحدت كلمه براي مسلمانان و تقويت اتحاد و اراده آنان، تجديد حيات دوباره براي اسلام، دميدن روح ايمان و سرور و نشاط براي بندگان الهي، روز نمايش عظمت دين و بازگشت دوباره به فطرت انساني و بالاخره روز فتح و پيروزي در جهاد اكبر براي رهروان خداجوي ميباشد. در شب و روز عيد فطر، اهل ايمان از سوئي به شب زنده داري و نماز و دعا ميپردازند و از سوئي ديگر با زمزمه زيارت امام حسين(علیه السلام) با آن حضرت و مقاصد آسمانياش پيمان مجدد امضاء كرده و روح حماسه و عرفان و فداكاري را در وجودشان احياء ميكنند. اين اعمال معنوي آنان را براي پرواز در عالم ملكوت به همراه قدسيان آماده ميكند و آنان بدين وسيله از قيد و بند مادّيات و علاقههاي بيارزش رهائي يافته و با دلي سرشار از شوق ايمان و عشق به خدا زندگي نويني را آغاز ميكنند. چه زيباست كه تمام اقشار جامعه از اين فرصت به دست آمده در راه اعتلاي كلمه حق و توسعه و ترويج معارف حياتبخش الهي بهره گرفته و خود را يك سال ديگر در پناه ايمان و مصونيت بيمه كنند. در آن روز مسلمانان با شوق وصف ناپذيري از عبادات و رياضات شبهاي ماه رمضان و شبهاي قدر و زيباترين لحظات ارتباط با خداوند فارغ شده و در اجتماع روز فطر صف ميكشند و اتّحاد و يگانگي و برادري و همدلي خود را به نمايش گذاشته و بار ديگر دست رد به سينه شيطان و شيطان صفتان ميزنند و هم نوا با برادران ديني خود، پروردگار با عظمت را صدا كرده و توفيق در تمام كارهاي خير و دوري از تمام بديها رابه همراه حضرت محمّد و آلش ـ كه درود خدا بر آنان باد ـ از درگاه خداوند درخواست ميكنند. در همين راستا به برخي از دستاوردهاي اين روز باشكوه اشاره كرده و روح و جان خويش را با آموختن درسهائي از آن صفا ميبخشيم به اميد اينكه ره توشههائي را براي سلوك به سوي حق به دست آوريم.
و اما در این اجتماع بزرگ مسلمانان در روز عید فطر، ميتوان پيامهاي مهم و حياتبخش اسلام را به گوش حاضرين رساند چرا كه برخي افراد فقط در چنين روزي فرصت راهيابي به مجالس مذهبي را پيدا ميكنند و در چنين فضائي آمادگي شنيدن مطالب معنوي و دستورات انسان ساز اسلامي را دارند و لذا این ایام می تواند نردبان تعالی انسانهای مومن شود. به همين جهت اميرمؤمنان علي(علیه السلام) در يكي از خطبههاي خويش در روز عيد فطر بعد از حمد و ثناي الهي و فراهم نمودن زمينه پيامهاي آسماني به بيان مهمترين دستوارت الهي پرداخته و اهم احكام كليدي را به نمازگزاران فطر ميآموزد در فرازهائي از گزارشي كه شيخ صدوق از بيانات اميرمؤمنان علي(علیه السلام) در خطبه عيد فطر آورده است چنين ميخوانيم: «انّ هذا اليوم جعله اللّه لكم عيداً و جعلكم له اهلاً فاذكروا اللّه يذكركم و ادعوه يستجب لكم؛امروز را خداوند متعال براي شما عيد قرار داده است و به شما شايستگي آنرا عنايت فرموده پس شما هم به شكرانه آن خدا را ياد كنيد تا شما را ياد كند و او را بخوانيد تا شما را اجابت كند به يكي از مهمترين اعمال روز عيد فطر كه پرداخت زكات فطره است اشاره كرده و اهمّيت آنرا متذكر ميشود، چرا كه اگر زكات فطره از صورت پرداخت فردي به سمت بُعد اجتماعي آن سوق داده شود پشتوانه و سرمايه مهم اقتصادي در حلّ مشكلات مردم خواهد بود. ايجاد مراكز درماني، تأسيس كانونهاي علمي و صنعتي براي اشتغالزائي بيكاران جامعه، سرمايه گذاري براي مسائل بهداشتي و عمران محيط زيست، تقويت بنيه دفاعي مسلمانان و حراست از مرزهاي اسلامي، توسعه فرهنگ عمومي و ديني و ايجاد مؤسسات پژوهشي و تحقيقاتي برخي از دستاوردهاي پرداخت زكات فطره در روز عيد است كه در صورت جمع آوري و مصرف صحيح اين بودجه ديني به دست خواهد آمد. ؛ چه بسيار از عالمان متعهد و مبلغان پر تلاشي كه از همين زاويه به توسعه و ترويج معارف عالي اسلام پرداختهاند.
حضور مبلغان دینی در این ایام موجب هدایت گری بشریت شده و به لطف ایزد منان توانسته اند هم موجبات نجات بخشی خویش را ایجاد نمایند و هم این قافله بزرگ عبادالله را به صراط مستقیم دعوت نمایند و هم از قرآن صامت سخن گفته اند و هم از قرآن ناطق ، هم از دین و مبانی دینی گفته اند و هم از مسائل شرعی و احکام اسلامی
به همين جهت امير مؤمنان مردم را به پرداخت دَينِ شرعي خويش تشويق نموده و با ياد آوري اهمّيت موضوع ميفرمايد: «و اَدّوا فِطرَتَكُم، فَاِنَّها سُنَّةُ نَبيِّكُم وَ فَريضَةٌ مِن رَبِّكُم فَليُؤدّها كُلُّ اِمرِءٍ مِنكُم عَنهُ وَ عَن عيالِهِ كُلِّهِم ذَكَرِهِم وَ اُنثاهُم، صَغيرِهِم و كَبيرِهِم وَ حُرِّهِم و مَملُوكِهِم عَن كُلِّ اِنسانٍ مِنهُم صاعاً مِن بُرٍّ اَوصاعاً مِن تَمرٍ اَو صاعاً مِن شَعيرٍ؛ زكات فطره خود را ـ كه سنت پيامبرتان و فريضه واجبي از سوي پروردگارتان ميباشد ـ هر يك از شما از سوي خود و افراد تحت تكفل خود از زن و مرد، كوچك و بزرگ، آزاد و مملوك يك صاع گندم يا خرما يا جو پرداخت نمايد.» علي(علیه السلام) در فراز ديگري از خطبه خويش به مهمترين دستورات الهي پرداخته و به مسلمانان يادآور ميشود كه: «اطيعوا اللّه فيما فرض اللّه عليكم و امركم به من اقام الصّلوة و ايتاء الزّكوة و حجّ البيت و صوم شهر رمضان و الامر بالمعروف و النّهي عن المنكر و الاحسان الي نساء كم و ما ملكت ايمانكم؛ در مواردي كه خداوند بر شما واجب كرده و به انجام آن امر نموده است از فرمان خداوند اطاعت كنيد، از بپا داشتن نماز، پرداخت زكوة، زيارت خانه خدا، روزه ماه رمضان، امر به معروف و نهي از منكر و نيكي و احسان به همسران و زيردستان خود.
بخشي از كوششهاي مردان الهي در ايّام عيد بُعد اجتماعي دارد كه در حلّ مشكلات برادران ديني،رسيدگي به نيازمندان و محرومان و گرفتاران، شاد و مسرور ساختن برادران و خواهران ديني، كمك به مستضعفان فكري جامعه و اهتمام به مسائل عمومي و مبتلا به مسلمانان جلوه ميكند چرا كه آنها بر اين باورند كه علي(علیه السلام) در مورد ويژگيهاي مردان الهي فرموده است: «نفسه منه في عناءٍ والنّاس منه في راحةٍ اتعب نفسه لآخرته و اراح النّاس من نفسه؛(2) نفس او از دستش در رنج و ناراحتي است امّا مردم(بخاطر خدماتي كه او انجام ميدهد) از او در آسايشاند. او براي (رسيدن به درجات عالي در روز) قيامت خود را به زحمت ميافكند ولي مردم را به رفاه و آسايش ميرساند». و برخي ديگر از فعاليتهاي اهل ايمان مربوط به ارتباط خود و خدايشان است، آنان از آنجائي كه در طول ماه مبارك رمضان با زحمات شبانه روزي خود بر شيطان نفس تسلط يافته و در جهاد بزرگ به پيروزي نائل شدهاند روز عيد فطر را به شكرگزاري و ارتباط نزديكتري با پروردگارشان ميگذرانند.
از برجستهترين و به يادماندنيترين ساعات روز عيد فطر لحظاتي است كه منتظران راستين ظهور حضرت ولي عصر(عجل الله تعالی فرجه) آرزوي ديدار آن حضرت را كرده و در فراقش با دلي مملو از اميد اشك حسرت ميريزند. آنان به ياد سخن حضرت باقر(علیه السلام) ميافتند كه فرمود: «ما مِن يَومِ عَيدٍ لِلمُسلِمينَ اَضحَيً وَ لا فِطرٍ اِلّا و هُوَ يُجَدِّدُ اللّهُ لآلِ مُحَمَّدٍ (علیه السلام) فِيهِ حُزناً قالَ قُلتُ وَ لِمَ ذلِك قالَ اِنَّهُم يَرَونَ حَقَّهُم في اَيدي غَيرِهِم.
هيچ عيد فطر و قربان نيست كه با آمدن آن غم و اندوه آل محمد(صلی الله علیه واله) تجديد ميشود راوي گفت: چرا در روز عيد غمگين ميشوند؟ امام فرمود: زيرا آنان حق خود را در دست ديگران ميبينند و از اينكه افراد غير شايسته بر جايگاه رهبري امت قرار دارد و امام راستين هنوز ظهور نكرده است كه حكومت عادلانه و سايه پر از عدل و داد خود را بر مردم بگستراند، غمگين و ناراحتند. به همين جهت يكي از رايجترين اعمال اين روز كه اولياء خدا و عارفان واصل به آن اهتمام خاص دارند زمزمه دعاي ندبه در روز فطر است كه دردمندانه و عاشقانه با امام زمان(علیه السلام) نجوا ميكنند: «هل اليك يا بن احمد سبيلٌ فتلقي…متي ترانا و نراك و قد نشرت لواء النّصرتري…».
اين ابيات مولوي تا حدودي بيانگر راز دل ندبه خوانان عيد فطر است كه به مولاي خويش عرضه ميدارند:
سر زپايت بر ندارم روز و شب
در هوايت بيقرارم روز و شب
در ميان اين قطارم روز و شب
اي مهار عاشقان در دست تو
تا قيامت روزه دارم روز و شب
تا كه بگشايم به قندت روزهام
عيد باشد روزگارم روز و شب
و اما در آخر مقداری سيره تربيتي امام سجاد(علیه السلام) در عيد فطر را به محضر شریف عرض نمایم:
سروران عزیز و نمازگزارن با کرامت با مروري كوتاه به سيره تربيتي ائمه اطهار(علیه السلام) در مييابيم كه آن بزرگواران از ماه مبارك رمضان به عنوان يك دانشگاه تربيتي بهره گرفته و با پرورش شاگردان و انسانهاي با استعداد در روز عيد فطر هدايا و جوائز مادّي و معنوي به آنان عطا ميكردند و به اين ترتيب اين ماه را به يك آموزشگاه و كلاس پرورش روح و جسم و اخلاق تبديل نموده و به پرورش يافتهگان اين مكتب در محدوده وسع و اختياراتش نسبت به شايستگي افراد، عطايائي در نظر گرفته و آنان را تشويق ميكردند. در اينجا گوشهاي از سيره تربيتي و آموزنده امام سجاد(علیه السلام) را به روايت سيدبن طاووس ميخوانيم: امام صادق(علیه السلام) فرمود: شيوه حضرت علي بن الحسين (علیه السلام) در ماه رمضان چنان بود كه هرگاه غلامان يا كنيزان آن حضرت خطائي را مرتكب ميشدند آنان را تنبيه نميكرد. آن حضرت فقط خطاها و گناهان آنان را در دفتري ثبت كرده و تخلّفات هر كس را با نام و موضوع مشخص مينمود. در آخر ماه همه غلامان و كنيزان را جمع كرده و در ميان آنان ميايستاد. آنگاه از روي نوشته تمام كارهاي خلاف آنان را كه در طول ماه رمضان مرتكب شده بودند برايشان گوشزد ميكرد و به تك تك آنان ميفرمود: فلاني تو در فلان روز و فلان ساعت تخلفي كردي و من ترا تنبيه نكردم!آيا به ياد ميآوري؟ ميگفت: بلي اي پسر رسول خدا! و تا آخرين نفر اين مطالب را متذكر ميشد و آنان به اشتباهات و خطاهاي خود اعتراف ميكردند. آنگاه به آنان ميفرمود: «ارفعوا اصواتكم و قولوا يا علي بن الحسين! انّ ربّك قد احصي عليك كلّما عملت كما احصيت علينا كلّما قد عملنا و لديه كتابٌ ينطق عليك بالحقّ لايغادر صغيرةً و لا كبيرةٌ ممّا اتيت الّا احصاها و تجد كلما عملت لديه حاضراً…؛با صداي بلند بگوئيد: اي علي بن الحسين! پروردگارت تمام اعمال و رفتار تو را نوشته است چنانكه تو اعمال ما را نوشتهاي نزد خداوند نامه اعمالي هست كه با تو به حق سخن ميگويد و هيچ عمل ريز و درشتي را فروگزاري نميكند و هرچه انجام دادهاي به حساب آورده و تمام آنچه را كه انجام دادهاي نزد او حاضر و آماده خواهي يافت، چنانكه ما اعمال خود را در نزد تو آماده و ثبت شده ديديم. پس ما را ببخش همچنانكه دوست داري خدا تو را ببخشد. اي علي بن الحسين! به ياد آر آن حقارت و ذلّتي را كه فرداي قيامت در پيشگاه خداي حكيم و عادل خواهي داشت.
بسم الله الرحمن الرحیم
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله
این خطبه نورانی و در این لحظات عرفانی نیز در محضر شما بندگان سربلند از این ضیافت معنوی الهی که شهرالله بالبرکة و الرحمة و المغفره و روز فطر روز شکر و سپاس محضر ذات ربوبیت اله می باشد هم خودم و هم همه شما را بتقوای الهی دعوت می کنم.
ریسمان عبودیت و بندگی و این حلقه پر مهر و مودت و محبت تقوای الهی است که قطعا بندگان خوب خدا با حضور در سیره علمی و عملی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام از آن بهره مند می شوند و پس از بهره وری از آن موجبات نجات بخش فردی و اجتماع را ایجاد می نمایند که قطعا از آثار بزرگ تقوا می باشد.
نماز گزاران عزیز و همراهان مهربان و لایتمدار نمی دانم کسی که می داند جز خدا کسی نمی تواند موجب عزت مان شود چرا دست به سوی غیر خدا دراز می کنند و یا خدای ناکرده با اینکه می داند الم یعلم بان الله یری در محضر خدا خودش و عنان نفس خودش را به شیطان می سپارد و در منجلاب گناه قرار می گیرد.
پس اگر کسی توانسته از این سفره متنعم الهی بهره مند بشود و از نمک کریمانه الهی استفاده نماید نمک گیر خواهد شد و اگر کسی نمک خدا را خورد نمکدان نشکند پس همه مان با توجه به این امر مهم مداومت در تقوایمان داشته باشیم و از گونه رجس و پلیدی دوری نمائیم.
مهمان نمودن بندگان از سوی خدا ایجاد شده ولی قدردان آن بودن و مداومت در اراده قوی و مستحکم با خود ماست و این مرحله مرحله حساس ابتلاء است و خوش به سعادت آنهایی که توانسته باشند از این مسیر سربلند عبور نمایند و دل در گرو خدا بدهند.
و اما قطعا انسان مومن در این روز بزرگ شکر و سپاس گزاری از محضر ذات ربوبیت با بهره گیری از سیره عملی اهل بیت و صاحب این ماه مولی الموالی آقا امیرالمومنین (ع) به یاد مستضعفان و مظلومان جهان خواهد بود و دل در گرو مسلمانان جهان خواهد داد و نسبت به مشکلات مسلمانان جهان با بصیرت تمام حسایت لازم خرج نموده و با بصیرت تمام نسبت به مسائل سیاسی منطقه آگاهی لازم را به دست خواهد آورد چون بی عاطفه بودن نسبت به مشکلات مسلمانان موجب دوری از مبانی دینی می شود.
اما در مورد یمن و مردم مظلوم آن و ظلم و قتل و غارت آنها از سوی سعودی های ملعون و وهابیت خبیث خبرهای تلخی را شنیده ایم اینکه روزه شان را با خون باز نموده اند و ظلم و تعدی دشمنان دین در خیال خام خویش که می توانند جلوی بیداری اسلامی را بگیرند کور خوانده اند چون این یک جریان ممتد هست و به فضل خداوند متعال تا ظهور امام زمان و منجی جهان بشریت ادامه خواهد داشت و البته همه این برادرکشی ها به کارگردانی صهیونیسم بین المللی است و این عرب های بیخرد عروسک در دستان تفکر پلید اسرائیلی ها هستند که می خواهند موجبات خرسندی آنها و استکبار جهانی را ایجاد کنند چه در جنگ رو در روی خود در یمن و چه در جنگ های نیابتی با حضور داعشی های ملعون در منطقه لذا همه این بی خردی و ناجوانمردی در لوای سبوعیت و حیوانیت را محکوم می نمائیم و همیشه تفکرمان در مسیر حمایت از مقاومت خواهد بود .
و اما با توجه به دیدار ولی امر مسلمین با ریاست محترم جمهور و وزراء محترم سخنان پدرانه این انسان برگزیده الهی بیاناتی در باب اخلاق حکومتی از فرمان امیرالمؤمنین(ع) به مالکاشتر عنوان فرموده اند عرض می کنم تا سرلوحه کاری و زندگی مان گردد.
و درخواست دارم از مسئولان محترم از این نامه فقط در گفتارمان در تریبون ها استفاده ابزاری نکنیم بلکه در سیره عملی خود آن را پیاده نمائیم.
درباره وظایف مسئولان در این فرمان مهم امام علی(ع) به مالکاشتر آمده است: 1 – گرفتن مالیات و حقوقی که مردم نسبت به دولت دارند، 2 – دفاع از مردم و سرزمینشان، 3 – سوقدادن جامعه به صلاح و رستگاری 4 – آبادانی و سازندگی کشور، چهار مأموریت اصلی است که مولای متقیان در نامه به دوش حاکمان میگذارند و البته هم مردم باید مالیات خود را بپردازند و هم مسئولان موظف هستند رسالت و وظائف خود را نسبت به مردم انجام بدهند. نه به مردم سفارش ده می توانید سرپیچی کنید و نه مدیران می توانند پس از آن سرپیچی از دستور الهی نمایند و موجبات ابادانی را برای مردم محقق نکنند.
فراز دیگر امیر بیان امام علی علیه السلام در این نامه به مالک اشتر نخعی : 1 – توصیه حاکمان اسلامی به تقوای الهی در هر شرایط و موقعیت؛ 2- جدیت کامل در انجامدادن فرایض و سنن و مستحبات؛ 3- نصرت پروردگار در قلب و در زبان و در عمل؛ 4- مهارکردن نفس در مقابل همه شهوات. که قطعا هر کسی با بهره گیری از آنها به اوج عزت و صلابت دست خواهد یافت و امروز هم عزت و اقتدار ملت و نظام عزیزمان مرهون بهره گیری از این تفکر علوی است که دشمنانمان را به زانو در آورده است.
ولی فقیه زمان در بیان دیگری از این نامه تاریخی و ماندگار به قضاوت مردم در رابطه با مسئولین اشاره داشته اند که : مردم در قضاوتهای با فکر و تأمل و جمعبندیشده، اشتباه نمیکنند. سروران عزیز امروز مردم با بصیرت مان چندین قدم از جهت دانائی و بصیرت از ماجلوتر هستند و عالم و آگاه به زمان هستند بنابراین، از اینگونه قضاوتهای مردم میتوان فهمید که کدام مسئول صالح است و کدام نه. اگر مسئولان توجه به این معیار دقیق را جدی بگیرند، با وسواس و دقت بیشتری تصمیم میگیرند و مردم را نیز همچون خدا ناظر بر عملکردشان میبینند. با این تفاوت که نتیجه داوری مردم زود و بدون ظرافتهای پروردگاری بروز پیدا میکند و لذا مسئولیم اگر نتوانیم وظایف مان را انجام بدهیم.
و اما در مورد مذاکرات عالمانه و با تدبیر مدیران ارشد و فرزندان عزیز امام راحل و رهبری مقداری سخن بگوئیم و در مورد رسالت آنها پس از این گذر و وظائف غربی ها نسبت به آن و توصیه های موکد به همدلی و هم زبانی عرائضی داشته باشم.
اولا بنده از تلاشهاي شجاعانه و كاملاً فني و كارشناسانه ديپلماتها و اعضاي محترم تيم مذاكراه كننده و نيز ايستادگي قابل تحسين آنان در مقابل زيادهخواهيهاي نظام سلطه و استكباري به ويژه آمريكا، كه منجر به صدور بيانيه مشترك و توافقات بين ايران اسلامي و 1+5 گرديد، ضمن حمايت بی دریغ از این عزیزان و توصیه به مسئولان عزیز به این حمایت چون رهبر فرزانه مان سعی و تلاششان را ستوده اند، بنده نیز تقدير و تشكر مينماييم و عرض می کنم سعیکم مشکور.
و اما عزیزانم آنچه در فرآيند مذاكرات و در نهايت رسيدن به صدور بيانيه قابل توجه است، تقش بيبديل رهبري هوشمند و فرزانه انقلاب و به تبع معظمله، استقامت ملت بزرگ و شريف ايران بر حقوق حقّه خويش ميباشد و اگر نبود هشدارها و تأكيدات و هدايتهاي حضرت ايشان، معلوم نبود فرآيند مذاكرات به چه سمت و سويي جهت مييافت و يا با زيادهخواهيهاي سران استكبار، اساساً به نتيجهاي ميرسيد يا نه.و قطعا پذیرا بودن هر مسئولی از منویات این عزیز الهی موجبات موفقیت را ایجاد خواهد کرد.
نمازگزاران عزیز و بزرگوار جوانان فرهیخته و مهربان ذوق زدگي در برابر پديدهاي كه هنوز با وجود عدم اعتماد به طرف مقابل در عمل به تعهدات خويش، معلوم نيست به سرانجام برسد يا نرسد و ايجاد اميد كاذب و يا معطوف سازي حل تمامي مشكلات و معضلات داخلي به نتيجه مذاكرات، ضمن اينكه از عقل و سابقه و تجربه به دور است، زمينههاي توجه بيشتر به داشتهها و سرمايهها و استعدادهاي داخلي را در دراز مدت كُند كرده و كشور را در مسير رشد و پيشرفتي كه دارد، به انفعال و نگاه صرفاً به بيرون معطوف خواهد ساخت.
و اما در آخر باید عرض بنمایم که ايران اسلامي با داشتن رهبري مدير و مدبر و ملتي مقاوم و با بصيرت و دولت مرداني شجاع و انقلابي، همواره داراي منطقي است قوي كه ترجماني از اصول زندگي صلحآميز و همراه با رعايت احترام متقابل و كاملاً انساني و اسلامي در روابط بينالملل ميباشد، ثابت كرد كه آمادگي نه تنها مذاكرات در عاليترين سطح و با بزرگترين قدرتهاي دنيا را دارا ميباشد، بلكه در دفاع از تمدن و منطق و آرمانهاي خويش تا آخرين مراحل لازم ايستادگي مينمايد. چنانكه در جريان مذاكرات هستهاي اين حقيقت را به اثبات رسانيد و فراتر از توافق يا عدم توافق، اصرار و ايستادگي بر ارزشها و آرمانها و حقوق و وحدت ملي را در نظر داشته است و لذا نتايج حاصله از رهگذر 12 سال مذاكرات سخت و پيچيده هستهاي كه با شجاعت و درايت ستودني اعضاي تيم مذاكره كننده هستهاي به ويژه در ماههاي اخير بدست آمد، چيزي جز ظرفيت بالاي نظام اسلامي ندانسته و لذا هرگونه ثمره و نتيجه را تنها بايد افتخار و ارزش ملي تلقي كرد و آن را نه به يك جريان و شخص و گروه، بلكه به اصل نظام و در نهايت هدايتهاي رهبري انقلاب و همدلي دولت و ملت در سال همدلي و همزباني پيوند زد.