«ام اس پایان زندگی نیست، بیایید در کنار هم زندگی را زیباتر ببینیم.» این جملات را زهرا رجبی مدیرعامل انجمن ام اس که خود نیز سالهاست با این میهمان ناخوانده زندگی می کند، در حاشیه جلسه انجمن ام اسی های آمل بر زبان آورد. حدودا چند ماه پیش بود که گروهی متشکل از خیرین و پزشکان گرد هم آمدند تا در راستای کمک به بیماران ام اس و خانواده های آنها و اطلاع رسانی به مردم، انجمن حمایت از بیماران ام اس را در شهر آمل تاسیس کنند. هیئت مدیره انجمن همه ء هم و غم خود را به کار گرفتند تا به اوضاع سر و سامان دهند، اما دراین بین کمبود هایی نیز احساس می شود.

 

بیماری ام اس یکی از شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب است که در اثر آن بدن نسبت به سلول های خودی حالت دفاعی می گیرد. بیشترین میزان بروز بین 20-40 سالگی است، زنان تقریبا دوبرابر مردان مبتلا میشوند. با وجود اینکه این بیماری در اکثر موارد در اثر استرس و فشار عصبی زیاد به وجود می آید، عوامل ژنتیکی نیز برآن بی تاثیر نیست.علائم بیماری ام اس در افراد مختلف متفاوت است اما می توان از بی حسی موضعی، رعشه، کاهش دید یا دو بینی، خستگی بیش از حد، اختلال در عملکرد مثانه و در موارد شدیدتر فلج و نابینایی نام برد. همچنین این بیماری در اثر استرس و قرارگرفتن در معرض دود سیگار و حمام گرفتن با آب گرم تشدید می شود.. بیماران ام اس از نظر روحی بسیار حساس هستند و به دلیل ضعف جسمانی خود از جامعه و زندگی روزمره عادی فاصله می گیرند و گوشه ی عذلت می گزینند و این گوشه گیری نیز به نوبه ی خود مراحل درمان را کندتر می کند.

IMAG1145 IMAG1144

هزینه داروهای بیماران ام اس بسیار بالاست، به گونه ای که بیماران ترجیح می دهند از مصرف برخی از داروهای گران قیمت بگذرند. همچنین با وجود تحریم های دارویی غربی ها علیه کشورمان، تهیه دارو بسیار دشوار است. بیماران ام اس نیاز به مرکزی دارند که با حضور درآن، با هم نوعان خود به تعامل بپردازند و با افزایش روحیه اعتماد به نفس، نیروی دوباره بگیرند. بسیاری از این بیماران نیاز به مرکز تزریقات، فیزیوتراپی و باشگاه یااستخردارند تا تحت نظر پزشکان متخصص با تمرین های مداوم، وضعیت جسمانی خود را بهبود بخشند. ملاقات هفتگی با مشاوران ماهر و دلسوز به بیماران ام اس کمک می کند با بیماری خود کنار آمده و راههای شادتر زندگی کردن را یاد بگیرند اما متاسفانه در حال حاضر چنین مرکزی در اختیار بیماران ام اس نیست.

 

هیئت مدیره انجمن ام اس متشکل از 7 نفر می باشد. زهرا رجبی مدیرعامل، نبی ا… توسلی( عضو شورای شهر) رئیس انجمن، ماه رخ نائیج (عضو انجمن معلولین توانا) نائب رئیس، حامد رزازی (عضو انجمن توانا)، دکتر علیرضا رضوی و دکتر علی روحی از بازرسان انجمن هستند. همچنین تاکنون 230 بیمار مبتلا به ام اس از آمل و محمود آباد در انجمن نام نویسی کردند.

 

روز یکشنبه 15 دی ماه، جمعی از اعضای هیئت مدیره انجمن حمایت بیماران سرطانی آرین و انجمن معلولین توانا در نشستی دوستانه با گروهی از اعضای هیئت مدیره انجمن ام اس، با دادن دست یاری به ایشان، درباره برنامه های آتی انجمن به گفتگو و هم اندیشی پرداختند.در ان جلسه مقرر شد، درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی آرین(طوبی آمل) روز شنبه 21 دی ماه را به بیماران ام اس اختصاص دهد و مراجعه کنندگان می توانند از ساعت 4 تا 7 عصر با دکتر نرگس کریمی متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت مدیره دانشگاه علوم پزشکی مازندران ملاقات و تحت معاینه قرار گیرند.

 

همچنین رحمت اله مسقطی بنیانگذار انجمن حمایت از بیماران سرطانی آرین به هیئت مدیره انجمن ام اس گفت: به زودی درمانگاه آرین(طوبی آمل) و داروخانه 13 آبان در اختیار بیماران ام اس نیز قرار می گیرد.

 

در پایان رجبی، مدیرعامل انجمن با قدردانی ازآقایان رحمت اله مسقطی، طاهری، نبی اله توسلی، حامد رزازی و خانم ها نائیج و رضوی به خاطر کمک های مالی و معنوی و فکری شان، از مردم خیر و نوع دوست آمل و استان تقاضا کرد با هرگونه کمک مالی و معنوی به پیشبرد اهداف انجمن یاری رسانند و دست در دست هم دهند و مرکزی مجهز را احداث کنند که در آن بیماران با حضور محیطی صمیمی وگرم، شرکت در جلسات مشاوره و استفاده از امکانات فیزیوتراپی پیشرفته، از نظر روحی و جسمی بهبود یابند و به اغوش گرم جامعه بازگردند.

 

لازم به ذکر است، خیرین محترم می توانند از طریق شماره تلفن 3274249 با دفتر انجمن ارتباط برقرار کنند یا به صورت حضوری به دفتر انجمن، واقع در خیابان امام رضا، آزادگان 6، امامت 11، انجمن امدادگران ام اس آمل مراجعه نمایند.

فائزه سلیمی هراز نیوز

5 thoughts on “گزارش هراز نیوز از انجمن حمایت از بیماران ام اس آمل+عکس”
  1. سلام از تمام مسولین شهری انتظار میرود حمایت بیدریق خود را قطع نکنند که همه بیماران نیازمند به حمایت شما بزرگان و مسولین هستند و دست این انجمن ها که جان و وقت خودشان را برای کمک به تمام بیماران گذاشتند را رد نکنید تشکر از طرف کلیه انجمن ها

  2. سلام مطلب تو دید نیست یه جای بهتر میگذاشتینپ

  3. ای کاش مطلب رو جایی قرار میدادید تا دید بهتری داشته باشد شاید خیرین وشهروندان عزیز آملی قصد کمک داشته باشند در هر صورت خداوند به همه این عزیزان وهمچنین هراز نیوز که در راستای اطلاع رسانی این کار خیر قدم برداشتند سرافرازی و سلامتی عطا فرماید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *