معاون سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با تأیید وجود امامزاده «بیژن» در کشور، گفت: نام اصلی این امامزاده سیدمحمد است که در زبان محاوره مردم از آن به عنوان امامزاده بیژن یاد میکنند.
حجتالاسلام شرفخانی با ارائه توضیحاتی درباره وجود امامزادهای در کشور تحت عنوان امامزاده «بیژن» اظهار داشت: در این باره تغییر نامی وجود نداشته است، نام اصلی این امامزاده سید محمد بوده است که به دلایلی در زبان محاوره مردم آن را امامزاده بیژن خطاب میکردند.
معاون فرهنگی-اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در ادامه افزود: برخی مواقع خود مردم هستند که به مرور زمان باعث میشوند یک امامزاده لقب خاصی پیدا کند به عنوان نمونه میتوان به امام زاده صالح اشاره کرد که مردم از آن به عنوان امامزاده صالح تجریش یاد میکنند؛ این در حالی است که در نام امام زاده صالح دیگر تجریش وجود ندارد.
وی بیان داشت: با توجه به اینکه امامزاده سید محمد در محلی یا روستایی واقع شده بود که مردم این مکان را بیجن تلقی میکردند(یعنی مکانی بدون وجود جن) بر همین اساس امامزاده سید محمد نیز در میان مردم به عنوان امامزاده بیژن رواج یافت.
حجتالاسلام شرفخانی از تغییر یافتن القاب امامزاده در زبان محاوره مردم انتقاد کرد و ادامه داد: این مشکل در بسیاری از مکانها وجود دارد که بر همین اساس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به بسیاری از ادارات کل استانها اعلام کرده است که به سمت نهادینه کردن خود اسم امام زادگان پیش بروند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه کشور خاطرنشان کرد:البته رسانهها از جمله صدا و سیما نیز میتوانند نقش غیر قابل انکاری را دراین باره ایفا کنند.
به گزارش فارس، حجتالاسلام عبدالله ولینژاد، سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور نیز در این باره اظهار داشته است که طبق این مستندات موجود از این امامزاده در اداره کل اوقاف شهرستان نور، امامزاده بیژن با 14 واسطه به امام سجاد (ع) منتسب است.
وی همچنین بیان میدارد: در شجرهنامه ضیاءالدین کجوری در سال 1373 هجری قمری، نسب این امامزاده بررسی شده است. بر این اساس، شخصی به نام سیدجلالالدین، سه پسر داشت که در زمان معتصم عباسی از ساوجبلاغ کوچ کردند و به کپ سفلی آمدند، اهالی بومی برای حفظ جان این برادران از دست تعقیبکنندگان، آنها را درویش معرفی کردند، حتی هنوز هم عدهای امامزاده بیژن را درویش میدانند.
حرفهای مضحکی می زنند این آقایان که اصلا منطقی و علمی نیست.
دلائل بنده:
اولا :این اقایان مسوول بالا در حرفهایی مضحک معتقدند مردم در زبان عامیانه ایشان را بیژن صدا می کنند و از ازین قضیه انتقاد هم داشتند که چرا مردم چینن می کنند.
اما با نگاهی به همین عکس و تابلو امام زاده و اسناد موجود در اوقاف می بینیم که اداره ی علیه ی اوقاف نام ایشان را بیژن خطاب کرده است نه مردم.
دوما: مبانی کدام مکتب زبان شناسی می گوید بی جن بر اساس تغییر پایه های واژگانی در زبان تبری تبدیل به بیژن شده است؟ من که هر چقدر گشتم چنین قاعده ای پیدا نکردم.
سوما: مگر بیژن اسم نیست؟ مگر الزاما امام زادگان و یا علویان باید در کشورهای عربی به دنیا آمده باشند؟ خیلی از علویان و بزرگ زادگان شیعی در کشورهای غیر عربی و با مادرانی غیر عرب به دنیا آمده اند که می توانند نام غیر عربی داشته باشند..کافی است نگاهی به تاریخ تشیع در همین امل خودمان بیندازیم.
این توجیهات غیر کارشناسانه و عجیب و غریب برخی مسوولان که عمدتا مردم را ناآگاه فرض کرده اند بزرگترین ضربات را به اعتماد مردم روشن و اگاه میزند.
مسوولان کمی با اندیشه ی بیشتر و تحقیق و تتبع کامل تر فرضیات گهربار خود را ایراد بفرمایند.
آه از دست خیلیها که با نام جدمان بازی می کنند
اطلاعات کامل در
http://hajitabarha.ir/post/22