هراز نیوز :جلسه هماهنگی امور اجرایی پروژه جنگل های هیرکانی صبح روز دوشنبه 30 دی ماه با حضور معاون فرماندار، اعضای کمیته هماهنگی محلی، روئسای ادارات میراث فرهنگی و گردشگری، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب روستایی، بخشدار دشت سر در دفتر معاونت فرمانداری ویژه آمل برگزار شد.

 

در این جلسه داریوش بیات مدیر ملی پروژه و کارشناسان کمیته با شرح تاریخچه کمیته، ساختار وتشکیلات کمیته و اهداف پیشروی کمیته از سازمان های مرتبط با جنگل های هیرکانی از جمله شید فر رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری، پاکزاد کارشناس و مسئول محیط زیست، امینی مدیر جهاد کشاورزی، اسماعیل صالحی آب و فاضلاب روستایی و سایر مسئولین خواست تا در طراحی و اجرای مصوبات کمیته همکاری لازم را داشته باشند.

 

کمیته هماهنگی محلی مهمترین سازو کار هماهنگی بین بخشی در سطح محلی است که در فرایندهای برنامه ریزی برای مدیریت تلفیقی چشم انداز نمونه منتخب در محدوده خود نقش خواهد داشت.

 

عمو زاد از کارشناسان اجرایی پروژه با تاکید بر ضرورت اجرای این طرح به ارزش های بی بدیل زیست بوم های هیرکانی یا پهن برگ خزری چون خدمات و کالاهای جنگلی در ذخیره سازی آب، تولید اکسیژن و تفریح وتفرج اشاره کرد و مهمترین اهداف تشکیل کمیته هماهنگی محلی را به شرح زیر متذکر شد.

 

1. حصول اطمینان از ایجاد هماهنگی های بین بخشی در سطح محلی

 

2. برقراری ارتباط جوامع محلی در فرایند های برنامه ریزی، مدیریت و پایش چشم انداز های نمونه منتخب جهت لحاظ نمودن و در نظرگرفتن نقطه نظرات و ملاحظات آنان در فرایندهای فوق الذکر

 

3. ارتقا ظرفیت های ذینفعان محلی در امر برنامه ریزی جامع مدیریت چشم اندازهای نمونه منتخب

 

4. ارتقا آگاهی مسئولین و جوامع محلی در زمینه ارزشهای کالاها و خدمات زیست بومی جنگل و رویکردهای مدیریت چند منظوره جنگل

 

گفتنی است کمیته هماهنگی محلی تنها در سه استان مازندران، گلستان و گیلان تشکیل  و برای استان مازندران منطقه بلیران به دلیل ویژگی های زیست محیطی خاص آن، انتخاب شده است

 

همچنین لازم به ذکر است این کمیته در نظر دارد باایجاد هماهنگی و یک پارچه کردن بخش های مختلف اجرایی چون اداره منابع طبیعی، میراث فرهنگی و گردشگری، محیط زیست، آب و فاضلاب روستایی و… در مرحله اول به مشکلات جوامع محلی رسیدگی کند که در آن منطقه زندگی و  معیشت شان به جنگل وابسته است تا در خلال آن مردم با رضایت و اعتماد کامل به این کمیته و سایر بخش های اجرایی به پیشبرد سریعتر و بهتر این پروژه کمک کنند. قدم بعدی کمیته و نهاد های مرتبط بدان، اجرای اقدامات در چارچوب وظائف سازمانی است.

 

بیات مدیر ملی پروژه با بیان اینکه این طرح 5 ساله است و از سال 2014 رسما شروع به کار کرده است، گفت نگرش به مسائل موجود باید از پایین به بالا باشد. وی همچنین با اشاره به اینکه سند این پروژه و پیش نویس طرح های پیشنهادی به بخش های مختلف ارائه می شود، از مسئولین سازمانها و نهاد ها خواست که باتوجه به ارتباط نزدیکی که به این اکوسیستم دارند با مطالعه و بررسی طرح ها نقاط ضعف و قوت طرح های اولیه را اعلام و پیشنهاهای خود را جهت بازبینی طرح و اجرای اقدامات آتی به کمیته ارئه دهند.

در پایان روئسای بخش ها و ادارات و کارشناسان حاضر در جلسه، از مدیر ملی و کارشناسان کمیته خواستند که طی اجرای پروزه از هر اداره یک عضو دائم حضور داشته باشد، اقدامات باید بر اساس طرح ملی و با نظارت کمیته صورت گیرد. نقشه محدوده طرح به همه اعضا ارائه و دیدگاه و نگرش همه بخش ها در مصوبه طرح لحاظ شود.

فائزه سلیمی هراز نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *